شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ایستگاه شارژ آزادی
نگاهی به روند توسعه زیرساخت‌های خودروهای برقی در ایران و جهان

 با رشد تکنولوژی خودروهای برقی در چین و کشورهای اروپایی عملا جریان اصلی خودروسازی به سمت تولید خودروهای برقی سوق یافته است و وزیر سابق صمت نیز سیاست خود را به جای تنظیم بازار، حل ناترازی‌های متعدد در خودروسازی و همچنین زیان انباشته خودروسازان با دو موضوع باز کردن در واردات خودرو و برقی کردن صنعت خودرو ایران، خود را از آمارهای منفی رهانید هرچند معتقدم اگر دوران وزارت او ادامه پیدا می‌کرد سطح انتقادات از او به شدت بالا می‌گرفت و بعید نبود در موضوع مسائل ارزی به سرعت جایگاه خود را از دست بدهد.
حالا وزیر جدید آقای اتابک راهی وزارت صمت شده است و مهم‌ترین مسئله او لوازم یدکی و خودرو خواهد بود که متاسفانه با سیاست‌گذاری غلط، اثرات آن در دوره وزارت ایشان نمایان خواهد شد و از این رو باید علاوه بر پیگیری مسیری که پایه‌گذاری شده به مشکلات ریشه‌ای صنعت خودرو نیز بپردازد.

 

وزیر جدید صمت از تجربه جهانی استفاده کند

با بررسی‌های انجام شده یکی از مهم‌ترین دلایل توسعه خودروهای برقی در جهان رشد و توسعه زیرساخت‌ها از جمله ایستگاه‌های شارژ سریع است. متاسفانه ناترازی برق در ایران باعث شده که تهدیدات جدی پیش‌روی صنعت خودروهای برقی شکل بگیرد اما باید دید دولت جدید روند برقی‌سازی را محدود کرده یا به آن سرعت می‌دهد.
تجربه جهانی نشان می‌دهد توسعه زیرساخت‌ها با سرمایه‌گذاری دولتی امکان پذیر نیست و حضور بخش خصوصی یا حتی سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند به توسعه این بخش کمک کند. یکی از راهکارهای توصیه شده با توجه به آب و هوای ایران استفاده از پنل‌های خورشیدی یا استفاده از نیروگاه‌های کوچک مقیاس با سرمایه‌گذاری شرکت‌های توسعه زیرساخت این جایگاه‌ها است که شاید بتواند در بلندمدت راهکار مناسبی برای توسعه صنعت حمل و نقل خودروهای برقی در ایران نیز باشد.

 

شرکت‌های رشد و توسعه ایستگاه‌های شارژ در جهان

شرکت‌های توسعه ایستگاه‌های شارژ سریع در جهان در بخش‌های مختلف اعم از خانگی، تجاری و عمومی فعالیت می‌کنند. خوشبختانه برخلاف جایگاه‌های بنزین و گازوئیل که خطر مخازن سوخت و همچنین فواصل مختلف را داشت و همچنین یکسان‌سازی تعرفه در سطح کشور را نیز لاجرم باید رعایت می‌کرد، توسعه ایستگاه‌های شارژ در اماکن خصوصی، عمومی و تجاری نیز ممکن است و شرکت‌ها در سطح جهان برای این موضوع راهکارهای متعددی ارائه کرده‌اند.
شرکت تسلا، ایستگاه‌های متعددی در سطح جهان دارد که هماهنگی مناسبی با خودروهای این شرکت دارند و شاید یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های توسعه زیرساخت در این صنعت به شمار می‌رود. شرکت‌های ChargePoint، EVBox و ABB نیز سه شرکت دیگر فعال در این بخش هستند که توسعه خود را بر مراکز مختلف بنا کرده‌اند و هرجا که از نظر فنی امکان داشته باشد ایستگاه شارژ سریع ایجاد می‌کنند. از دیگر نکات جالب در این خصوص سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی به وسیله شرکت‌های اقماری خود در توسعه زیرساخت‌های جایگاه‌های شارژ است که ازجمله آن می‌توان به شرکت BP و شل اشاره کرد.

