شبکه‌های اجتماعی

سایپا رهام کی به بازار می‌آید؟
Automobile Farsi - Saipa Roham - 1397 Tehran Auto Show

در نمایشگاه خودرو تهران اعلام شد

شرکت سایپا در نمایشگاه خودروی شیراز که تابستان سال جاری برگزار شد، درست چند روز پس از این که آمریکا از برجام خارج شد، محصول جدید خود را با نام سایپا رهام رونمایی کرد.
با وجود این که سایپا رهام در نمایشگاه‌های مختلف ایران به نمایش گذاشته شد، اما هرگز زمان و قیمت دقیق این خودرو اعلام نشد. اکنون با گذشت نزدیک به شش ماه از رونمایی این اتومبیل، محمدرضا سروش، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا زمان حدودی عرضه آن را اعلام کرده است.
پیش از این با وجود تحریم‌های شدید، زمان مشخصی برای تولید سایپا رهام اعلام نمی‌شد و سایپا توسعه این پروژه را برای چند ماه متوقف کرده بود. روز گذشته محمدرضا سروش با اعلام این خبر که پروژه SP100 دوباره فعال شده است، از عرضه احتمالی سایپا رهام در سال آینده خبر داد. گروه خودروسازی سایپا قصد دارد سال آینده خودروهایی را تولید کنه که میزان داخلی سازی بالایی دارند، با این حال باید دید این شرکت چقدر در داخلی سازی محصول جدید خود پیشرفت داشته است.
با وجود این، هنوز نکات مبهم فراوانی درباره سایپا رهام وجود دارد. مسئولان غرفه سایپا در نمایشگاه خودروی تهران از عکس‌برداری خبرنگار اتومبیل فارسی از موتور رهام جلوگیری کردند و دلیل این اتفاق را نهایی نبودن پیشرانه این خودرو اعلام کردند. این در حالی است که سایپا از سال 1393 با همکاری شرکت برلیانس چین در حال توسعه پیشرانه 1.6 لیتری برای پروژه SP100 بوده است. پیشرانه‌ای که پیش از رونمایی سایپا رهام در خانواده H300 برلیانس مورد استفاده قرار گرفته بود. با این حال از زمانی که ب‌ام‌و آلمان، برلیانس چین را به تمل خود در آورده است، فعالیت این شرکت در ایران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. هیچ خبر دقیقی مبنی بر خروج برلیانس از بازار ایران وجود ندارد، اما این شرکت نیز فعالیت‌های خود را در ایران به شدت کاهش داده و حتی از رونمایی مدل‌های جدیدی که برای بازار ایران در نظر گرفته بود، خودداری کرده است.
اکنون مساله اصلی در صورت خروج برلیانس از ایران این است که سایپا رهام با چه پیشرانه‌ای عرضه خواهد شد. سوالی که هنوز جواب مشخصی برای آن وجود ندارد و تا کنون توانسته تولید جدیدترین پروژه سایپا را با تاخیر همراه کند.

نظر دهید


در همین زمینه