شبکه‌های اجتماعی

خودروساز آلمانی یک قدم به تسلا نزدیک‌تر شد


ب‌ام‌و توانسته با دستیابی به نمونه اولیه از باتری‌های جامد، یک قدم به جایگاه تسلا به عنوان بازیکن برتر خودروهای الکتریکی نزدیک شود. این باتری‌ها ساخته شرکت Solid Power است و در نوع خود، اولین باتری‌های جامد صنعت خودروسازی محسوب می‌شوند.

باتری‌های جامد دستاوردی بزرگ و تغییری بنیادی در حوزه خودروهای الکتریکی است اما دستیابی به آن تا به امروز، کاری سخت و صرفا نظری بود. با این حال، شاهد تلاش‌های ستودنی بسیاری در این حوره در سال ۲۰۲۳ بوده‌ایم. علاوه بر اعلام همکاری ب‌ام‌و با سالید پاور، تویوتا نیز نقشه راه خود برای استفاده انبوه از باتری‌های جامد را منتشر کرد و خودروسازان بزرگ دیگری هم اهداف مشابهی را اعلام کرده‌اند.

زمانی که شروع همکاری ب‌ام‌و با سالید پاور اعلام شد، گفته شده بود که هدف آن‌ها،‌ تولید نمونه‌های اولیه باتری‌های جامد تا پایان سال ۲۰۲۳ بود. اکنون که گزارشات مالی سالید پاور برای فصل سوم سال منتشر شده، شاهد تایید و رسیدن به این هدف مهم هستیم. البته وارد شدن ب‌ام‌و به فرآیند تست این باتری‌ها به معنای این نیست که قرار است در آینده نزدیک شاهد استفاده از آن‌ها در مثلا مدل i7 باشیم.

هدف نهایی ب‌ام‌و استفاده از این باتری‌ها در مدل‌های Neue Klasse است. این خانواده با عرضه نسل بعد ب‌ام‌و سری۳ در سال ۲۰۲۵ شروع می‌شود و پیش‌نمایشی از آن را در مدل مفهومی Vision Neue Klasse دیده‌ایم. البته به لطف وزن سبک و ذات فشرده و کم‌حجم باتری‌های جامد،‌ شاید آن‌ها را در برخی از مدل‌های الکتریکی کوچک و شهری هم ببینیم.

سالید پاور نیز در مقابل متعهد شده که فرآیند تحقیق و توسعه این باتری‌ها را گسترش دهد و به دنبال راه‌هایی برای بهبود فرآیندهای تولید انبوه آن باشد. احتمال منفعت بردن دو برند معروف ب‌ام‌و یعنی مینی و رولزرویس از این باتری‌ها نیز وجود دارد.

نظر دهید


در همین زمینه