شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - رنو آرکانا
عرضه توسط سروش دیزل

شرکت سروش‌دیزل که پیش از این پای خودروهای تجاری هیوندای و یوآز را به بازار ایران باز کرده بود، اکنون اعلام کرده که به دنبال عرضه رنو سامسونگ XM3 به شکل مونتاژی است.



رنو سامسونگ در مارچ ۲۰۱۹، مدل مفهومی XM3 Inspire را معرفی کرد و سپس، نسخه تولیدی آن بدون تغییرات ظاهری در بازار کره جنوبی به فروش گذاشته شد. نکته قابل‌توجه این است که این خودرو با نام رنو آرکانا در برخی بازارهای دیگر از جمله بازار کشور روسیه فروخته می‌شود و اگرچه تفاوت‌های طراحی چندانی بین آن‌ها وجود ندارد، اما سامسونگ XM3 از فضای داخلی مدرن‌تر و رابط کاربری بهتر و پلتفرم جدیدتری بهره می‌برد. رنو سامسونگ XM3 یک رکورد هم از خود به جا گذاشته و آن ثبت بیش از ۲۲ هزار پیش‌سفارش خرید است که بالاترین عدد برای گروه رنو سامسونگ موتورز محسوب می‌شود.



رنو سامسونگ XM3 یک کراس‌اوور سگمنت C با طول و عرض ۴۵۷۰ میلی‌متر و ۱۸۲۰ میلی‌متر است که فاصله بین محورهای آن نیز به ۲۷۲۰ میلی‌متر می‌رسد. این ابعاد در ابتدا شاید چندان بزرگ به نظر نرسند اما XM3 با ارائه ۵۱۳ لیتر فضای بار، جادارترین خودروی کلاس خود از این لحاظ محسوب می‌شود. همچنین، سرنشینان ردیف عقب به ۸.۵ اینچ یا بیش از ۲۱۰ میلی‌متر فضای زانو (knee room) دسترسی دارند. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که در مقایسه با نسخه روسی یا رنو آرکانا که سوار بر سازه نسبتا قدیمی B0 است، XM3 از پلتفرم مدرن‌تر و به‌روزتر CMF-8 بهره می‌برد.



در کابین رنو سامسونگ XM3، یک تبلت ۹.۳ اینچی عمودی چندرسانه‌ای در بالای کنسول مرکزی دیده می‌شود و همچنین، برای پنل ابزار آن از یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی TFT استفاده شده است. در زمان دور شدن از خودرو، درب‌‌ها قفل می‌شوند و قابلیت اتصال به گوشی‌های همراه با پشتیبانی از سیستم‌های Apple CarPlay و Android Auto وجود دارد. از سایر عناصر اتاقک خودرو می‌توان به صندلی‌های جلو با عملکرد تخت‌شو، سیستم اطلاعات و سرگرمی Easy Life، سیستم صدای فراگیر BOSE، شارژ بی‌سیم گوشی‌های همراه، تهویه، صندلی گرم‌کن و صندلی راننده تمام‌اتوماتیک ۶ جهته اشاره کرد.

 



در بخش پیشرانه، دو گزینه برای رنو سامسونگ XM3 دیده می‌شود. پرطرفدارترین پیشرانه در کره جنوبی، گزینه ۱.۳ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر TCe است که به طور مشترک، توسط رنو و دایملر توسعه یافته است. این پیشرانه قادر به تولید ۱۵۰ اسب بخار است و با یک جعبه‌دنده ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک EDC جفت شده است. البته پیشرانه‌ای که برای بازار ایران در نظر گرفته شده،‌ نسخه‌ای از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس‌طبیعی ۴ سیلندر خطی است می‌تواند ۱۴۲ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر تولید کند و از یک جعبه‌دنده CVT بهره می‌برد. حداکثر سرعت این پیشرانه هم ۲۴۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین،‌ این پیشرانه منطبق با استاندارد آلایندگی یورو۶ است و فضای باک سوخت آن هم به ۵۰ لیتر می‌رسد.



رنو سامسونگ XM3 از تجهیزات و سامانه‌های ایمنی قابل‌توجهی هم بهره می‌برد. سیستم هشدار نقاط کور (BSW)، سیستم هشدار خروج از خط (LDW)، سیستم کمکی پارک (EPA) و سیستم کمکی ترمز اضطراری (AEBS) بخشی از این موارد را تشکیل می‌دهند. از سایر ویژگی‌های ایمنی آن نیز می‌توان به نوربالای خودکار، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار خستگی راننده، سیستم هشدار برخورد از جلو و کمک‌پارک ۳۶۰ درجه اشاره کرد.



پس از موفقیت XM3 در کره جنوبی، رنو سامسونگ اعلام کرد که در آینده‌ای نزدیک، این خودرو به بازارهای دیگر نیز صادر خواهد شد. در واقع نسخه بین‌المللی خودرو هم بر اساس مدل کره‌ای XM3 است و نه نسخه قدیمی‌تر فروخته‌شده در بازار روسیه. فروش این خودرو در کشورهای دیگری از جمله قزاقستان، استرالیا و بخش‌هایی از اروپا نیز آغاز شده است.



هر چند سروش دیزل مبنا این خودرو را به پنجمین نمایشگاه خودرو تهران آورده، اما چند شرکت دیگر نیز داعیه عرضه این خودرو را در بازار ایران دارند. رنو سامسونگ XM3 که پیش از این قرار بود با نام رنو آذر در ایران مونتاژ شود، نخستین کراس کوپه رنوی فرانسه است که حالا پای آن از کره جنوبی به ایران باز شده است. استایل متفاوت این خودرو که پیش از این مشابه آن تنها در خودروهای پریمیوم مانند ب‌ام‌و در ایران عرضه شده بود و همچنین پشتوانه نام رنو، می‌تواند این خودرو را به محصولی موفق در بازار خودروی ایران تبدیل کند. البته این در صورتی است که سروش دیزل بتواند این خودرو را در تعداد قابل توجه به بازار ایران وارد کند.

نظر دهید