شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - شورولت تاهو و سابربن
با بیشترین تغییرات در فضای داخلی

شورولت در حال ارائه نسخه‌های فیس‌لیفت برای شاسی‌بلند‌های فول‌سایز خود است. نسخه‌های جدید Tahoe و Suburban پیش از عرضه رسمی در سال آینده معرفی شده‌اند. تغییراتی که شامل این نسخه‌ها شده فراتر از دستکاری‌های جزئی ظاهری است و شامل مواردی مثل پیشرانه‌های به‌روزیافته، فضای داخلی جدید و ویژگی‌های ایمنی مدرن می‌شود.

ظاهر آشنا اما تحول‌یافته
محصولات تاهو و سابربن عمر نسبتا قابل‌توجهی را پشت سر گذاشته‌اند اما مدل ۲۰۲۵ آن‌ها از ظاهر جدیدی که تا حدودی هم یادآور مدل Silverado HD است، بهره می‌برند. چراغ‌های روشنایی روز آن‌ها مشخصا با الهام از این پیکاپ طراحی شده و شورولت همچنین گفته که چراغ‌های راهنما، انیمیت‌شده هستند و نسخه‌های مجهزتر از انیمیشن‌های خوشامدگویی و خداحافظی نیز بهره می‌برند.

البته این‌ها همه چراغ‌های جدید نیستند چون هر دو مدل از چراغ‌های جلوی کوچک‌تر که در میانه طراحی جلوی خودرو نصب شده‌اند، بهره می‌برند. متصل‌کننده آن‌ها به یکدیگر، یک جلوپنجره بهبودیافته و یک گلگیر جلوی جدید است.

در عقب مدل‌ها، چرخ‌های جدید ۲۴ اینچی خودنمایی می‌کنند و ظاهر جدی‌تر و قوی‌تری به طراحی کلی بخشیده‌اند. چراغ‌های عقب هم طراحی جدیدتری دارند. خریداران این مدل‌ها به گزینه‌های متنوع‌تری در بخش رنگ بدنه هم دسترسی خواهند داشت.

انقلاب در فضای داخلی
مدل تاهو RST Performance Edition با وجود عملکرد قابل‌قبولی که داشت، اما از تجهیزات رفاهی تاریخ‌گذشته‌ای در فضای داخلی از جمله صفحه کوچک ۱۰ اینچی رنج می‌برد. شورولت با فیس‌لیفت جدید، این مشکلات را پاسخ داده و فضای داخلی مدرن،‌ لوکس و پیشرفته‌ای را در اختیار خریداران تاهو و سابربن قرار داده است. موردانتظارترین آن‌ها هم جایگزین شدن صفحه قدیمی با یک صفحه ۱۷.۷ اینچی اطلاع‌رسانی و سرگرمی است که ظاهرا قرار است از آن در نسجه جدید مدل Traverse نیز استفاده شود. یک صفحه ۱۱ اینچی پنل دیجیتالی ابزار هم وجود دارد.

البته نمی‌توان صرفا با عوض کردن چند صفحه،‌ انقلاب در فضای داخلی ایجاد کرد. شورولت این موضوع را به خوبی می‌داند و تغییرات گسترده آن در اتاقک این شاسی‌بلندهای فول‌سایز، محدود به صفحه‌ها نمی‌شود. داشبورد جدیدی با خطوط ساده و جذاب و ورودی‌های هوای به‌روزشده وجود دارد و شورولت همچنین به این قضیه اشاره کرده که پنل ابزار نیز کمی پایین‌تر آورده شده تا حس بودن در یک فضای راحت بیشتر منتقل شود.

فرمان تاهو و سابربرن ۲۰۲۵ نیز از طراحی جدید و جذابی بهره می‌برد. دسته‌دنده هم که یکی از تجهیزات موردانتقاد نسل پیش بود،‌ اکنون تغییر یافته و به‌روز شده است. کنسول مرکزی با طراحی جدید در فضای مناسب‌تری قرار گرفته و علاوه بر داشتن جا برای محفظه‌های مختلف، از یک پد شارژ بدون سیم نیز برای گوشی‌های همراه بهره می‌برد.

نسخه‌های گران‌تر و مجهزتر از ویژگی‌های دیگری هم مثل استفاده از چوب واقعی در فضای داخلی بهره می‌برند. این اولین بار است که مدل‌های تاهو و ساربرن به چنین تجهیزاتی مجهز می‌شوند و علاوه بر چوب، فرمان متفاوت و صندلی‌های چرمی مرغوب در این نسخه‌ها نیز دیده می‌شوند.

همچنان دیزلی اما قوی‌تر
زیر کاپوت فیس‌لیفت‌های جدید، یک پیشرانه نسل دوم ۳ لیتری توربودیزل ۶ سیلندر از دورامکس قرار دارد. این پیشرانه می‌تواند ۳۰۵ اسب بخار و گشتاور ۶۷۰ نیوتن‌متر تولید کند که در مقایسه با نسل فعلی، افزایش قدرت قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. قدرت خروجی نسل فعلی ۲۷۷ اسب بخار و گشتاور ۶۲۳ نیوتن‌متر بود.

