شبکه‌های اجتماعی

ب‌ام‌و از سدان تمام الکتریکی i4 رونمایی کرد
اتومبیل فارسی - ب‌ام‌و i4

نگاهی به همزاد الکتریکی توانمند سری 4

 


بیش از چهار دهه است که نشان M و آن دسته از اتومبیل‌هایی که این نشان را بر دوش دارند بخشی از هویت ب‌ام‌و به حساب می‌آیند. صنعت خودروسازی در حال تغییر است و خودروهایی با پیشرانه درونسوز به دست فراموشی سپرده می‌شوند و سوالی که پیش می‌آید این است که در عصر الکتریکی‌ها ب‌ام‌و در مورد اصالتش چطور می‌تواند از خود دفاع کند، اگر اتومبیلی با نشان M در میان محصولاتش به چشم نخورد؟


پاسخ پیش روی ماست: ب‌ام‌و i4 با پسوند M50. ب‌ام‌و i4 در نسخه M50 به طور کامل بر اساس نسخه پایه i4 eDrive40 توسعه یافته است با این تفاوت که رویکرد دیگری در ارائه قدرتش دارد. ب‌ام‌و قصد دارد توانایی‌اش در تولید اتومبیل الکتریکی‌ای را به نمایش بگذارد و جلوی دل‌سرد شدن مشتریان قدیمی سری M خود را بگیرد.

ناگفته نماند که نسخه اولیه این خودروی برقی که eDrive 40 نام دارد یک نمونه دیفرانسیل عقب بوده و به یک موتور الکتریکی با توان تولیدی 335 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن متر گشتاور مجهز است. شتاب صفر تا 100 این مدل 5.9 ثانیه اعلام شده است.


اما ب‌ام‌و i4 M50 از دو الکتروموتور روی دو محور عقب و جلو سود می‌برد که مجموع قدرت آن در بیشینه به 536 اسب بخار و گشتاورش به 430 نیوتن‌متر می‌رسد. ب‌ام‌و مدعی است که این میزان قدرت و گشتاور به i4 M50 قابلیت رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت را در کمتر از 4 ثانیه می‌دهد. محض مقایسه بد نیست در نظر داشته باشیم که ب‌ام‌و M3 2021 در 3.5 ثانیه می‌تواند از حال سکون به این سرعت برسد.

 

سیستم تعلیق ب‌ام‌و i4 M50 نیز از تغییرات جدید بی‌نصیب نمانده و طوری مهندسی شده است تا به اعتبار نشان M این خودرو لطمه‌ای وارد نکند. مجموعه باتری‌های این خودرو، مانند بسیاری از دیگر خودروهای الکتریکی فعلی، طوری در شاسی گنجانده شده تا یکپارچگی و استحکام شاسی را بر هم نزده و تاثیر مثبتی در فرمان‌پذیری این اتومبیل داشته باشد.

 

ب‌ام‌و i4 M50 از دو الکتروموتور روی دو محور عقب و جلو سود می‌برد که مجموع قدرت آن در بیشینه به 536 اسب بخار و گشتاورش به 430 نیوتن‌متر می‌رسد. ب‌ام‌و مدعی است که این میزان قدرت و گشتاور به i4 M50 قابلیت رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت را در کمتر از 4 ثانیه می‌دهد. محض مقایسه بد نیست در نظر داشته باشیم که ب‌ام‌و M3 2021 در 3.5 ثانیه می‌تواند از حال سکون به این سرعت برسد.


بدیهی است وقتی قدرت و عملکرد اسپرت در اولویت باشد مصرف سوخت یا بهتر بگوییم مصرف انرژی اتومبیل تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مساله‌ای که استثنایی ندارد و در ب‌ام‌و i4 M50 باعث شده تا حدود 88 کیلومتر از قابلیت پیمایشش با یک شارژ کامل نسبت به نسخه معمولی i4 eDrive40 کاسته شود. الکتروموتور اضافه، رینگ 19 اینچی و تایر چسبنده‌تر را می‌توان بیشتر از سایر موارد در این کاهش میزان پیمایش موثر دانست.


با افق‌های تازه‌ای که از آینده صنعت خودرو در دید قرار گرفته است، می‌توان مهمترین ویژگی i4 M50 را عدم استفاده آن از حتی یک قطره بنزین دانست. ب‌ام‌و برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست قدم فراتر از این گذاشته و بخش‌هایی از این خودرو را از مواد بازیافتی می‌سازد. مثلا کفی‌های داخل اتاق را از تورهای ماهی‌گیری تهیه کرده است. همچنین در این اتومبیل از هیچ آهنربای دائمی‌ای استفاده نشده که به معنی استفاده کمتر از فلزات و منابع کم‌یاب زمین است.

 

نظر دهید