شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ب‌ام‌و اسکای‌تاپ کانسپت
با تیراژ نهایتا ۲۵ دستگاه

مدل مفهومی ب‌ام‌و اسکای‌تاپ که آخر هفته گذشته در Villa d’Este معرفی شد، ممکن است برای تولید محدود ۲۰ تا ۲۵ دستگاه تا سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شود. البته تصمیم نهایی بر اساس واکنش و میزان استقبال مشتریان احتمالی به این کانسپت گرفته خواهد شد. گفته می‌شود که این مدل مفهومی با ب‌ام‌و M8 Competition فعلی زیرساخت‌های مشترکی دارد.

 

احتمال تولید اسکای تاپ: مشتریان تعیین کننده خواهند بود

آدریان ون هوی‌دونک، مدیر بخش طراحی گروه ب‌ام‌و در یک گردهمایی رسانه‌ای قبل از رویداد Concorso d’Eleganza Villa d’Este در ایتالیا این خبر را به اشتراک گذاشت. هوی‌دونک با اشاره به قیمت‌های بالای ب‌ام‌و Z8 در بازار خودروهای کارکرده گفت که شرکت می‌تواند اسکای‌تاپ را برای ۲۰ تا ۲۵ مشتری خوش شناسی که به دنبال این مدل هستند تولید کند اما برای شروع این فرآیند، باید تقاضا و استقبال کافی از مدل وجود داشته باشد.

 

به گزارش Auto News، هوی‌دونک مدل مفهومی اسکای‌تاپ را به عنوان «یک طراحی واقعا منحصر به‌فرد و بی‌نظیر که ترکیبی از داینامیک رانندگی و ظرافت در بالاترین سطح را ارائه می‌دهد و قابل مقایسه با اجداد تاریخی خود مانند مدل‌های Z8 یا ۵۰۳» توصیف کرد. با وجود ابعاد مشابه محصولات گرند تورر کانسپت، ساختار ۲نفره بدون سقف و پیشرانه V8، ویژگی‌های مشترک این مدل مفهومی با مدل رودستر Z8 از سال ۱۹۹۸ محسوب می‌شوند

 

این اولین بار نیست که ب‌ام‌و به طور علنی تولید یک کانسپت از رویداد Villa d’Este را مورد بررسی قرار می‌دهد. سال گذشته، مدل مفهومی ب‌ام‌و Touring Coupe که بر اساس Z4 بود نیز شایعات مشابهی را برانگیخت. البته آن پروژه هرگز محقق نشد و نتوانست اندازه کانسپت اسکای‌تاپ نیز سر و صدا کند.

 

در آن زمان، هوی‌دونک اشاره کرد که برند ممکن است یک سری محدود از دستگاه‌های «بسیار سفارشی و شخصی‌سازی‌شده» تولید کند. دومگوی دوکک، مدیر طراحی ب‌ام‌و حتی پیشتر رفت و اعلام کرد که آن‌ها ایده تولید ۱۰۰۰ دستگاه را هم بررسی کرده‌اند. هوی‌دونک تأیید کرد که برنامه‌های کانسپت Touring Coupe متوقف شده‌اند و ب‌ام‌و تمرکز خود را به اسکای‌تاپ معطوف کرده است. در صورت تایید، رونمایی رسمی نسخه تولیدی اسکای‌تاپ می‌تواند در اواخر ۲۰۲۵ یا اوایل ۲۰۲۶ رخ دهد.

 AutomobileFa BMW Skytop Concept 14030308 1

تولید انبوه اما محدود و سفارشی با استفاده از زیرساخت‌های اثبات شده ب‌ام‌و M8 Competition می‌تواند تصمیم درستی برای مسیر پیش‌رو باشد. از جمله پیشرانه ۴.۴ لیتری تویین‌توربو V8 که می‌تواند تا ۶۱۶ اسب بخار و گشتاور ۷۵۰ نیوتن‌متر را تولید کند. با این حال، شایعات حاکی از آن است که ممکن است تنظیمات و دستکاری‌های انحصاری بیشتری بر نسخه تولیدی احتمالی اسکای‌تاپ اعمال شود. قدرت احتمالا از طریق یک جعبه‌دنده ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم تعلیق M xDrive دیفرانسیل‌عقب توزیع خواهد شد.

 

با توجه به سایر محصولات تولید محدود و نسخه مخصوص ب‌ام‌و مثل مدل 3.0 CSL که بر اساس M4 ساخته شده بود و تصور می‌شد که قیمت نزدیک به ۷۵۰ هزار دلار برای آن در نظر گرفته شود، می‌توان گفت که برچسب قیمت نسخه تولیدی احتمالی اسکای‌تاپ نیز بسیار بیشتر از مدل M8 Competition که بر اساس آن ساخته شده باشد. قیمت بالاتر میزان انحصاری بودن این مدل را هم منعکس خواهد کرد.

 

البته برای پیش‌بینی دقیق‌تر درباره قیمت احتمالی خودرو باید منتظر معرفی و رونمایی از نسخه تولیدی ب‌ام‌و اسکای‌تاپ نیز باشیم. فعلا مشخص نیست که عناصر خیره‌کننده و جذاب مدل مفهومی مثل سقف چرمی ۲تکه و قابل حذف یا چراغ‌های بسیار باریک و شیک LED آن به نسخه تولیدی راه خواهند یافت یا شاهد استفاده از عناصر طراحی رایج‌تری در مدل تولید انبوه خواهیم بود.

نظر دهید