شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - سایپا اطلس
محصول جدید سایپا در یک قدمی عرضه به بازار

آذر ماه سال 1401 بود که علیرضا مصدقی، مدیر پروژه خودرو اطلس سایپا اعلام کرد که بدنه‌های VP خودرو اطلس که در اواخر شهریور تولید شده بود با رنگ‌های جذاب جهت انجام تست‌های مختلف مونتاژ و آماده شده است و با هماهنگی شرکت‌های سازه گستر، مگاموتور، پلاسکوکار، قالب‌های صنعتی و سایپا آذین قطعات مونتاژی این خودرو تهیه شده است.


همچنین بر اساس اعلام وی، یکی از اقدامات ویژه برای تریم این خودرو، طراحی و ساخت قالب‌های کاملا جدید آن توسط شرکت معتبر خارجی بود که قطعات نمونه طراحی شده در اواسط آبان وارد کشور شد.

در اوایل اسفند ماه سال 1401 نیز تصاویری توسط یکی از مخاطبان اتومبیل فارسی به دست ما رسید که در آن یک دستگاه اطلس قرمز رنگ را بدون پوشش استتاری روی خودروبر در حال خمل نشان می‌داد. در آن زمان احتمال داده شد که این محصول برای تولید محتوای تصاویری و تبلغیاتی در حال جا‌به‌جایی است. 

 

سایپا اطلس را باید یک هاچ‌بک شهری کراس‌لوک دانست که بر پایه پلتفرم X200 سایپا توسعه یافته است.البته سایپا قصد داشت در آخرین روزهای دولت حسن روحانی و با حضور وزیر صمت اطلس را رونمایی کند، اما نه تنها تا کنون این اتفاق رخ نداده، بلکه نمونه‌هایی از این محصول نیز در سطح شهر در حال تردد دیده شده است و اخیرا نیز گروه خودروسازی سایپا کاتالوگ و مشخصات فنی نهایی اطلس را بدون رونمایی رسمی از این محصول منتشر کرده است.

 سایپا اطلس را می‌توان نسخه به روز شده کوییک دانست که تغییراتی در طراحی نمای جلو و عقب آن صورت گرفته است. در نمای جلو مجموعه چراغ‌ها و در موتور با خطوط برجسته، مانند همان چیزی است که در سهند استفاده شده است، اما طراحی سپر متفاوت است و چهره‌ای تهاجمی‌تر از سهند برای این خودرو طراحی شده است. در نمای عقب نیز مجموعه سپر، چراغ‌ها و در پنجم خودرو بازطراحی شده و در طراحی چراغ‌ها به وضوح از نسل دوم رنو کپچر الگوبرداری شده است.

 

 طراحی کابین سایپا اطلس نیز به کلی تغییر کرده است. استفاده از تریم دو رنگ و طرحی شبیه به داشبورد رنو سیمبل، آن را از خودروهای کنونی پلتفرم X200 متمایز می‌کند.
اطلس را باید سومین محصول هاچ‌بک بر پایه پلتفرم X200 دانست که در کنار سهند به عنوان محصولات مجهز‌تر این پلتفرم را شکل می‌دهند. سایپا تا کنون چند نمونه از اطلس را تولید کرده که همگی دارای رنگ‌های بدنه جذاب و متفاوت از خودروهای تولید انبوه این شرکت هستند. به گفته مدیر پروژه سایپا اطلس، این خودرو با رنگ‌های سبز، آبی، قهوه ای و قرمز با ترکیب‌های جذاب تولید خواهد شد.

 

 

مشخصات فنی

آنطور که در کاتالوگ رسمی سایپا اطلس اعلام شده است، اطلس در 2 تیپ مختلف تولید خواهد شد که هر تیپ دارای دو زیر مجموعه است. این تیپ‌بندی‌ها بر اساس شیوه جدید سایپا در نام‌گذاری و تیپ‌بندی محصولات خود صورت گرفته است. سایپا در اطلس در تیپ 1 با دو کد L و S و تیپ 2 با دو کد G و E به بازار عرضه خواهد شد که در بخش فنی و سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی دارای تفاوت‌هایی هستتند. تیپ S تیپ استاندارد و پایه و تیپ E نیز بالاترین رده از اطلس از نظر قوای محرکه، انتقال قدرت و سطح تجهیزات به شمار می‌رود. 

 

سایپا اطلس در تمامی تیپ‌ها به پیشرانه M15 GSI مجهز شده است. این پیشرانه از نوع 1.5 لیتری 4 سیلندر 8 سوپاپ است و نسبت به پیشرانه M15 که در خانواده تیپا و ساینا مورد استفاده قرار گرفته، به سامانه زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها مجهز شده است. این تغییر، مصرف سوخت کم‌تر و تولید گشتاور بیش‌تر در دور موتور پایین‌تر را به همراه داشته است. این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 و مصرف سوخت حدود 6.9 لیتر در صد کیلومتر پیمایش در سیکل ترکیبی است.

 

      بخوانید > آشنایی با سهند، سدان جدید پارس خودرو

 

پیشرانه مورد استفاده در سایپا اطلس توانایی تولید 90 اسب بخار قدرت در دور 5250 و بیشینه گشتاور 137 نیوتن‌متر را در 4000 دور در دقیقه دارا است. این پیشرانه در تیپ‌های E و L به جعبه‌دنده اتوماتیک CVT با حالت تعویض دستی 6 سرعته (تیپ ترونیک) و در دو تیپ G و S به جعبه‌دنده 5 سرعته دستی مجهز شده است. 


سیستم تعیق مک‌فرسون در محور جلو و سیستم تعلیق یکپارچه با تیر پیچشی در محور عقب،  ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، ظرفیت باک 41 لیتری و فرمان کمکی برقی در دو تیپ E و L و هیدرولیکی در دو تیپ G و S از دیگر ویژگی‌های فنی سایپا اطلس است.

 

تجهیزات رفاهی و ایمنی

از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی در دسترس در نسخه E اطلس که بالاترین تیپ این محصول است می‌توان به سامانه ترمز ضد قفل (ABS)، سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سامانه کنترل پایداری (ESC)، سامانه کنترل کشش (TCS)، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA)، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده GSI، سنسور پارک، کامپیوتر سفری، چراغ‌های روشنایی در روز، سیستم صوتی به همراه درگاه USB، بلوتوث و AUX و نمایشگر 7 اینچی لمسی به همراه میرورلینک و رهیاب، سامانه نمایش فشار باد تایرها (TPMS)، اتولایت (سنسور نور)، دوربین دنده عقب، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، پوشش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی آینه‌های کناری به همراه تاشوندگی برقی، کروز کنترل، سامانه استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید و سامانه PEPS، سانروف، بدنه دو رنگ، تنظیم برقی 2 حالته صندلی راننده به همراه گرمکن، سنسور باران، سامانه تشخیص نقطه کور (BSD) و... اشاره کرد.

 

لازم به ذکر است که تجهیزات فوق در سایر نسخه‌های S، L و G دارای تفاوت‌های خواهد بود که در جدول زیر به تفاوت نسخه‌های مختلف در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی اشاره شده است:

 

AutomobileFa Saipa Atlas Catalog 140201

 

سایپا هنوز به صورت رسمی زمان عرضه اطلس را به بازار اعلام نکرده است اما به نظر می‌رسد که فروش این محصول در بهار سال جاری صورت گرفته و ابتدا نسخه دنده‌ای فول آپشن یعنی تیپ G به بازار عرضه شود.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه