شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - هیوندای سانتافه ۲۰۲۵
بررسی طراحی و عناصر ظاهری شاسی‌بلند محبوب کره

هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ بار دیگر استراتژی برند کره‌ای در زمینه طراحی را تایید می‌کند: پرهیز از ارائه یک تصویر یا زبان طراحی مشترک خانوادگی بین تمام محصولات و اتخاذ رویکرد متفاوت در قبال طراحی هر محصول. این ایده بر اساس مهره‌های شطرنج که هر کدام طراحی خاص خود را دارند بنا شده است. البته که می‌توان ارجاعاتی به طراحی دیگر محصولات هیوندای پیدا کرد اما شباهت‌ها واقعا کم هستند.

نیکولا دانزا، مدیر بخش طراحی نمای بیرونی هیوندای موتور اروپا که از سال ۲۰۰۵ تا به امروز در مرکز طراحی روسلهایم کار می‌کند،‌ اخیرا مصاحبه‌ای با رسانه تخصصی اتو اند دیزاین داشته است. این مصاحبه در حاشیه رویداد معرفی و عرضه ایتالیایی نسل پنجم سانتافه در میلان رخ داد.

 

چه عنصری طراحی هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ را متمایز می کند؟

مانند هر پروژه جدیدی، مرحله اولیه مراکز طراحی هیوندای در سه قاره را درگیر کرد: علاوه بر شعبه اروپا، دفتر مرکزی نامیانگ در کره و مرکز دیگری در ایرواین، کالیفرنیا نقش داشتند. این نوع خودرو معمولا بیشتر به مخاطبان و مشتریان بازار آمریکا توجه دارد، اما تیم اروپایی هیوندای می‌خواست کاری غیرمنتظره انجام دهد. کاری که دانزا آن را «کارت وحشی» می‌نامد. در بازی‌های کارتی، Wild Card به کارتی گفته می‌شود که ارزش یکسانی با سایر کارت‌ها دارد و هر لحظه می‌توان از آن به عنوان کارت‌های دیگر استفاده کرد.

شاید تصور نمی‌شد که مدیریت هیوندای با این پیشنهاد موافقت کند، اما این رویکرد تبدیل به مبنایی شد که سانتافه جدید بر اساس آن در کره توسعه یافت. دانزا می‌گوید: «ما به خودمان گفتیم: معمولا شاسی‌بلند‌ها اسپرت و با عناصر طراحی خودروهای عضلانی هستند در حالی که این خودروها واقعا هیچ عنصر اسپرتی ندارند، پس چرا به ترفندهای معمولی مانند سقف پایین یا پنجره عقب شیب‌دار متوسل شویم؟ حضور چرخ‌های بزرگ ایرادی ندارد اما درباره بقیه عناصر باید با هم صادق باشیم چون همه‌چیز باید کاربردی و دلیلی برای حضور داشته باشد. خودروهای آف‌رودی زیادی در دهه ۹۰ وجود داشتند که اکنون به آن‌ها شاسی‌بلند می‌گویند، مثل میتسوبیشی پاژرو، سوزوکی جیمنی یا مرسدس جی‌کلاس.»



این اظهارات دانزا می‌تواند توضیحی برای منبع الهام ظاهر جعبه‌ای مانند سانتافه جدید باشد. او در ادامه می‌گوید: «ما می‌خواستیم یک خودرو با چهار خط طراحی کنیم، خطوط صاف و تمیزی که تقریبا یک مونولیت با فقط قوس‌های طاقی که به کناره‌ها اعمال شده است را در بر بگیرند. شکلی که می‌توان سریعا درک کرد و به یاد آورد. همچنین از چیزی که ما آن را «زبان طراحی کم‌ضلعی» می‌نامیم استفاده کردیم. {در این زبان طراحی} از چندضلعی‌های بسیار ساده‌ای که با یکدیگر تلاقی پیدا کرده و اشکال حجمی جالبی را به نمایش می‌گذارند استفاده می‌کنیم. جعبه‌ای و کاربردی بودن در واقع به معنای آسان بودن نیست. ما ساعت‌های زیادی را صرف توسعه نکات و عناصر برجسته کردیم و در طراحی هر بخش از خودرو، دقت به جزییاتی را به کار بردیم تا بتوانیم با وجود کاربردی بودن، ظاهر و حس یک محصول باکیفیت و جذاب را هم ارائه دهیم. از طرفی،‌ باید کاری هم می‌کردیم که طراحی کلی خودرو متمایز و متفاوت از رقبا باشد. ما همچنین تمرکز زیادی روی شخصی‌سازی داشتیم چون کاربردی بودن عناصر سریعا منجر به ایده مجموعه‌ای از لوازم جانبی و عناصر سفارشی می‌شود.» مثال این موضوع می‌تواند Multi Lantern باشد که عملا یک چراغ‌قوه چندکاره و همه‌فن حریف است که لایق جایزه Red Dot Award در بخش «طراحی محصول: تجهیزات کمپینگ و فعالیت‌های بیرونی» بود. جایزه‌ای که سانتافه در بخش خودروها نیز موفق به دریافت آن شد.

 

اهمیت پیروی از روندها و مد روز

دنزا می‌گوید با وجود تاکید بر کاربردی بودن طراحی و دور ماندن از کارهای تکراری و بعضا بدون دلیل و توجیه رقبا، همچنان باید راهی برای پیروی از روندهای روز پیدا می‌شد. او می‌گوید: «برای ما، پروژه حدود سه سال پیش به دنیا آمد. در دوره‌ای که جهان هنوز تحت تاثیر کووید بود و در آن یک روند جدید مخصوصا در کره ظاهر شد: طبیعت گردی و glamping {این کلمه مخفف عبارت glorious camping است و به کمپ در طبیعت اما با تجهیزات لوکس و درجه بالای رفاهی اشاره می‌کند.} و مجموعه‌ای از فعالیت‌های بیرونی دیگر که در مرکزیت آن‌ها یک خودروی قوی و مستحکم به عنوان قهرمان اصلی وجود داشت ناگهان رواج پیدا کردند . یک روند شرقی که در آمریکا نیز یافت می‌شود و اخیرا به اروپا هم راه پیدا کرده و در حال تثبیت خود است. در سفرهایم به کره و در مسیر از فرودگاه به شهر، تابلوهای «اجاره کمپر ون» بیشتری ظاهر شدند. ما سپس سناریوهای اولیه متعددی را فرضیه‌سازی کردیم که یکی از آن‌ها، شعار Stay Wild بود. هدف ما از آن ارائه یک فضای وسیع و جادار برای استراحت و ریلکس کردن در فضای داخلی و کابین بود و به همین دلیل، کار را از داخل شروع کردیم. در کنار فضای داخلی جادار، روحیه ماجراجو و طبیعت‌محور خودرو در نمای بیرونی آن نیز باید حفظ و ارائه می‌شد. این را هم باید بگویم که منظور ما از «ماجراجویی» ساختن خاطره‌های ماندگار است، خاطره‌هایی که بر اساس تجربه‌های جدید و متفاوت شکل گرفته‌اند و تا مدت زیادی با شما خواهند ماند.»

AutomobileFa Denza Hyundai Designer



فضای داخلی هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ به عنوان فضایی برای زندگی طراحی شده و بنابراین ستون اصلی دیگری از پروژه محسوب می‌شد. شاید برجسته‌ترین عنصر این فضا، داشبورد بزرگ افقی یکپارچه آن که از معماری H شکل پیروی می‌کند (که یادآور حرف اول هیوندای است و همچنین در تمامی چراغ‌های جلو نیز تکرار می‌شود) باشد. در مرکز این داشبورد، یک تونل مهم با محفظه‌هایی سازمان‌دهی شده در کف قرار دارد تا از تمام فضا به صورت کاربردی استفاده شود، در حالی که صندلی‌ها قابل تنظیم و جداشدنی هستند. دانزا می‌گوید «عظمت و بزرگی و حضور فعال در تمام عناصر» ویژگی‌ اصلی این فضا است. خواندن این کلمات ممکن است بزرگ‌نمایی و صرفا روشی برای تبلیغ محصول جدید باشد اما وقتی سانتافه جدید را از نزدیک ببینید و به فضای داخلی آن پا بگذارید، قطعا متوجه عمق و میزان درست بودن ادعاهای دانزا خواهید شد.

در نهایت نیز باید به این نکته جالب اشاره کرد که به دلیل چندکاربردی بودن ابعاد مختلف طراحی خودرو، هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ از آن دسته محصولات صنعت خودروسازی بود که تیم طراحان آن نیز در حین کار لذت و شعف بسیاری را تجربه کردند. نیکولا دانزا درباره این موضوع می‌گوید: «وقتی که پای طراحی وسط می‌آید، کار ما با ساخت یک رویا شروع می‌شود. فراموش نکنید که طرح اولیه خودروها با نسخه‌هایی نهاییشان تفاوت‌های زیادی دارند و معمولا همیشه عین هم نیستند. در مورد سانتافه جدید، ما قدم خیلی کوتاهی از رویا تا واقعیت را طی کردیم.»

نظر دهید


در همین زمینه