 

     بخوانید> کرمان موتور پیشگام در ایجاد و راه اندازی ایستگاه شارژ خودروهای برقی در مراکز خرید تهران

 

وضعیت کشورهای خاورمیانه چگونه است؟

امارات، ترکیه و عربستان سعودی سه کشور همسایه ایران هستند که در توسعه زیرساخت‌های خودروهای برقی پیشتاز هستند، به طور مثال در امارات متحده عربی شرکت دولتی DEWA که در حوزه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کند با ایجاد شبکه گسترده‌ای از ایستگاه‌های شارژ سریع در این کشور به توسعه زیرساخت‌های این بخش کمک کرده است. در امارات متحده عربی با الگوبرداری از مدل‌های جهانی شرکت‌های فعال در حوزه انرژی فسیلی نیز به این بخش ورود کرده TAQA نمونه مهمی از این دست است.
جالب آنکه شرکت‌هایی از سوئیس، فرانسه و زیمنس آلمان نیز در توسعه این بخش در کشورهایی مانند قطر، عمان، عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده عربی فعال هستند و نمونه مشابهی از شرکت‌های امارتی در عربستان سعودی فعال است.

 

AutomobileFa TAQA Charging Station 14030613

 

ترکیه سازمان یافته‌تر از دیگران

ترکیه نهاد ناظری بر بازار انرژی ترکیه داشته و نقش مهمی در تنظیم و توسعه زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی دارد. این نهاد با ایجاد چارچوب‌های قانونی و حمایت از سرمایه‌گذاری در این بخش، به توسعه این بازار کمک کرده است. تنظیم بازار انرژی و زیرساخت‌های شارژ، حمایت از پروژه‌های نوآورانه، همکاری با شرکت‌های انرژی و خودروسازی از وظایف این نهاد است.
ترکیه در بخش دیگری شرکت دولتی توگ را بنا نهاده است که با انتقال تکنولوژی خودروهای برقی به این کشور پیشران این صنعت در این کشور باشد و عملا بتواند اولین خودرو بومی منطقه در حوزه خودروهای برقی باشد که عملا سرمایه‌گذاری در بخش زیرساختی را نیز انجام داده و در این بخش نیز ورود کرده است. این شرکت تاکنون یک محصول تجاری‌سازی شده به بازار عرضه کرده است. از دیگر شرکت‌های توسعه زیرساخت در ترکیه Zorlu Energy، Sharz.net و Eşarj است.

 

در ایران توسعه کند بوده و قوانین مشخصی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت وجود ندارد

در ایران نیز مپنا، ایران خودرو، سایپا، توانیز و برخی شرکت‌های استارتاپ به این بخش ورود کرده‌اند و شاید پیشتاز این بخش همان شرکت مپنا باشد اما به شدت توسعه این زیرساخت‌ها با کندی روبه‌رو بوده و تناسبی با عرضه خودروهای برقی ندارد، بنابراین سیاست شرکت‌ها هم به تدریج تغییر کرد و به خودروهای پلاگین هایبرید رو آوردند اتفاقی که اگر به احساس نیاز دولت به توسعه زیرساخت‌های این بخش نیانجامد قطعا به عقب ماندگی کشور در این بخش ختم خواهد شد و همه بار توسعه زیرساخت این ایستگاه‌های شارژ را دولت نمی‌تواند به دوش بکشد شاید مدل توسعه محلی با استفاده از سرمایه‌گذاری شرکت‌های خرد بتواند به ایجاد رقابت در سطح کشور در این بخش بیانجامد و شاهد یک بازار واقعی در این صنعت باشیم.
پیش از این در اتومبیل فارسی در خصوص عدم استقبال مشتریان جهانی از خودروهای الکتریکی با عنوان « خودروهای الکتریکی مشتری ندارد!» به بررسی تقاضا این خودروها در سطح جهان پرداخته است.

نظر دهید


در همین زمینه