شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - هیوندای آیونیک 6
فراتر از پیشبینی

 

هیوندای آیونیک 6 ماه نوامبر 2022 برای بازار آمریکا شمالی معرفی شد. هیوندای در زمان معرفی بُرد پیمایش این خودرو در حالت تک موتور و دوربُرد را 547 کیلومتر اعلام کرد اما حالا در تست‌ها هیوندای آیونیک 6 عددی بالاتر را به ثبت رسانده است. سازمان EPA آمریکا به طور رسمی بُرد مسافت این خودرو با یکبار شارژ را در نمونه دیفرانسیل عقب و باطری بزرگ 580 کیلومتر اعلام کرد.


هیوندای با ضریب درگ فوق‌العاده 0.22 به چنین برد مسافتی دست پیدا کرده که البته 0.1 بیشتر از نسخه کره‌ای است چون در آمریکا این خودرو با آینه‌های سنتی عرضه می‌شود اما در کره این آینه‌ها با دوربین جایگزین شده‌اند.


هیوندای برای نسخه دو موتور و چهارچرخ محرک بُرد مسافت 498 کیلومتر را تخمین زده بود اما این نمونه در تست‌های EPA توانست به عدد 508 کیلومتر برسد. هیوندای آیونیک 6 را با بسته باطری 77.4 کیلووات عرضه می‌کند. نمونه دیفرانسیل عقب تک موتور 225 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور دارد و مدل دو موتور چهارچرخ محرک 320 اسب‌بخار قدرت و 605 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار راننده می‌گذارد.


طراحی داخل کابین هیوندای آیونیک 6 مانند تمام خودروهای برقی از صفحه نمایشگر بزرگ تشکیل شده که در این خودرو مانند آیونیک 5 به صورت دو تکه 12 اینچی است. سیستم اطلاعات و سرگرمی این خودرو از اپل کارپلی و اندروید اتو بهره‌می‌برد و با اتصال به سیستم آنلاین ابری در لحظه می‌تواند وضعیت ترافیک، آب و هوا، هزینه عوارضی‌ها و سوخت و.. را در اختیار راننده قرار دهد. در آیونیک 5، خروجی‌های USB تنها از مدل A بود اما حالا این کابین مجهز به پنج خروجی USB-C و یک خروجی USB-A است که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود.

 


زیر آرنجی درب‌ها در هیوندای آیونیک 6 با یک قوس به سمت پایین هدایت شده و فاقد دکمه‌های کنترلی خواهد بود.در مرکز داشبورد سیستم تهویه مطبوع به صورت سر تا سری کشیده شده که در انتهای هر دو سمت به دو نمایشگر می‌رسد که جایگزین آینه‌های جانبی در آیونیک 6 است. البته باید انتظار داشته باشیم این طراحی برای بازار‌هایی که همچنان آینه‌های دیجیتال در آن‌ها قانونی نشده چطور تغییر می‌کند. در نهایت برای لوکس‌تر جلوه کردن فضای کابین هیوندای از نورپردازی 64 رنگ و 6 تم دو رنگ استفاده کرده است. یک سیستم با نام Speed Sync نیز وجود دارد که در کنار نورپردازی کابین با توجه به سرعت خودرو؛ نور را تغییر می‌دهد که به یک رانندگی اسپرت و جذاب کمک می‌کند.


آیونیک 6 دارای سیستم e-ASD یا صدای فعال الکتریکی است که در حین حرکت صدایی مصنوعی مانند سفینه فضایی تولید می‌کند. البته انتظار می‌رود هیوندای برای افرادی که سلیقه‌ای متفاوت دارند نیز صدا‌هایی متفاوت در نظر گرفته باشد.


کابین آیونیک 6 مجهز به صندلی‌های Relaxation Comfort برای ردیف جلو است که هنگام دنده عقب بر می‌گردند تا به پارک صحیح و راحت کمک کنند. این سیستم در آیونیک 5 تنها برای صندلی راننده فعال بود. هیوندای در طراحی صندلی‌ها دقت بالایی به خرج داده و آنها را در نازک‌ترین حالت بدون کاهش راحتی ساخته تا فضای کابین برای سرنشینان بیشتر شود.

 

نظر دهید


در همین زمینه