شبکه‌های اجتماعی

یوآز هانتر، سرباز پیر شوروی به ایران می‌آید؟
اتومبیل فارسی - یوآز هانتر

قید به زودی برای یوآز هانتر در سایت سروش دیزل


وب سایت سروش دیزل مبنا در بخش خودروهای یوآز تصویری از یک خودرو به نمایش گذاشته که روی آن با چادر پوشانده شده است. بالای این عکس عبارت «بزودی...» قید شده و زیر آن نام هانتر درج شده است.


این ترکیب نشان می‌دهد سروش دیزل مبنا سودای عرضه یکی از قدیمی‌ترین خودروهای در حال تولید در دنیا را در سر دارد. یوآز هانتر که با نام یوآز 469 نیز شناخته می‌شود، نخستین بار در سال 1971 معرفی شده و اکنون تولد 50 سالگی‌اش را جشن می‌گیرد. خودرویی که در این پنجاه سال کم‌‌ترین به روزرسانی‌ها را به خود دیده و حتی از امکانات حداقلی مانند کیسه هوای راننده نیز بی بهره است.

 

AutomobileFarsi UAZ Hunter 469 2019 0


یوآز هانتر یک شاسی بلند کوچک با توانایی‌های خارج جاده‌ای است که کاربرد نظامی بالایی دارد. یوآز 469 توسط ارتش شوروی و نیروهای نظامی سایر اعضای پیمان ورشو مورد استفاده قرار گرفته است. این خودرو به بیش از 80 کشور دنیا صادر و دو میلیون دستگاه از آن تولید شده است.


هرچند یوآز هانتر در سال 1971 طراحی و روانه بازار شده، اما خود آن بر پایه گاز 69 و یوآز 460 طراحی شده است؛ خودروهایی که معرفی و عرضه آن‌ها به سال‌های میانی 1950 بازمی‌گردد. نکته جالب دیگر در خصوص یوآز هانتر این است که سال 2020 تولید آن با تغییراتی جزیی در نمای بیرونی و با نام MWM Spartan در کشور چک آغاز شده است.


یوآز در سال 2000 مدلی تازه را با نام یوآز سیمبیر (Simbir) معرفی کرد که نمونه بهینه سازی شده مدل 469 با اتاقی تازه بود. این مدل چند سال بعد یعنی در سال 2005 با تغییراتی جزیی به پاتریوت تغییر نام داد. خودرویی که امروز سروش دیزل موفق به شماره گذاری آن در ایران شده و قیمتی بالغ بر 900 میلیون تومان برای آن در نظر گرفته است.


تنها جای امیدواری برای یوآز هانتر، استاندارد آلایندگی موتور آن است. این خودرو همانند مدل‌های پیکاپ و پاتریوت این شرکت به پیشرانه 2.7 لیتری مجهز شده توان تولید 134 اسب بخار قدرت و 217 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو 5 را دریافت کرده است. جعبه دنده 5 سرعته دستی و سیستم چهار چرخ محرک از دیگر ویژگی‌های فنی یوآز هانتر به شمار می‌رود. اما نکته جالب‌ در مورد آن وزن 1760 کیلوگرمی آن است.


اما در بخش امکانات رفاهی این شاسی بلند 4 متری، چیزی فراتر از کمربند ایمنی، برف‌پاک‌کن، فندک و بوق روی فرمان پیدا نخواهید کرد. برای تنظیم آینه‌های یوآز هانتر، ناچار هستید شیشه‌های کشویی آن را باز کنید و با دست این کار را انجام دهید.

 

از آن چه تا کنون در مورد یوآز هانتر خوانده‌اید، عجیب‌تر این است که سروش دیزل قید به زودی را برای آن در وبسایت خود به کار برده است. بدون تردید یوآز هانتر مجوزهای لازم برای عرضه عمومی را دریافت نخواهد کرد و احتمالا تنها استانداردی که دریافت می‌کند، در زمینه آلایندگی است. با این حال این احتمال وجود دارد که سروش دیزل مبنا، یوآز هانتر را مانند بسیاری از کشورهای دیگر برای عرضه به ارگان‌های نظامی انتخاب کرده است.

 

نظر دهید