شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - پارس خودرو سهند
خودرویی جدید در کالبدی قدیمی

 

به تازگی تصاویری به دست ما رسیده که نشان می‌دهد سایپا قصد دارد سهند را با نشان پارس خودرو وارد بازار کند. خودرویی که می‌توان آن را نسخه سدان اطلس دانست و نسبت به محصولات کنونی سایپا که بر پایه پلتفرم X200 طراحی شده‌اند، تغییرات قابل توجهی را پشت سر گذاشته است.
سایپا سال 1381 برای نخستین بار محصولی با نام S81 را بر پایه پلتفرم X200 به نمایش گذاشت. خودرویی که هشت سال زمان نیاز داشت تا وارد خط تولید سایپا شود و با نام تجاری تیبا به خیابان بیاید. پس از آن تیبا با یک فیس لیفت جدی داشت که با نام ساینا و یک فیس لیفت ملایم‌تر با نام ساینا S شناخته می‌شود. حالا نسخه‌ای به روزتر از این محصول آماده تولید در پارس خودرو شده که باز هم با تغییر نام همراه بوده و این بار قرار است به جای نشان سایپا با نشان پارس خودرو در بازار عرضه شود.


سهند، هر چند در نمای جلو، عقب و کابین به کلی یک خودروی جدید است، اما نمای کناری آن هیچ تفاوتی با دیگر محصولات پلتفرم X200 ندارد و این موضوع به خوبی سن و سال محصول جدید پارس خودرو را فریاد می‌زند. با این حال طراحان سهند سعی داشته‌اند با ایجاد تغییراتی جزئی در نمای کناری، تا حد امکان آن را از ساینا متمایز کنند. رنگ آمیزی تیره رکاب و پایین سپرها و همچنین قطعه تزیینی روی گلگیر جلو به همین منظور طراحی شده است. رینگ‌ها نیز با طراحی مشابه به رینگ‌های ساینا نیز با تم دو رنگ سیاه و آلومینیومی در سهند استفاده شده است.
پارس خودرو ممکن است سهند را با بدنه‌ای دو رنگ مانند کوییک R تولید و روانه بازار کند، اما چیزی که در مورد تفاوت نسخه تولیدی سهند با نمونه موجود در تصاویر می‌توان گفت، تزیینات مشی جلوپنجره است که به این خودرو اضافه خواهد شد. مشابه آنچه در خودروهایی مانند دیگنیتی و محصولات جدید مدیران خودرو دیده می‌شود.


در نمای عقب سهند، شاهد سبکی نسبتا تازه در محصولات گروه سایپا هستیم. طراحی چراغ‌ها در این بخش از سبکی متفاوت پیروی می‌کنند و به نوعی می‌توان گفت چندان با خودرویی در این سگمنت همخوانی ندارد، اما ترکیب کلی به گونه‌ای است که می‌توان به آن امتیاز مثبت داد.

 

AutomobileFarsi ParsKhodro Sahand 3

 

پارس خودرو سهند چه امکاناتی دارد؟
بر اساس اطلاعاتی که تا کنون منتشر شده، به نظر می‌رسد سایپا با به کارگیری تکنولوژی‌های امروزی در سهند سعی داشته تا اندازه‌ای بدون تغییر ماندن نمای کناری سهند را کم‌اهمیت جلوه دهد. شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سهند را بتوان قرارگیری آن در دسته خودروهای متصل (کانکتد کار) دانست. البته باید دید این ویژگی در نسخه تولید انبوه سهند حفظ می‌شود یا خیر. ویژگی مهم دیگر سیستم BSD یا تشخیص نقطه کور در سهند است که با توجه با شرایط ترافیکی شهرهای شلوغ ایران مانند تهران، بومی سازی شده است. سانروف برقی، سنسور باران، نمایشگر 7 اینچی، دوربین دنده عقب، آینه‌های کناری تاشو برقی همراه با گرمکن و چراغ راهنما، صندلی برقی راننده به همراه گرمکن و ... مهم‌ترین امکاناتی است که در سدان جدید پارس خودرو با نام سهند به کار گرفته خواهد شد. همچنین سایپا در سهند از جدیدترین تکنولوژی مربوط به سیستم‌های روشنایی در چراغ‌های جلوی این خودرو استفاده کرده است.

