شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ب‌ام‌و اسکای‌تاپ کانسپت
با هدف ادای احترام به مدل Z8

ب‌ام‌و به‌طور رسمی مدل مفهومی Skytop را در رویداد Concorso d’Eleganza Villa d’Este معرفی کرد. این کانسپت که مطالعه طراحی جدید ب‌ام‌و محسوب می‌شود، در کنار مدل M Hybrid V8 Art Car در این رویداد به نمایش گذاشته شده است. ب‌ام‌و اسکای‌تاپ یک خودروی ۲درب ۲نفره با سقف تارگا است که از پیشرانه V8 تویین‌توربوی ۶۱۷ اسب بخاری بهره می‌برد. پیشرانه‌ای که قبلا در مدل ب‌ام‌و M8 Competition استفاده شده بود.


بررسی اجزای طراحی ب ام و اسکای تاپ

کانسپت اسکای‌تاپ احتمالا یکی از بهترین پروژه‌های طراحی است که ب‌ام‌و در یک دهه گذشته ارائه داده است. این مدل مفهومی دارای جلوپنجره‌های کلیوی‌شکل با تناسب عالی است و در آن، بالاخره شاهد بازگشت «بینی کوسه‌ای» مخصوص کمپانی هستیم. طراحی جلو خود را از بسیاری از دریچه‌های هوای پیچیده و غیرضروری که در بیشتر خودروهای مدرن دیده می‌شود، خلاص کرده و ظاهر ساده و در عین حال جذابی دارد. نمای از بالا نیز شبیه به دورنمای یک قایق تندرو است. همانند کانسپت موفق Neue Klasse در سال گذشته، در طراحی این مدل مفهومی نیز نشانه‌هایی از تاریخ ب‌ام‌و دیده می‌شود. ب‌ام‌ در طراحی این مدل و به ریشه‌های خود بازگشته و به مدل‌های Z8 (که امسال بیست و پنجمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد.) و ب‌ام‌و 503 ارجاعات بسیاری داده است.

نمای عقب مدل مفهومی ب‌ام‌و اسکای‌تاپ تا حدودی به خودروهای آستون مارتین شباهت دارد. نوار آلومینیومی که در درب صندوق دیده می‌شود به‌عنوان یک ستون مرکزی عمل می‌کند که انگار به کاپوت و داخل خودرو امتداد می‌یابد. رنگ بدنه در واقع یک گرادیان جذاب است که توسط یکی از ماهرترین و باتجربه‌ترین نقاشان ب‌ام‌و ساخته شده است. در بخش عقب، رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز سقف به نقره‌ای مات با افکت سایه کروم در رنگ خارجی خودرو متحول می‌شود.


با دقت بیشتر در اجزا و عناصر طراحی کانسپت ب‌ام‌و اسکای‌تاپ، متوجه می‌شوید که دستگیره‌های درب سنتی وجود ندارند و به‌جای آن، باله‌های مخفی جایگزین شده‌اند. ب‌ام‌و می‌گوید چراغ‌های LED این خودرو از باریک‌ترین چراغ‌های نواری بازار هستند و به طور اختصاصی و سفارشی، برای این کانسپت ساخته شده‌اند.

سقف مدل مفهومی ب‌ام‌و اسکای‌تاپ از نوع تارگا است و شیشه عقب آن را می‌توان به‌طور کامل باز کرد تا تجربه‌ای شبیه‌تر به هوای باز فراهم شود. سقف خودرو که از چرم ساخته شده، به دو بخش تقسیم می‌شود و مکانیسم پیچیده‌ای ندارد اما حداقل فضای ویژه‌ای برای نگهداری آن‌ها اختصاص داده شده است. در داخل خودرو می‌بینید که فقط سقف نیست که چرمی است، بلکه بیشتر سطوح با رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز پوشانده شده‌اند.

اگرچه این خودرو رسما به عنوان ادای احترام به مدل Z8 معرفی شده است، ذکر پیشرانه مدل ب‌ام‌و M8 Competition نشان می‌دهد که شاید ارجاعات و اشارات دیگری هم به سری۸ وجود داشته باشد. البته که فعلا آینده این مدل گرندتورر محبوب ب‌ام‌و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما اگر این مدل مفهومی پیش‌نمایشی حتی نه چندان جدی از آینده و نسل سری۸ باشد، می‌توان گفت که ب‌ام‌و کار چندان سخت و پیچیده‌ای برای جذب مشتریان بیشتر به سمت این مدل جذاب نخواهد داشت. این موضوع را هم نباید فراموش کرد که ب‌ام‌و یکی از سه طراح برتر خودرو در سال گذشته بوده است.

نظر دهید