شبکه‌های اجتماعی

خودروسازی فردا مشخصات فنی نهایی کراس‌اوور FMC T5 را اعلام کرد
اتومبیل فارسی - FMC T5

کراس‌اوور جدید بازار در آستانه رونمایی

 

حدود 4 ماه پیش بود که بیلبوردهایی از سوی شرکت خودروسازی فردا (FMC) در سطح شهر تهران به نمایش گذاشته شد که خبر از عرضه یک کراس‌اوور جدید از سوی این شرکت می‌داد. در آن زمان مشخص شد که T5 نام کراس‌اوور جدید فردا موتورز است که اتومبیلی چینی از همان سازنده محصول SX5 فردا موتورز است. حال به تازگی این شرکت با نزدیک شدن به زمان رونمایی رسمی این محصول، مشخصات فنی دقیق و کاتالوگ رسمی این محصول را منتشر کرده است.

 

FMC T5 یک کراس‌اوور کامپکت است که در سال 2018 در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد. پس از یک سال، این کراس‌اوور در سال 2019 مورد بهینه‌سازی و فیس‌لیفت قرار گرفت و با تغییرات ظاهری جزئی و استاندارد آلایندگی یورو 6 در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش گذاشته شد. به عقیده بسیاری این نسخه با پیروی از زبان طراحی شبیه محصولات رنو طراحی شده است.

FMC T5 دارای طول 4460، عرض 1820، ارتفاع 1720 و فاصله بین دو محور 2720 میلی‌متر و جرم خالص 1575 کیلوگرمی بوده و قابلیت حمل 5 سرنشین را دارا است. 

 

بر اساس اطلاعات درج شده در کاتالوگ FMC T5، خودروسازی فردا این کراس‌اوور را با پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ میتسوبیشی عرضه خواهد کرد. این پیشرانه که دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است با کد 4A91T شناخته شده و توانایی تولید 156 اسب بخار قدرت در دور 5000 و بیشینه گشتاور 230 نیوتن‌متر را در 2000 تا 4500 دور در دقیقه دارا است. در کنار این پیشرانه از جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک استفاده شده است.

 

نکته قابل توجه این است که خودروسازی فردا هم در بیلبوردهای خود و هم در کاتالوگ از تصاویر نسخه 2018 این محصول استفاده کرده است. اگر این مساله را مبنای عرضه FMC T5 در بازار ایران در نظر بگیریم، می‌توان گفت که فردا موتورز نسخه پیش از فیس‌لیفت T5 را در بازار ایران عرضه خواهد کرد.

 

 

مشخصات فنی FMC T5

بر اساس اطلاعات درج شده در کاتالوگ FMC T5، خودروسازی فردا این کراس‌اوور را با پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ میتسوبیشی عرضه خواهد کرد. این پیشرانه که دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است با کد 4A91T شناخته شده و توانایی تولید 156 اسب بخار قدرت در دور 5000 و بیشینه گشتاور 230 نیوتن‌متر را در 2000 تا 4500 دور در دقیقه دارا است. در کنار این پیشرانه از جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک استفاده شده است.

 

در کاتالوگ این محصول، مصرف سوخت به ازای 100 کیلومتر پیمایش در سیکل ترکیبی 7.4 لیتر اعلام شده است.

 

AutomobileFa FMC T5 Specs

 

تجهیزات رفاهی و ایمنی

در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی FMC T5 به امکاناتی چون ۶ کیسه هوای ایمنی (10 نقطه‌ای)، سامانه ترمز ضد قفل ABS به همراه EBD، سامانه کنترل پایداری الکتریکی (ESP) و سامانه‌های حفظ تعادل شامل DSC و VSC، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل کشش (TCS)، سامانه هشدار دهنده رانندگی بین خطوط (LOR)، هشدار دهنده فاصله ایمنی از جلو (FCW)، نمایشگر فشار باد تایرها (TPMS)، سقف پانوراما، پوشش چرمی صندلی‌ها، اتولایت (سنسور نور)، چراغ‌های روشنایی در روز، آینه‌های جانبی تا شونده برقی، سیستم چند رسانه‌ای به همراه نمایشگر 12 اینچی لمسی و درگاه USB و بلوتوث، کروز کنترل، تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت، گرمکن صندلی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، سنسور و دوربین دنده عقب، گرمکن آینه‌های کناری، درب صندوق برقی، ترمز پارک برقی و... اشاره کرد.

 

 

سایر ویژگی‌های FMC T5

FMC T5 در بخش سیستم تعلیق در محور جلو به سامانه نام آشنای مک فرسون و در محور عقب از سامانه تعلیق چند اتصالی مستقل بهره می‌برد. همچنین در تمامی نسخه‌های این کراس‌اوور از ترمزهای دیسکی خنک شونده در محور جلو و دیسکی در محور عقب استفاده شده است. حجم مخزن سوخت 55 لیتری، حجم فضای بار 515 لیتری، سامانه سوخت‌رسانی انژکتوری با پاشش چند نقطه‌ای و رینگ‌های 215/65R18 از دیگر ویژگی‌های این کراس‌اوور جدید بازار است.

 

علاوه بر این، در کابین FMC T5 از نمایشگر عمودی بسیار بزرگی که امروزه به نام نمایشگرهای تبلتی در خودروهای معروف است استفاده کرده که این مساله سبب حذف بسیاری از دکمه‌ها و انتقال تمامی تنظیمات به نمایشگر لمسی شده است. این آپشن در بسیاری از بازارها مانند بازار ایران بسیار پرطرفدار است تا جایی که بسیاری از مشتریان نسبت به نصب چنین نمایشگرهایی در خودروهای تولید داخل نیز اقدام می‌کنند.

 

 

وضعیت در بازار ایران

هنوز مشخص نیست که FMC T5 با چه قیمتی از سوی  خودروسازی فردا عرضه خواهد شد اما به طور حتم قیمت‌گذاری این محصول نقش بسیار مهمی در موفقیت آن در بازار دارد. FMC T5 در بازار ایران به رقابت با ام‌وی‌ام تیگو 7، هایما S7 پلاس و SWM G01 خواهد پرداخت.

 

نظر دهید