شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - فردا T5 و فونیکس تیگو 7 پرو
بیش از حد نزدیک به هم!

 

کلاس کراس‌اوورهای کوچک شهری و کراس‌اوورهای میان رده و خانوادگی را باید یکی از شلوغ‌ترین بخش‌های حال حاضر بازار خودروی ایران دانست. تقریبا نمی‌توان خودروسازی را در کشور نام برد که به این بخش از بازار ورود نکرده باشد. به هر میزان که بازار خودروهای هاچ‌بک، سدان و حتی استیشن‌ها در ایران دارای نواقص و گزینه‌های محدود است، در بخش کراس‌اوورها رقابت‌های داغ و بزرگی در جریان است که گاه مشتریان را در انتخاب گزینه نهایی دچار مشکل خواهد کرد.

 

 

البته این مساله تنها به بازار ایران محدود نمی‌شود، تب و تاب شاسی بلند سواری و حرکت به سمت تولید خودروهای کراس‌اوور و SUV به قدری در 2 دهه اخیر در جهان داغ شده و شدت گرفته است که بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا تمرکز خود را از تولید محصولات سدان و هاچ‌بک برداشته و با تمام قوا در حال فعالیت در بازار کراس‌اوورها هستند. این مساله باعث شده است که در بازارهای جهانی نیز انتخاب یک کراس‌اوور در محدوده قیمتی و سگمنت مشخص، بسیار سخت و با تردیدهای بسیار همراه باشد.


عموم کراس‌اوورهای وارد شده به بازار ایران در اوایل دهه 90 شمسی، خودروهایی بودند که از نظر طراحی خارجی، داخلی، کیفیت موارد به کار رفته در داخل کابین، تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی و حتی پیشرانه در سطح پایینی قرار داشتند. رفته رفته با پیش رفت صنعت خودروسازی چین و ادامه واردات و تولیدات این کلاس، در حال حاضر شاهد کراس‌اوورهایی جذاب و نزدیک به استانداردهای جهانی هستیم که به راحتی می‌توانند مصرف کننده در چند راهی انتخاب قرار دهند. فردا T5 کراس‌اوور خانوادگی فردا موتورز و فونیکس تیگو 7 پرو محصول نسبتا تازه وارد مدیران خودرو از جمله گزینه‌هایی هستند که در بازه قیمتی یک میلیارد و 200 تا یک میلیارد و 400 میلیون تومان می‌توانند به راحتی مشتریان را بر سر دوراهی انتخاب این یا آن قرار دهند.

 
طراحی خارجی

نظر اندازه تیگو 7 پرو تغییر زیادی را نسبت به نسل قبلی خود تجربه نکرده است. بر اساس کاتالوگ‌ رسمی این محصول، طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور تیگو 7 پرو به ترتیب 4500، 1842، 1746 و 2670 میلی‌متر است. در طرف دیگر فردا T5 قرار دارد که دارای طول 4550، عرض 1825، ارتفاع 1725 و فاصله بین دو محور 2720 میلی‌متر بوده و قابلیت حمل 5 سرنشین را دارا است و یک کراس‌اوور متوسط تک دیفرانسیل محسوب می‌شود. همان طور که اعداد بالا نشان می‌دهد، اختلاف معناداری در اندازه‌های دو خودرو مشاهده نشده و عملا با دو محصول کاملا هم کلاس و هم اندازه روبه‌رو هستیم.


در نمای جلوی تیگو 7 پرو شاهد استفاده از جلوپنجره کهکشانی هستیم که به چراغ‌های جلو متصل شده است. درب موتور به گونه‌ای طراحی شده که بخشی از قسمت بالایی و روی چراغ‌ها را می‌پوشاند. قرار می‌گیرد و بخشی از آن را می‌پوشاند. در نمای کناری خطوط بدنه کمی محافظه کارانه طراحی شده اما به خوبی احساس استواری و وقار را به بیننده القا می‌کند، طراحی شیشه‌های کناری نیز جسورانه‌تر شده و ستون D را پشت خود پنهان کرده است.


در نمای عقب تیگو 7 پرو شاهد استفاده از چراغ‌های به هم پیوسته هستیم که امروزه به یک ترند جهانی در طراحی چراغ‌های عقب تبدیل شده است. لازم به ذکر است که طراحی نمای عقب تیگو 7 پرو به جسارت و زیبایی نمای کناری و به خصوص دماغه و نمای جلویی نبوده و بسیار محافظه کارانه‌تر طراحی شده است.


