شبکه‌های اجتماعی

Automobile Farsi - Proton S50 Sedan
Automobile Farsi - Proton S50 Sedan
بزرگتر از پرسونا و جایگزین پریو

 

پس از پیوستن پروتون به هلدینگ جیلی و معرفی و عرضه دو کراس‌اوور X50 و X70، پروتون در پی عرضه نمونه بزرگتر با کد X90 و یک سدان بزرگتر از پرسونا با نام S50 است. عکس‌های جاسوسی این سدان که در حال تردد در جاده‌های مالزی گرفته شده در اینرنت دست به دست می‌شود و با دیدن همان عکس‌ها و اطلاعاتی که در دسترس قرار دارد می‌توان گفت که این خودرو بر پایه جیلی امگرند تولید خواهد شد. پیش از این که تصاویری از این خودرو منتشر شود، حدس و گمان بر این اساس بود که S50 بر پایه جیلی بینروی (Binrui) توسعه پیدا کند اما با دیدن این خودرو متوجه خواهید شد که سقف بینروی مانند خودروهای کوپه و یا فست بک با شیبی بیشتر به عقب می‌رسد اما فرم ستون C و سقف این خودرو بدین شکل نیست.


جیلی امگرند از پیشرانه 1.5 لیتری بنزینی تنفس طبیعی در بازار چین استفاده می‌کند که 114 اسب‌بخار قدرت و 147 نیوتن‌متر گشتاور دارد. وظیفه انتقال قدرت بر عهده گیربکس CVT خواهد بود که این نیرو و توان را به چرخ‌های جلو می‌فرستد. این خودرو در فیلیپین نیز با همان پیشرانه عرضه می‌شود اما خروجی این مدل کمتر شده و به 102 اسب‌بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور رسیده که همان گیربکس CVT با قابلیت تعویض دستی (8 سرعته به صورت مجازی) بر روی آن نصب شده است.


هر دو گزینه بالا، در برابر نمونه‌های 1.5 و 1.8 لیتر قدرتمند معرفی شده بر روی محصولات اخیر پروتون ضعیف‌تر به نظر می‌رسد. البته در نظر داشته باشید که اگر S50 با قیمتی در بازه رقبایی مانند هوندا سیتی و تویوتا ویوس با پیشرانه‌های احتمالی بالا عرضه شود، توان خروجی پیشرانه آن نزدیک به تویوتا ویوس (105 اسب‌بخار و 140 نیوتن‌متر گشتاور) و هوندا سیتی (119 اسب‌بخار قدرت و 145 نیوتن‌متر گشتاور) خواهد بود. در هر صورت به احتمال خیلی زیاد اگر تمام نمونه‌ها را در نظر نگیریم، حداقل یکی از مدل‌های S50 با پیشرانه 1.5 توربو عرضه می‌شود.


پیشرانه 1.5 لیتر توربو پروتون X70 MC توسط این شرکت به صورت محلی و در کارخانه جدید Tanjung Malim ساخته می‌شود. این کارخانه نمونه TGDi را تولید می‌کند اما پروتون در گذشته اعلام کرده بود، این کارخانه توان تولید نمونه‌های port injection که روی مدل‌های ضعیف‌تر X50 نصب می‌شود را دارد، اما همچنان این پیشرانه‌ها از چین به مالزی وارد می‌شوند. برای این که بهتر متوجه تفاوت این دو پیشرانه شوید؛ نسخه پرچمدار X50 از پیشرانه TGDi استفاده می‌کند که 174 اسب‌بخار قدرت و 255 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و در مقابل نسخه ضعیف‌تر با پیشرانه port injection خروجی 147 اسب‌بخار قدرت و 225 نیوتن‌متر گشتاور دارد. اگر این پیشرانه‌ها مد نظر پروتون باشد، این اعداد برای سدان S50 با گیربکس دو کلاچه بسیار مناسب و اندازه به نظر می‌رسد.


جیلی امگرند که پروتون S50 بر روی آن توسعه پیدا کرده است ابعادی برابر با 4638، 1822، 1460 و 2650 دارد که در مقابل رقبایی همچون هوندا سیتی و تویوتا ویوس بزرگ‌تر و تقریبا هم اندازه هوندا سیویک و تویوتا کرولا آلتیس خواهد بود.


امگرند در فیلیپین با امکانات ایمنی متوسط مانند دویا شش ایربگ، ABS، کنترل کشش، کنترل پایداری، ISOFIX و دوربین عقب عرضه می‌شود. این حداقل تجهیزاتی است که یک خودرو باید داشته باشد و خبری از امکانات پیشرفته‌تری مانند پکیج ADAS نخواهد بود. باید دید پروتون این خودرو را با چه رده تجهیزاتی عرضه می‌کند.


جیلی امگرند در نسخه دنده دستی و پایه با قیمت 753 هزار پزو در فیلیپین به فروش می‌رسد. اگر گیربکس CVT مد نظر باشد در نمونه کلمفورت قیمت آن 945 هزار و در نمونه پریمیوم قیمت آن 999 هزار پزو خواهد بود.


همانطور که بالاتر اشاره شد این خودرو بالاتر از پرسونا که قیمت 47.8 تا 58.3 هزار رینگیت دارد در لاین آپ پروتون قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم حدسی نزدیک راجع به قیمت آن داشته باشیم باید عددی مابین 60 تا 80 هزار رینگیت در نظر گرفته شود که با قیمت 86.3 تا 113 هزار رینگیتی پروتون X50 تداخل نداشته باشد.

 

نظر دهید