شبکه‌های اجتماعی

۹۰ درصد خودروها منتظر قطعات الکترونیکی هستند

دبیر انجمن خودروسازان:

دبیر انجمن خودروسازان در خصوص خودروهای مانده در کف کارخانه گفت: «۹۰ درصد خودروهایی که در کف کارخانه‌ها مانده‌اند منتظر قطعات الکترونیکی هستند.»

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در خصوص پیشرفت‌های اخیر صنعت خودرو ایران گفت: «پیشرفت‌های صنعت خودرو در دو زمینه در سال‌های اخیر صورت گرفت. یکی از این زمینه‌ها مربوط به طراحی و ساخت پلتفرم‌هایی می‌شود که ایران بر روی آن‌ها کار کرد و از آن‌ها می‌توان به محصولات سمند، دنا و دنا پلاس اشاره کرد. سایپا نیز در طراحی و ساخت پلتفرم نیز تلاش‌هایی انجام داده است. مطلب دوم نیز این است که در سطح بین‌الملل بعد از این که برجام امضا شد اولین گروه صنعتی بودیم که از آن استفاده کردیم.»

 

دستاوردهای صنعت خودرو از برجام

وی ادامه داد: «قراردادهایی که پژو با ایران‌خودرو و ستروئن با سایپا بست را استفاده کردیم و منجر به تولید محصولاتی نظیر پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن c۳ شد. خوشبختانه پژو ۳۰۱ همچنان در برنامه تولید ایران‌خودرو قرار دارد و طوری برنامه‌ریزی شده که با ساخت داخل بیش از ۵۰ درصد به تولید برسد. این موارد را می‌توان از دستاوردهای صنعت خودرو دانست منتهی با تحریم‌ها امکان پیشروی شرایط به نحو بهتر انجام نشد. لازم به ذکر است که در زمینه خودروهای برقی نیز تلاش‌های صورت گرفته و در صورتی که زیرساخت آن‌ها در کشور فراهم شود بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.»

 

وضعیت خودروهای معطل در کف کارخانه

نعمت‌بخش در رابطه با شرایط قطعه‌سازی کشور گفت: «به طور کلی در زمینه قطعه‌سازی، با استفاده از قراردادها قطعه‌سازان سعی کردند خود را ارتقا دهند اما در وابستگی مواد اولیه مشکلاتی وجود دارد. لازم به ذکر است که تولید سواری در ۲ ماه نخست سال ۹۸ نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است. این مورد نیز به مواد اولیه مربوط می‌شود ضمن این که یک سری از قطعات نیز به صورت نیمه ساخته شده از خارج به کشور وارد می‌شود. این قطعات نیز عموما الکترونیکی هستند و ۹۰ درصد خودروهای مانده در کف کارخانه‌ها نیز منتظر همین قطعات هستند.»

 

میزان ارزبری محصولات داخلی

نعمت‌بخش در پایان گفت: «در ادامه پویشی راه افتاد که اعلام شد تا شرکت‌های مختلف در زمینه بومی‌سازی قطعات کمک کنند. بهتر این بود که ما باید از روش سایر کشورها در ساخت قطعات استفاده می‌کردیم اما تحریم‌ها از این کار جلوگیری کرده است. خوشبختانه به طور میانگین بیش از ۷۵ درصد قطعات خودروها ساخت داخل شده است. میزان ارزبری به طور متوسط به خصوص برای محصولات پرتیراژ شرکت‌هایی مانند ایران‌خودرو و سایپا بین ۱۵۰۰ الی ۲۵۰۰ دلار برای هر خودرویی است.»

 

منبع: گسترش‌نیوز

نظر دهید


در همین زمینه