شبکه‌های اجتماعی

پیوند موتور افزایش حجم یافته تیبا به سایپا رهام
Automobile Farsi - Saipa Roham 2018

سایپا رهام یک ساله شد اما به بازار نیامد

یک سال از رونمایی سایپا رهام می‌گذرد.خودرویی که یک ماه پس از خروج آمریکا از برجام معرفی شد تا به نمادی برای نمایش توانمندی خودروسازی ایران تبدیل شود. محصولی که بر پایه پلت‌فرم جدید سایپا با نام SP100 طراحی شده است. سایپا از سال 1393 کار بر این پروژه را آغاز کرده بود و قرار بود موتوری مشترک با محصولات برلیانس داشته باشد، اما افزایش سطح همکاری برلیانس و ب‌ام‌و این موضوع را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.
بخشی دیگر از برنامه‌های سایپا برای توسعه پلت‌فرم SP100 رونمایی و عرضه سایپا رهام کراس کانتری در سال 1397 بود. محصولی که قرار بود به عنوان نسخه کراس سایپا رهام و به فاصله چند ماه از آن رونمایی شود. طراحی بخش استایل و ظاهری این خودرو نیز نهایی شده است به گونه‌ای که سایپا در نمایشگاه توانمندی‌های ساخت داخل، ورق‌های پرس و رنگ آمیزی شده نمای کناری این محصول را به نمایش گذاشت. تنوع سطح تجهیزاتی و امکان انتخاب جعبه دنده دستی یا اتوماتیک، از ویژگی‌های این پروژه بود که می‌توانست امید به بهبود خودروسازی ایران را افزایش دهد.
چیزی که اهمیت این پروژه را دوچندان می‌کرد، استفاده از مگا پلت‌فرم جدیدی است که روح تازه‌ای به مرکز تحقیقات سایپا بخشیده بود. استفاده از این مگا پلت‌فرم به سایپایی‌ها این اجازه را می‌داد که سالانه یک یا دو محصول جدید و مدرن را در اندازه‌ها و کلاس‌های گوناگون تولید کنند و بر اساس آن پروژه‌های متنوعی در مرکز تحقیقات سایپا تعریف شده است. با این حال اکنون سایپا رهام، نخستین محصول مگا پلت‌فرم سایپا در سکوت خبری است.

 

سایپا رهام با چه موتوری وارد بازار می‌شود؟
سایپا هنوز نمی‌داند رهام را با چه پیشرانه‌‌ای عرضه خواهد کرد و هنوز زمان مشخصی برای شروع فروش آن نیز تعیین نشده است. آن چه در روز رونمایی این خودرو اعلام شد، پیشرانه 1.65 لیتری برلیانس است که روی محصولات خانواده H300 نیز استفاده می‌شد. با این حال مشکل در تامین این پیشرانه احتمال عرضه سایپا رهام با پیشرانه‌های دیگر را افزایش داده است. هر چند گمانه زنی برخی رسانه‌ها هم‌افزایی دو خودروساز بزرگ بر سر تامین پیشرانه این خودرو و استفاده از موتور EF7 ایران خودرو برای این خودرو است، اما این احتمال از سوی تامین کننده‌های سایپا رد می‌شود.
سایپا برای حل این مساله، به موازات مذاکره با برلیانس برای تامین موتوری که ابتدا معرفی کرده، در حال کار روی پروژه‌ای است که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکره‌ها، تولید رهام را امکان‌پذیر کند. پروژه‌ای که امروز جدی‌ترین و محتمل ترین گزینه برای تامین نیروی سایپا رهام محسوب می‌شود. باز هم تکنیک قدیمی سایپا کارساز شده و این بار با افزایش حجم و توان موتور M15 که در خانواده X200 سایپا استفاده می‌شود، پیشرانه‌ای جدید خلق خواهد شد تا روی سایپا رهام نصب شود. هنوز جزییات زیادی از این موتور در دسترس نیست، اما چیزی که روشن است این است که سایپا با افزایش حجم این موتور، توان و گشتاور آن را افزایش می‌دهد. نکته دیگر درباره این موتور این است که همچنان با 8 سوپاپ تولید خواهد شد.
در کنار این موتور به جای جعبه‌دنده هیوندای پاورتک، از نمونه‌های ساخت پانچ استفاده خواهد شد.

 

سایپا رهام کی به بازار می‌آید؟
کمی بیش‌تر از یک سال از رونمایی سایپا رهام در نمایشکاه اتومبیل شیراز گذشته است. خودرویی که قرار بود در زمستان سال 97 برای ورود به بازار آماده باشد. نه تنها سایپا رهام در این تاریخ برای ورود به بازار آماده نشد، بلکه سایپا هیچ زمانی را به صورت رسمی برای ورود این خودرو به بازار اعلام نمی‌کند. با این حال خبرهای غیر رسمی از سایپا حکایت از این دارد که باید دست کم یک سال دیگر برای ورود این خودرو به بازار منتظر ماند.

نظر دهید


در همین زمینه