اما در طرف دیگر ماجرا، فردا T5 نیز در بخش‌ طراحی نمای خارجی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. چراغ‌های بزرگ جلو همراه با چراغ‌های روشنایی در روز که گرافیکی شبیه به یک هواپیما از نمای دید بالایی دارند، جلو پنجره بسیار بزرگ با المان‌های کرومی و مشکی رنگ قرینه، طرح دو رنگ مشکی و نقره‌ای قسمت زیرین سپر و البته چراغ‌های مه‌شکن که به صورت پلکانی در دوطرف سپر روی هم چیده شده‌اند، از نمای جلویی فردا T5 چهره‌ای قوی و با ابهت ساخته است. البته شاید مهم‌تر از تمامی این موارد، فرم عضلانی و برجسته درب موتور خودرو باشد که نقش بسیار مهم و بزرگی در قلدر و جسور نشان دادن دماغه خودرو ایفا کند. تا این مرحله باید تیگو 7 پرو را دارای طراحی مدرن‌تر و لوکس‌تر و فردا T5 را دارای طراحی پر ابهت و عضلانی‌تر دانست.


در نمای کناری، طراحان فردا T5 از خطوط بدنه قوی و برجسته استفاده کرده‌اند. همانند تیگو 7 پرو، در نمای جانبی T5 نیز با پنجره‌های بزرگ و ستون D که به صورت یکپارچه با شیشه‌ها طراحی شده رو‌به‌رو هستیم. در نمای عقب، فردا T5 نیز بر اساس ترند روز دارای چراغ‌های به هم پیوسته است. چراغ‌هایی که دارای اندازه بسیار بزرگی هستند و بر خلاف تیگو 7 پرو، تمام عرض خودرو را در نمای عقب پوشانده‌اند.


به نظر می‌رسد که حوصله طراحان فردا T5 نیز در زمان طراحی نمای عقب سر رفته و آن‌ها هم مانند تیم جیمز هوپ (سرطراح تیگو 7 پرو) نمای عقب را با چاشنی کم‌سلیقگی طراحی کرده‌اند.

 


نمای داخل کابین

فضای داخل کابین تیگو 7 پرو همانند نمای خارجی دارای طراحی مدرن و به روز و در عین حال ساده است. طراحان از شلوغی بیش از حد در به کار بردن از پنل‌ها و دکمه‌ها خودداری کرده‌اند و تمرکز آن‌ها بیش‌تر روی ارگونومی خوب و استفاده از متریال با کیفیت بوده است. تم کلی کابین ترکیبی از رنگی مشکی با دوخت‌ها و تزیینات قرمز رنگ است. یک نمایشگر بالای داشبورد قرار گرفته و دقت و ظرافت در مونتاژ اجزای کابین به خوبی رعایت شده است. به لطف استفاده از سیستم‌ تعویض دنده الکترونیکی موسوم به Shift by Wire، فضایی زیر اهرم دنده برای قرار دادن اشیا ایجاد شده است، اما ویژگی جذاب‌تری که برای این خودرو در نظر گرفته شده، نورپردازی مخفی آن است که در شب جلوه ویژه‌ای به کابین این کراس‌اوور تازه وارد می‌دهد.


از ویژگی‌های مهم کابین تیگو 7 پرو می‌توان به صندلی‌های بزرگ در ردیف جلو اشاره کرد که به خوبی بدن را در بر می‌گیرد و در عین حال فضای کافی هم برای سرنشین‌های جلو هم برای سرنشین‌های ردیف دوم فرم کرده است. افزون بر فضای بزرگ برای سرنشین‌ها، فضای بار تیگو 7 پرو نیز نسبتا بزرگ است و در حالت عادی حدود 475 لیتر گنجایش دارد که در صورت تا شدن صندلی‌های ردیف دوم به 1500 لیتر افزایش می‌یابد.


