شبکه‌های اجتماعی

چهار نسل با اشکودا اکتاویا
اتومبیل فارسی - اشکودا اکتاویا 2017

از 1996 تاکنون

 

 

اشکودا اکتاویا یکی از معروف‌ترین مدل‌های برند اشکودا در دنیا است. اشکودا یکی از زیرمجموعه‌های گروه فولکس‌واگن است که جمهوری چک قرار دارد. اشکودا اکتاویا سدان کلاس C است که در مدل‌های استیشن و لیفت‌بک نیز تولید می‌شود. این مدل برای اولین بار در سال 1996 توسط لوک دانکیرولک طراحی شد و تاکنون چهار نسل را تجربه کرده است.


اکتاویا یکی از اولین خودروهای تولید شده در این شرکت خودروسازی است که در سال 1959 تولید شد و اتومبیل کلاسیک به حساب می‌آید، بعدها به پاس آن مدل، در دوران جدید بار دیگر نام اکتاویا به اشکودا گره خورد.

 

نسل اول اشکودا اکتاویا
نسل اول اشکودا اکتاویا در کشورهای جمهوری چک، اکراین، هند و قزاقستان تولید شده است. سال 2010 پایان نسل اول این خودرو در جهان به حساب می‌آید. پلت‌فرم آن مربوط به گروه فولکس‌واگن بوده و PQ34 نام دارد.


از نظر ابعاد و اندازه نسل اول اشکودا اکتاویا 2512 میلی‌متر فاصله دو محور آن بود و طول، عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب 4511، 1731، 1429 میلی‌متر است. در میان در سال 2000 و با آغاز قرن جدید میلادی اشکودا فیس‌لیفت نسل اول را به بازار معرفی کرد که از نظر ابعاد و اندازه کمی متفاوت‌تر بود که به خاطره انگیزترین اشکودا نیز تبدیل شد.


پیشرانه‌های 1.4 لیتری، 1.6 لیتری، 1.8 لیتری و 1.8 لیتری توربو و 2 لیتری پیشرانه‌های بنزینی هستند که در نسل اول اشکودا از آن‌ها بهره گرفته شده است.

 

نسل دوم اشکودا اکتاویا
این نسل از این اتومبیل فراگیری بیشتری با توجه به کیفیت خوب نسل اول پیدا کرد و با استقبال بیشتری رو به رو شد تا این حد که کارخانه مونتاژ آن در 9 کشور در نقاط مختلف از بوسنی و هرزگوین گرفته تا آنگولا تولید شده است. این مدل بیش از 9 روی خط تولید بود و یک بار هم دستخوش تغییر و فیس‌لیفت شد. پلت‌فرم این نسل از اشکودا اکتاویا با مدل‌های آئودی A3، سئات لئون، سئات تولدو، گلف و جتا از محصولات فولکس‌واگن یکی است. جعبه دنده دستی و اتوماتیک نیز برای اشکودا در نظر گرفته شد که این موضوع به حجم محبوبیت آن بیش از اندازه افزود.


نسل دوم اشکودا اکتاویا بزرگ‌تر از نسل اول این اتومبیل بوده و فاصله دو محور آن 2578 میلی‌متر بوده و طول، عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب 4569، 1769 و 1468 میلی‌متر است.

 

نسل سوم اشکودا اکتاویا
از سال 2012 و آغاز دوره جدیدی از طراحی جوزف کابان به عنوان سر طراح به اشکودا اضافه شد و مسئولیت طراحی نسل سوم را بر عهده گرفت. طراحی اکتاویا به سمت مد روز رفت و به جذابیت آن نیز افزوده شد. همچنین برای اولین بار در اشکودا از پلت‌فرم MQB فولکس‌واگن برای اشکودا اکتاویا نسل سوم استفاده شد. به طور همزمان برای Audi A3 و سئات لئون نیز استفاده شد.


از نظر ابعاد و اندازه هم تحول جدی در این خودرو رخ داد و طول آن بیش از 9 سانتی‌متر افزایش یافت و به 4659 میلی‌متر رسید. همین‌طور عرض و ارتفاع آن دستخوش تغییر شد و به ترتیب 1814 و 1461 میلی‌متر طراحی شد. فاصله بین دو محور اشکودا اکتاویا نسل سوم با افزایش رو به رو شد و 2686 میلی‌متر در نظر گرفته شد.


مهم‌ترین پیشرانه این نسل از اشکودا اکتاویا 1.6 لیتری که در کشورهای روسیه و چین از آن بهره گرفته شد و قدرت آن 107 اسب‌بخار بود. همچنین گشتاور این پیشرانه نیز 155 نیوتن‌متر است.

 

نسل چهارم اشکودا اکتاویا
نسل چهارم اشکودا سال 2020 به بازار معرفی شد و این اتومبیل همواره در دو نسخه استیشن و سدان تولید به بازار کشورهایی همچون بریتانیا و اسپانیا عرضه شده است.


اکتاویا 2020 در چهار کشور جمهوری چک، چین، هند و اسلواکی تولید می‌شود. این نسل از اشکودا اکتاویا در چهار نسخه سدان پرو مخصوص بازار چین، اکتاویا RS، استیشن و لیفت‌بک تولید شده است. پلت‎فرم این اتومبیل با خودروهایی مانند Audi A3، سئات لئون، کوپرا فورمنتو و گلف MK8 یکی است. پلت‌فرم این خودرو با نام MQB Evo گروه فولکس‌واکن شناخته می‌شود.


13 پیشرانه مختلف برای 4 نسخه یاد شده در انواع مختلف بنزینی، دیزلی، دوگانه‌سوز با CNG و پلاگین هیبرید در نظر گرفته شده که در نقاط مختلف جهان استفاده شده است.


اکتاویا RS مخصوص بازار اروپا طراحی شده و از نسخه طراحی شده برای بازار چین کوچک‌تر است. این موضوع را باید در نظر داشت با توجه به بازار چین طراحی مدل اقتصادی خاص این بازار از نظر بسیاری از شرکت‌ها به صرفه بوده و بسیار از مدل‌های خود را صرفا برای بازار چین و با توجه به سلیقه آن‌ها طراحی می‌کنند که از جمله آن می‌توان به فورد موندئو اشاره کرد.

 

    بخوانید->  اشکودا اکتاویا پرو برای چینی‌ها رونمایی شد


اشکودا اکتاویا نسل چهارم 2669 میلی‌متر فاصله دو محور آن است و این در حالی است که اکتاویا پرو 2730 فاصله دو محور تعیین شده برای آن است. طول، عرض و ارتفاع اشکودا اکتاویا به ترتیب 4689، 1829 و 1470 میلی‌متر است این در حالی است که اکتاویا پرو 4753 میلی‌متر طول، 1788 میلی‌متر عرض و 1469 میلی‌متر ارتفاع دارد. اشکودا اکتاویا پرو در بازار چین به صورت دیفرانسیل جلو تولید شده و از پیشرانه 1.5 لیتری و 1.4 لیتری توربو برخودار است.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه