شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - سایک IM L7
احتمال پیشتازی دوباره چینی ها

شرکت خودروسازی چینی سایک می‌گوید که تا سال ۲۰۲۶، شروع به تولید انبوه بسته‌های باتری حالت جامد خواهد کرد. اگر این ادعا محقق شود، سایک ممکن است اولین خودروسازی باشد که این نوع باتری‌های جدید را به مرحله تولید انبوه و تجاری‌سازی می‌رساند.


همه به دنبال باتری های جامد هستند

در یک رویداد فناوری که اخیرا در چین برگزار شد،سایک اعلام کرد که تحویل مدل جدید IM L7 سدان را در اکتبر آغاز خواهد کرد. این خودرو از باتری‌های حالت نیمه‌جامد استفاده می‌کند که شامل الکترولیت مایع است و سایر محصولات سایک نیز در سال ۲۰۲۵، باتری‌های مشابهی خواهند داشت. این محصولات شامل مدل‌هایی از برندهای ام‌جی، وولینگ و Baojun خواهد بود اما در هر صورت، به نظر می‌رسد که ۲۰۲۶ سال حتی هیجان‌انگیزتری برای سایک و علاقه‌مندان آن باشد.

باتری‌های حالت جامد واقعی توسط بسیاری از متخصصین صنعت خودرو به عنوان قدم بعدی در خودروهای الکتریکی دیده می‌شوند و سایک یکی از اهداف بلندمدت خود را تولید انبوه آن‌ها در سال ۲۰۲۶ تعیین کرده است. هنوز مشخص نیست که کدام یک از مدل‌های متعدد سایک اولین محصولی خواهد بود که با باتری حالت جامد عرضه می‌شود. احتمال این هم وجود دارد که بسته جدید باتری‌های جامد در یک مدل کاملا جدید معرفی شود.

سایک تنها خودروساز چینی نیست که روی باتری‌های حالت جامد کار می‌کند. در فوریه، یک کنسرسیوم از برندهای محلی از جمله شرکت CATL، بی‌وای‌دی، نیو، CALB و چند برند دیگر تشکیل و هدف آن، ساخت یک زنجیره تامین برای باتری‌های حالت جامد تا سال ۲۰۳۰ اعلام شد. البته تاثیرگذارین مهره این گروه یعنی شرکت باتری‌سازی CATL اخیرا اعلام کرد که زمان زیادی تا استفاده تجاری و تولید انبوه باتری‌های حالت جامد مانده است. این در حالی است که ب‌ام‌و نیز پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه باتری‌های حالت جامد داشته است. 

تویوتا نیز سال‌ها روی این فناوری کار کرده و بیشترین تعداد ثبت حقوق تجاری و اختراع مربوط به باتری حالت جامد را نسبت به هر شرکت دیگری دارد. این خودروساز ژاپنی با پالایشگاه نفت Idemitsu Kosan روی بسته‌های جدید کار می‌کند و اولین خودروی الکتریکی خود با باتری حالت جامد را در چند سال آینده عرضه خواهد کرد. تویوتا برنامه‌ریزی کرده که تا سال ۲۰۳۰، تولید این باتری‌ها را تا ده‌ها هزار واحد افزایش دهد. نیسان هم در آپریل گذشته اعلام کرده بود که در زمینه باتری‌های حالت جامد پیشرفت‌های زیادی داشته و برنامه دارد تا خودروهای الکتریکی با این نوع باتری‌ها را تا سال مالی ۲۰۲۸ به بازار عرضه کند.

ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می‌رسد: سایک فقط بر روی باتری‌های حالت جامد کار نمی‌کند. در همان رویداد فناوری در چین، این شرکت اعلام کرد که راهکار فناوری جامع خود را برای خودروهای هوشمند ارتقا داده و یک پلتفرم جدید با آئودی برای بازار چین توسعه خواهد داد.

نظر دهید


در همین زمینه