در طرف دیگر در فضای داخل کابین فردا T5 با فضای بزرگ و راحتی برای سرنشیان جلو و عقب روبه‌رو هستیم. به نظر می‌رسد طراحان در فضاسازی داخل کابین فردا T5، اصل خانوادگی و جادارا بودن خودرو را مد نظر قرار داده بودند. یک نمایشگر بزرگ عمودی در قسمت مرکزی داشبورد تعبیه شده است که به نمایشگرهای تبلتی معروف است و تقریبا تمامی تنظیمات سیستم چند رسانه‌ای، تنظیمات سامانه‌های پایداری و نورپردازی، سیستم تهویه مطبوع و... از طریق این نمایشگر قابل اعمال است. ناگفته نماند که رابط کاربری این نمایشگر کاملا مشابه تبلت‌های اندرویدی است و می‌تواند کارکردن با آن برای راننده و سرنشین جلو تکراری و حوصله سربر به نظر برسد. بنابراین پیشنهاد می‌شود که فردا موتورز از رابط کاربری که طراحی گرافیکی جذاب‌تری داشته باشد در فازهای بعدی برای کراس‌اوور T5 استفاده کند. فضای صندوق بار T5 حدود 515 لیتر است که با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم افزایش خواهد یافت. این مساله به خوبی نشان دهنده این است T5 با نگاه بیش‌تری به خانواده‌های پرجمعیت طراحی شده است. ناگفته نماند که کیفیت مواد مصرفی در داخل کابین رضایت بخش است اما طراحی داخلی کابین فردا T5 سنتی‌تر و کلاسیک‌تر تیگو 7 پرو ارزیابی می‌شود.

 
امکانات رفاهی و ایمنی

مشتریان ایرانی را باید جزو آن دسته از مشتریانی دانست که اهمیت زیادی برای تجهیزات رفاهی و ایمنی خودرو قائل هستند. تا جایی که بسیاری آپشن‌های زیاد را به قوای محرکه قوی ترجیح می‌دهند.


در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی فردا T5 می‌توان به امکاناتی چون ۶ کیسه هوای ایمنی (10 نقطه‌ای)، سامانه ترمز ضد قفل ABS به همراه EBD، سامانه کنترل پایداری الکتریکی (ESP) و سامانه‌های حفظ تعادل شامل DSC و VSC، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل کشش (TCS)، سامانه هشدار دهنده رانندگی بین خطوط (LOR)، هشدار دهنده فاصله ایمنی از جلو (FCW)، نمایشگر فشار باد تایرها (TPMS)، سقف پانوراما، دوربین تابلو خوان، پوشش چرمی صندلی‌ها، اتولایت (سنسور نور)، چراغ‌های روشنایی در روز، آینه‌های جانبی تا شونده برقی، سیستم چند رسانه‌ای به همراه نمایشگر 12 اینچی لمسی و درگاه USB و بلوتوث، کروز کنترل، تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت، گرمکن صندلی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، سنسور و دوربین دنده عقب، گرمکن آینه‌های کناری، درب صندوق برقی، ترمز پارک برقی، نشانگرهای دیجیتالی پشت فرمان و... اشاره کرد.


در طرف دیگر، تیگو 7 پرو مدیران خودرو قرار دارد که به تجهیزات و امکاناتی شامل سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه EBD، سامانه کنترل پایداری ESC، سامانه کنترل کشش TCS، 6 کیسه هوای ایمنی، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی و سامانه کنترل حرکت در سرازیری، ترمز پارک برقی به همراه اتوهولد، حالت‌های رانندگی اکو و اسپرت، دوربین 360 درجه با نمایش سه بعدی، نشانگر فشار باد تایرها، کروز کنترل، سنسور نور (اتولایت)، سنسور باران، سیستم چند رسانه‌ای به همراه نمایشگر 10.25 اینچی به همراه درگاه USB، بلوتوث و سامانه اتصال تلفن همراه اپل کار پلی و اندروید اتو، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت به همراه 4 جهت گودی کمر، گرمکن صندلی جلو، شارژر بی سیم تلفن همراه، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سقف پانوراما، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم هوشمند PEPS+ که امکان روشن کردن خودرو از راه دور را فراهم می‌کند و نشانگرهای دیجتالی پشت فرمان مجهز است.


با بررسی دقیق‌تر تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی تیگو 7 پرو و فردا T5، می‌توان نتیجه گرفت که تیگو 7 پرو از تجهیزاتی شامل دوربین نقشه خوان، هشدار دهنده فاصله ایمنی از جلو و هشدار رانندگی بین خطوط محروم بوده و در طرف دیگر فردا T5 فاقد دوربین 360 درجه، شارژر بی‌سیم تلفن همراه و سیستم هوشمند PEPS است.