به‌روزرسانی‌های فنی هم گسترده بود و شامل مواردی مثل پیستون‌های جدید، انژکتورهایی با جریان سوخت بالاتر و توربو کمپرسور تیون‌شده می‌شود. همچنین از ماده‌های جدید جاذب صدا استفاده شده که منجر به کاهش نویز و ارتقای راحتی سرنشین‌ها در حین رانندگی می‌شود.

نکته قابل‌توجه در بخش فنی این است که پیشرانه دیزلی نه در زمان عرضه، بلکه یک سال بعد و در سال ۲۰۲۵ برای خریداران در دسترس خواهد بود. این موضوع کمی ناامیدکننده است اما حداقل می‌توان به در دسترس بودن این پیشرانه با Z71 برای اولین بار خوشبین بود.

مشتریانی که به دنبال گزینه‌های رایج و سنتی‌تر هستند، می‌توانند از بین نسخه‌های ۵.۳ لیتری و ۶.۲ لیتری V8 یکی را انتخاب کنند. شورولت اطلاعات خاصی درباره این پیشرانه‌ها منتشر نکرده و آن‌ها احتمالا با قدرت خروجی فعلی که به ترتیب ۳۵۵ اسب بخار و ۴۲۰ اسب بخار است، عرضه می‌شوند.

 

 



بهبود کیفیت رانندگی با فناوری‌های جدید
علاوه بر به‌روزرسانی‌های پیشرانه،‌ شورولت سیستم تعلیق مولتی‌لینک برای محور عقب را هم بازگردانده است تا «سواری راحت‌تر و هندلینگ دقیق‌تری» ارائه شود. مهندسان شورولت همچنین فرمان‌پذیری خودرو را دستکاری کرده‌اند تا «تجربه رانندگی مطمئن‌تری» از این نسخه‌ها منتقل شود.

این توضیحات کمی مبهم به نظر می‌رسند. البته مارتین هیس، مهندس ارشد این پروژه گفته است: «خصوصیات بارز سواری و هندلینگ این مدل‌ها که تا پیش از این هم فوق‌العاده بوده‌اند،‌ با اضافه شدن سیستم تعلیق جدید و مستقل به سطوح بالاتری برای مدل‌های تاهو و سابربن ۲۰۲۵ خواهند رسید. حساسیت و دقت پاسخ‌گویی آن‌ها باعث شده که این محصولات از چیزی که ابعاد فول‌سایزشان نشان می‌دهد، سریع‌تر و چابک‌تر باشند.»

برای اولین بار، سیستم Air Ride Adaptive Suspension در نسخه‌های RST این مدل‌ها عرضه می‌شود. خریداران همچنین می‌توانند سیستم‌های Magnetic Ride Control و Super Cruise را هم انتخاب کنند.

در بحث تجهیزات ایمنی، گزینه‌های آشنا و مدرن زیادی مثل ترمز اتوماتیک در شرایط اضطراری، هشدار برخورد در جلو، هشدار انحراف از خطوط و کمک به جابجایی خطوط دیده می‌شوند. گزینه‌های پیشرفته‌تری هم مثل سیستم کمک‌رسان اتوماتیک پارکینگ و سیستم دید محیطی HD وجود دارد.

یکی از گزینه‌های دیگر در این زمینه، سیستم تشخیص حرکت در فضای داخلی است. این سیستم از یک سنسور پیشرفته و قدرتمند استفاده می‌کند که «توانایی تشخیص کوچک‌ترین حرکت‌ها (micro-movements) در کابین» را دارد. این سیستم هنگامی که خودرو پارک و احتراق آن خاموش شده، فعال می‌شود و در شرایط خاص، هشدارهای متعددی را به راننده خودرو می‌فرستد. این سیستم با هدف نجات جان سرنشین‌های عقب و مخصوصا کودکان و نوزادانی که در خودرو نشسته‌اند طراحی شده است.

یک قابلیت جدید دیگر، سیستم Connected Cameras است که همان‌طور که از نامش پیدا است،‌ از دوربین‌های متعددی تشکیل شده و به راننده، دید از راه دور فضای داخلی و نمای بیرونی خودرو را می‌دهد. این سیستم به عنوان یک دوربین داشبورد نیز عمل می‌کند و در حین تصادف، کارکرد ضبط اتوماتیک را هم دارد.


شورولت می‌گوید که فرآیند تولید مدل‌های تاهو ۲۰۲۵ و سابربن ۲۰۲۵ از سال آینده در مرکز تولیدی تگزاس شروع خواهد شد و فروش آن نیز از اواخر ۲۰۲۴ آغاز می‌شود. برای دریافت جزییات بیشتر از جمله قیمت‌گذاری و نسخه‌های مختلف، باید منتظر عرضه رسمی این محصولات باشیم.

نظر دهید


در همین زمینه