شبکه‌های اجتماعی

ادعای عجیب یک گروه تحقیقاتی آمریکایی


بعضی از قطعات خودروهال الکتریکی، انواع و اقسام تداخل‌های الکترومغناطیسی (EMI) با سیگنال AM تولید می‌کنند. امکان متوقف کردن این نوع از EMI وجود ندارد اما می‌توان با چیزهایی مثل کابل‌های محافظت‌شده آن را کاهش داد. با این حال و در طول چند سال گذشته، برخی از برندهای خودروسازی تصمیم گرفته‌اند که کلا مخابره سیگنال AM از محصولات الکتریکیشان را قطع کنند. فورد حتی فراتر رفت و گفت که با شروع تولید موستانگ ۲۰۲۴، این کانال رادیویی را از تمام محصولاتش حذف خواهد کرد. در مقابل، گروهی از خودروسازهای رقیب وجود دارند که خواستار بازگشت AM هستند. مبارزه عمومی برای زنده نگه داشتن این سیگنال در خودروهای الکتریکی وقتی بالا گرفت که سال گذشته یکی از سناتورهای آمریکایی به نام اد مارکی، با نوشتن نامه‌ای به تمام خودروسازان خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر برای محافظت در برابر EMI و حفظ کانال رادیویی AM شد.

از آن زمان تا به امروز، کنگره آمریکا در مصوبه‌هایی که حمایت هر دو حزب را داشت، خواستار الزامی بودن رادیوی AM در خودروهای الکتریکی شد. اکنون طبق نتایج تحقیقاتی که توسط مرکز مطالعات خودرویی (CAR) شده،‌ انجام دادن این کار ممکن است هزینه‌ای برابر با ۳.۸ میلیارد دلار برای خودروسازان در طول هفت سال آینده داشته باشد.

یک خودروساز که اسم آن در مطالعات محفوظ مانده، به محققان CAR گفته که هزینه‌های مربوط به کابل‌های محافظت‌شده چیزی بین ۳۵ دلار تا ۵۰ دلار در هر خودرو است. هزینه‌های فیلترینگ مختلف نیز بین ۱۵ تا ۲۰ دلار است. علاوه بر این هزینه‌ها که در نهایت مشتریان خودروها آن را می‌پردازند، تجهیزات اضافی ممکن است وزن خودرو را هم بالا ببرند که این موضوع نیز در نهایت به ضرر مشتری و مسافت قابل‌پیمایش او در خودروی الکتریکی‌اش ختم خواهد شد.

در تحقیقات CAR آمده که بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰، فروش سالانه خودروهای الکتریکی به صورت میانگین چیزی در حدود ۸ میلیون دستگاه (۵۶ میلیون دستگاه به صورت کلی) خواهد بود. این عدد حتی از خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی‌های مربوط به گسترش خودروهای الکتریکی هم بیشتر است و اگرچه با تقسیم ۳.۸ میلیارد دلار به ۵۶ میلیون دستگاه، به هزینه تقریبی ۶۷.۸۶ دلار در هر خودروی الکتریکی می‌رسیم،‌ اما نمی‌توان گفت که CAR این تخمین و آمار را از کجا به دست آورده است.

اداره بودجه‌های کنگره (CBO) که تحقیقات مشابهی با هدف پیش‌بینی هزینه‌های کنگره در این رابطه انجام داده، اعداد بسیار پایین‌تری را نشان می‌دهد. در جزییات مربوط به هزینه‌های مصوبه ۱۶۶۹ مجلس سنا (رادیوی AM برای هر خودرو) آمده است: «بر اساس آمار فروش، خودروسازها ملزم به به‌روزرسانی تجهیزات چندرسانه‌ای و نرم‌افزارهای اطلاع‌رسانی خود در ۲.۵ تا ۳ میلیون دستگاه خودروی الکتریکی در هر سال هستند. چون هزینه آپدیت هر دستگاه از این خودروها نسبتا پایین است، CBO پیش‌بینی می‌کند که هزینه کلی این مصوبه در هر سال، چند میلیون دلار باشد.» علاوه بر هزینه‌های به‌روزرسانی، باید هزینه‌های اجرایی این مصوبه را هم محاسبه کرد. طبق پیش‌بینی CBO، وزارت ترابری آمریکا باید برای اجرای این مصوبه در بازه زمانی ۲۰۲۸-۲۰۲۴، مجموعا فقط یک میلیون دلار هزینه کند.

AutomobileFa AM Radio EV Report 14020816 2



البته نکته پر از ابهامی که درباره گزارش CBO وجود دارد، این است که تاریخ اجرای این مصوبه معلوم نیست. همچنین در بخش دیگری از آن آمده که هر خودروساز نباید کم‌تر از ۴۰ هزار دستگاه خودروی الکتریکی در سال تولید کند که اجبار این موضوع، می‌تواند به برنامه‌ها و اهداف برندهای خودرویی ضربه وارد کند و حتی نوعی دخالت مستقیم محسوب شود.

خودروسازها می‌گویند که جایگزین‌های متنوعی برای رادیوی AM و همچنین،‌ راه‌های بهتر و موثرتری هم برای برقراری ارتباط با دیگران در شرایط اضطراری (نسبت به سیگنال زمینی AM) وجود دارد. طبق آخرین آمار رسمی منتشرشده، ماهانه ۸۲ میلیون آمریکایی به ایستگاه‌های AM گوش می‌دهند. از طرفی، فورد مدعی است که طبق آماری که از خودروهای متصل به اینترنت خود می‌گیرد، فقط ۵ درصد از زمان متوسط صاحبان این خودروها به شنیدن رادیوی AM صرف می‌شود. با این حال، تعداد قابل‌توجهی از سیاست‌مداران و قانون‌گذاران آمریکایی مدعی شده‌اند که اکثریت رای‌دهندگان مناطقی که آن‌ها نماینده‌شان محسوب می‌شوند، خواستار حفظ رادیوی زمینی AM هستند. در حال حاضر، مشخص نیست که چه آینده‌ای در انتظار رادیوی AM خودروهای الکتریکی است. فعلا باید دید که کدام طرف ماجرا، توانایی قانع کردن قانون‌گذاران را دارند.

نظر دهید


در همین زمینه