 


مشخصات فنی و تجربه رانندگی

فونیکس تیگو 7 پرو به پیشرانه 1.5 لیتری با حجم دقیق 1498 سی‌سی توربوشارژ با تکنولوژی AVL اتریش مجهز است که توانایی تولید 156 اسب بخار قدرت در دور 5500 و بیشینه گشتاور 230 نیوتن‌متر را در بازه 1750 تا 4500 دور در دقیقه را دارا است. مدیران خودرو برای تیگو 7 پرو به از یک جعبه دنده CVT با شبیه سازی 9 سرعته استفاده کرده است.


در طرف دیگر فردا T5 قرار دارد که به پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ میتسوبیشی مجهز شده است. این پیشرانه توانایی تولید 156 اسب بخار قدرت در 5000 دور در دقیقه و بیشینه گشتاور 230 نیوتن‌متر در محدوده 1750 تا 4600 دور در دقیقه را دارد. جعبه‌دنده به کار رفته در فردا T5 نیز از نوع 6 سرعته اتوماتیک است.


همان طور که مشاهده می‌شود، هر دو اتومبیل در بخش قوای محرکه بسیار به هم نزدیک بوده و تفاوت عملکردها در شتاب‌گیری و کشش به عملکرد جعبه‌دنده‌ها و البته جرم خالص دو خودرو باز می‌گردد. جرم خالص فونیکس تیگو 7 پرو در کاتالوگ رسمی این محصول 1540 کیلوگرم اعلام شده است و این در حالی است که فردا T5 دارای جرم خالص 1575 کیلوگرمی بوده و در این بخش نیز دو عضو حاضر در این رقابت دارای مشخصاتی بسیار نزدیک به هم هستند. در تست شتاب‌گیری و رقابت درگ نیز عملکرد دو خودرو پایاپا و به هم نزدیک بود اما برتری نسبی را باید از آن تیگو 7 پرو دانست. تعویض بهتر دنده‌ها در جعبه دنده CVT که دارای شبیه‌سازی 9 سرعته است به قدری دقیق و به موقع صورت می‌گیرد که در روز بررسی توانست از پس گیبربکس 6 سرعته اتوماتیک فردا T5 برآید.


هر دو محصول دارای سواری نسبتا نرم و آرامی هستند و از کوبش‌هایبیش از حد و آزاردهنده و سر و صدای اضافی در کابین خودرو خبری نیست. اما زمانی که در حال رانندگی با فردا T5 هستید، با خودرویی خانوادگی‌تر مواجه‌ خواهید بود که نباید انتظار رفتار دینامیکی و پایداری یک کراس‌اوور اسپرت را از آن داشت. البته هیچ کدام از دو خودرو در این رقابت ضعف بزرگی در پایداری و فمران پذیری از خود نشان ندادند اما به هر حال با کراس‌اوورهای متوسطی روبه‌رو هستیم که به دلیل جرم و ابعاد بدنه و نوع کاربری، نباید انتظار یک هندلینگ و فرمان‌پذیری تمام عیار را از آن‌ها داشت.


به طور کلی به دلیل عملکرد نزدیک و شباهت‌های زیاد دو خودرو به یکدیگر نمی‌توان به طور قطع یکی از اعضای حاضر در این رقابت را پیروز قطعی میدان دانست. فردا T5 یک کراس‌اوور خانوادگی است که عملکرد چابکی دارد و برای یک خانواده نسبتا پر جمعیت علاوه بر فراهم آوردن فضای مورد نیاز در داخل کابین و صندوق، از عملکرد فنی قابل قبولی نیز برخوردار است. البته نقاط ضعفی مانند طراحی قدیمی‌تر کابین و عدم وجود دوربین 360 درجه و حالت‌های مختلف رانندگی در آن به چشم می‌آید.


در سمت دیگر فونیکس تیگو 7 پرو دارای طراحی مدرن‌تر در نمای بیرونی و فضای داخل کابین است و در بخش عملکرد فنی نیز به خوبی می‌توان رضایت راننده و سرنشینان را با خود به همراه داشته باشد. در زمان نگارش این مطلب قیمت رسمی تیگو 7 پرو از سوی مدیران خودرو یک میلیارد و 420 میلیون تومان و قیمت کارخانه‌ای فردا T5 نیز به صورت رسمی یک میلیارد و 249 میلیون تومان اعلام شده است. بنابراین انتخاب نهای به سلیقه مشتری در بخش طراحی ظاهری و فضای داخلی کابین و همچنین اختلاف قیمت 171 میلیون تومانی این دو رقیب باز می‌گردد.

 

نظر دهید


در همین زمینه