 

مشخصات فنی پارس خودرو سهند
سهند نیز مانند دیگر محصولات خانواده X200 از جدیدترین نسخه پیشرانه M15 استفاده می‌کند. پیشرانه‌ای که حجم تقریبی آن 1.5 لیتر و دارای 8 سوپاپ است. این موتور توان تولید 88 اسب بخار قدرت و 136 نیوتن‌متر گشتاور را دارد و به یک جعبه دنده 5 سرعته دستی متصل است. با این حال ممکن است پارس خودرو، سهند اتوماتیک را با جعبه دنده CVT نیز به بازار عرضه کند. توان خروجی این پیشرانه شاید برای سدان کلاس B چندان ضعیف به نظر نرسد، اما بدون تردید بازدهی آن بسیار پایین است و مصرف سوخت آن به نسبت خودروهای مدرنی که در این بخش از بازار معرفی می‌شود، بالا است.


اندازه سهند تفاوت چندانی با ساینا ندارد. دست‌کم در مورد فاصله بین دو محور آن می‌توان با اطمینان گفت همان 2414 میلی‌متری است که در ساینا نیز دیده می‌شد، با این حال با توجه به طراحی نمای جلو و عقب و پوزه‌های کشیده این خودرو، این احتمال وجود دارد که طول سهند کمی با ساینا متفاوت باشد. این فاصله بین دو محور در مقایسه با خودروهای مدرنی که در این سگمنت معرفی می‌شوند بسیار کوتاه است. برای نمونه، هیوندای HB20S، با طول 4260 میلی‌متر که تفاوت چندانی با سهند ندارد، دارای فاصله بین دو محور 2530 میلی‌متر است.

 

AutomobileFarsi ParsKhodro Sahand 4


پارس خودرو سهند چه زمانی به بازار می‌آید؟
پارس خودرو هنوز جزئیاتی از زمان رونمایی و عرضه و همچنین قیمت سهند اعلام نکرده است. با این حال بر اساس چارت محصول گروه سایپا، سدان سهند از نیمه دوم 1402 وارد خط تولید می‌شود. به نظر می‌رسد با توجه به تجهیزات و ویژگی‌های در نظر گرفته شده برای سهند، این خودرو بین سایپا ساینا S و سایپا شاهین قرار بگیرد. با قرار گیری سهند در این بخش، می‌توان آن را رقیبی جدی برای ایکو رانا پلاس دانست، خودرویی که شاید از نظر امکانات قافیه را به سهند ببازد، اما در بخش قوای محرکه به خوبی سهند را پشت سر می‌گذارد.

 

نظر دهید


علی
این اتاق تیبا وسایناست وفقط چراغ وداشبورت عوض شده عقب این خودرو سهند خیلی زشت
ساسان
نمای جلو و عقب نسبتا خوب و قابل قبول هست ( جلو نسبتا همون شاهین هست اما نمای عقبش از شاهین بهتر در اومده) اما نمای بقل افتضاح هست! حالت ساده و آزاردهنده قدیمی محصولات زشت سایپا از بقل رو این محصول هم همچنان حفظ کرده.
در کل میشه پیشرفت رو نسبتا تو محصولات سایپا کم و بیش مشاهده کرد که جای امیدواری داره.

رضا
کاش یه موتور جدید 16 سوپاپ برایش میساختن. داستان همون شاهین با موتور تیبا. اصلا موتور ریو رو کپی میکردن که خیلی بهتر بود. حالا خدا می‌دونه بیاد تو بازار یه قیمت تخیلیم می‌زارن روش که اصلا ارزش خریدن رو ندارن.
رضا
تیبا ساینا شاهین و حالا سهند همه مثل هم سگ زرد برادر شغاله
حمید
سلام. چند سال قبل در یک دعوت عمومی از طرف ایران خودرو که بدنبال نامی برای خودرو ایرانی بودند نام سهند را پیشنهاد دادم. الان این اسم روی خودرویی دیگر به ثبت رسیده است. کسی می داند که چگونه می توانم شکایت کنم؟ و آیا اصلا حق شکایت دارم یا نه؟
Mss
بله میدانم از الان برو پیش خدا اینجا همه به خدا شکایت میکنن🙂

در همین زمینه