شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ویلیام لی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل نیو
ادعای جالب مدیرعامل نیو


ویلیام لی، هم‌موسس و مدیرعامل Nio معتقد است که تا ۲۰ سال آینده، فناوری‌های خودران به قدری پیشرفته و بالغ می‌شوند که تصادفات رانندگی به تاریخ سپرده خواهد شد. آقای لی این ادعا را در طول کنفرانس خبری بیستمین سالگرد گروه Tencent مطرح کرد. خبرنگاری از او پرسید که فکر می‌کنید در ۲۰ سال آینده، خودروها چه تفاوت معناداری با محصولات امروزی خواهند داشت. آقای لی در پاسخ، فرمول «صفر، صفر، صد» را مطرح کرد که در نوع خود جالب به نظر می‌رسد. به گفته او، صفر اول نشان‌دهنده ناپدید شدن تصادفات خودرویی در ۲۰ سال آینده است. او می‌گوید سیستم‌های ADAS و خودران انقدر پیشرفته خواهند شد که ریسک‌های جاده‌ای و تصادفات مربوط به آن‌ها را به صفر می‌رساند.

 

دومین صفر این مدل، نشان‌دهنده میزان آلایندگی خودروها است. البته به عقیده او از بین رفتن آلایندگی نه فقط در حین رانندگی، بلکه در طول فرآیند تولید و توقف تولید خودرو و فرآیندهای بازیافت آن‌ها هم رخ خواهد داد. عدد ۱۰۰ هم میزان خودروهای هوشمند و حتی مجهز به فناوری هوش مصنوعی و سایر قدرت‌های پردازشگر را نشان می‌دهد. او معتقد است در ۲۰ سال آینده،‌ هیچ خودروی «احمقی» در خیابان‌ها حضور نخواهد داشت و ۱۰۰ درصد خودروها،‌ هوشمند یا مجهز به نوعی سیستم پردازش قدرتمند خواهند بود.



چین در حال حاضر، رتبه اول در بین کشورهایی با بیشترین تصادفات رانندگی را دارد. آمار تلفات جاده‌ای چین در سال گذشته، بیش از ۶۱ هزار نفر بوده که اکثر آن‌ها به خاطر سرعت غیرمجاز یا خستگی جان خود را از دست داده‌اند. وزارت ایمنی عمومی چین نیز اعلام کرده که تا پایان سپتامبر ۲۰۲۳، حداقل ۴۳۰ میلیون دستگاه خودرو و بیش از ۵۰۰ میلیون راننده در چین وجود داشته است.



تنها زمان مشخص خواهد کرد که پیش‌بینی آقای لی به حقیقت می‌پیوندد یا صرفا ادعایی خوشبینانه بوده است. البته که سرعت پیشرفت و تحول فناوری‌های خودران و هوشمند خودروها در چند سال گذشته،‌ بسیار شدت گرفته اما همچنان متصور شدن آینده‌ای که تلفات جاده‌ای در آن به صفر می‌رسد، ممکن است برای گروهی از راننده‌ها و البته عابرین پیاده سخت باشد.

نظر دهید


در همین زمینه