شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - تست تصادف ام جی جی تی
جای خالی ایمنی در محصولات وارداتی خودروسازی فردا

 با کیفیت‌تر شدن، زیباتر شدن، مدرن و هم‌گام با فناوری روز حرکت کردن، ایمن‌تر شدن و...

همه این‌ها اهداف و آرزوهایی است که بیش‌تر خودروسازان جهان به دنبال آن‌ها هستند تا به فروش بیش‌تر، جایگاه بهتر و شهرت جهانی برسند و در تاریخ صنعت خودرو در جهان ماندگار شوند. اما چرا «بیش‌تر خودروسازان جهان» به دنبال این اهداف هستند؟ مگر تمامی خودروسازان از رشد کیفی، بهبودهای فنی و افزایش ایمنی محصولاتشان سود نمی‌برند؟ 

متاسفانه جواب این سوال منفی است! در میان خودروسازان بزرگ و نام‌دار جهانی نیز برندهایی پیدا می‌شوند که در سال ۲۰۲۴ در حال عرضه محصولی هستند که اگرچه دارای ظاهری زیبا و فریبنده است و در بخش قوای محرکه و جعبه‌دنده نیز عملکرد قابل قبولی از خود نشان می‌دهد، اما در بخش ایمنی یک فاجعه تمام عیار است.

 

بله درست خواندید. وقتی از فاجعه تمام عیار صحبت می‌کنیم دقیقا منظور «صفر ستاره ایمنی» از یکی از موسسه‌های تست ایمنی خودرو در جهان است. فرقی ندارد CNCAP (چین) باشد یا ANCAP (استرالیا) و یا حتی EuroNCAP (اروپا). تمامی این موسسه‌های تست ایمنی خودرو در عمل پروتکل‌ها و فرآیندهایی شبیه به هم داشته و در عمل ستاره‌های ایمنی دریافت شده از این موسسات تقریبا معادل یک دیگر است. 

به عنوان مثال تمامی این موسسات تست ایمنی خودرو، در سرعت‌های یکسانی اقدام به بررسی ایمنی خودرو می‌کنند و تفاوت‌های بین آن‌ها مربوط به اجرا یا عدم اجرای برخی تست‌های تصادف و جزئیات چگونگی اجرای آن‌ها است. 

 

یکی از برندهایی که در حال حاضر با چنین معضلی دست و پنجه نرم می‌کند ام جی است. این برند علاوه بر سابقه حضور پیشین در بازار ایران به صورت مونتاژی و وارداتی، در دور جدید واردات نیز با سبد متنوعی از محصولات در بازار ایران حضور پیدا کرده و متولی فروش و خدمات پس از فروش آن نیز شرکت فردا موتورز است. شرکتی که در حال حاضر گران‌ترین شوروم ایران را برای نمایش محصولات ام جی در چهار راه پارک وی تهران انتخاب کرده است. ام جی GT یک سدان فست بک از این خودروساز چینی است که در برخی بازارها با نام ام جی ۵ نیز عرضه می‌شود. این محصول در بخش ایمنی عملکرد فاجعه‌باری داشته و صفر ستاره ایمنی از موسسه تست ایمنی استرالیا (ANCAP) دریافت کرده است. 

 

ام‌ جی GT یکی از محصولات اسپرت شرکت ام جی است که در حال حاضر دومین نسل خود را تجربه می‌کند. این نسل از سال ۲۰۲۰ در حال عرضه بوده و در بخش ایمنی با ضعف‌های بسیار بزرگی روبه‌رو است.

بر اساس تست‌های انجام شده توسط موسسه تست ایمنی استرالیا (برنامه ارزیابی خودروهای جدید استرالیا)، ام جی GT در بخش حفاظت از سرنشین بزرگسال تنها ۳۷ درصد امتیاز را کسب کرده است. با نگاهی بیش‌تر به جزئیات این بخش می‌توان دریافت که ام‌ جی GT در بخش برخورد از روبه‌رو به صورت کامل یا برخورد بخشی از عرض خودرو از جلو (برخورد ۴۰ درصد از جلو) هیچ عملکرد ایمن و قابل اطمینانی از خود نشان نداده و صفر امتیاز کسب کرده است.

 

AutomobileFa MG GT ANCAP Scores 140303

 

AutomobileFa MG GT ANCAP 1

 

البته ام جی GT در بخش حفاظت از جان سرنشین خردسال و کودکان تنها کمی بهتر عمل کرده و توانسته ۵۸ درصد امتیاز را در این بخش کسب کند. علاوه بر این، در بخش حفاظت از جان عابران پیاده و همچنین دستیارهای ایمنی خودرو نیز به ترتیب ۴۲ و ۱۳ درصد از امتیاز کل توسط ام جی GT کسب شده است تا بدین ترتیب و در نهایت ام جی GT بدون دریافت هیچ ستاره ایمنی از تست‌های تصادف خارج شود.

 

سوالی که در مطرح می‌شود این است که چرا با وجود سخت‌گیری‌های قابل توجه در بخش ارائه مستندات و استانداردهای لازم برای واردات خودرو چرا روی ایمنی خودروهای وارداتی نیز سخت‌گیری‌ها لازم صورت نمی‌گیرد و چگونه شرکتی می‌تواند نسبت واردات خودرویی که حتی از تولیدات بی‌کیفیت و نا ایمن خودروسازان داخلی مانند سایپا نیز بی‌کیفیت‌تر است به راحتی به کشور وارد کند. البته جای این سوال نیز خالی است که شرکت فردا موتورز باید با علم به ایمنی بسیار پایین ام جی GT نسبت به عرضه آن به بازار کشور اقدام کند؟

 

AutomobileFa MG GT ANCAP 2

 

نظر دهید


در همین زمینه