شبکه‌های اجتماعی

تریلر هوشمند دنیای ماموت معرفی شد
اتومبیل فارسی - دنیای ماموت تریلر هوشمند

در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران

 

در جهان امروز همه چیز بر پایه فناوری و تکنولوژی بنا شده و عدم بهره برداری از فناوری‌های مدرن منجر به از دست دادن فرصت‌های جدید برای کسب و کارها و همچنین عدم دسترسی مردم به دنیایی جدیدی است که این فناوری‌های ایجاد می‌نمایند. دنیای ماموت که سالها در کاربری سازی انواع خودروهای تجاری از کامیونت تا کشنده تجربه زیادی دارد برای نخستین بار در ایران از تریلر هوشمند رونمایی کرد. این تریلر با استفاده از مبحثی تقریبا نوین با نام اینترنت اشیا موجبات رفاه و همچنین ایمنی راننده را فراهم می‌کند و علاوه بر آن بیگ دیتا بسیار ارزشمندی را از موارد مختلف نظیر رفتار راننده‌، میزان زمان سفر و غیره را جمع آوری و به پایگاه داده انتقال می‌دهد.


در جریان نمایشگاه خودرو تهران نشست خبری با حضور مهندس مومنی، مدیرعامل دنیای ماموت، مهندس بشیری، مدیرعامل شتاب سیستم و  دکتر کاووسی مدیرعامل شتاب تک برگزار شد تا علاوه ارائه برنامه‌های شرکت دنیای ماموت در خصوص تریلر هوشمند نیز توضیحاتی ارائه شود.


در ابتدای این نشست مدیر عامل دنیای ماموت عنوان کرد که شرکت زیرمجموعه اش علیرغم اینکه خودروساز نیست درنمایشگاه خودرو حاضر شده است چرا که به عقیده وی تمام خودروهای تجاری از کامیونت‌های سبک تا کشنده‌‌ها نیاز به کاربرسازی دارند. از کاربرسازی طراحی و تولید تریلرها‌، اتاق‌های بار‌، یخچال‌‌ها و هر چیزی که منظور حمل و نقل خودروهای تجاری برای جاسازی محموله خود به آن نیاز دارند، است.


مومنی گفت: «در حال دنیای ماموت در صنعت کاربرسازی سهم 90 درصدی از بازار را در اختیار دارد چرا که اساسا خودرویی سنگین در کشورمان تولید نمی‌شود مگر این که دنیای ماموت و کاربری های دنیای ماموت مکمل آن باشند.»


وی افزود‌: «بطور کلی تمامی ‌خودروهای تجاری صفر کیلومتر تولیدی داخل و همچنین وارداتی‌های دست دوم نیاز ملزم به کاربرسازی دارند و همین امر اهمیت دنیای ماموت را ‌به عنوان بزرگترین کاربرساز ایران بیش از پیش عیان می‌کند.»


وی ضمن اشاره به قدمت 30 ساله دنیای ماموت در این حوزه بیان کرد: « این شرکت کاربری سازی‌های متنوعی برای مشاغل و نیازهای متنوع، تریلرهای خاص برای حمل خودرو و گاز مایع و … را تا امروز تولید کرده است.»


مومنی با بیان اینکه دنیای ماموت در طول سال‌ها فعالیت خود رویکردی‌ مدرن و ایمن در خصوص محصولات خود داشته است، ادامه داد: «این شرکت هرچند سال یکبار یک نوآوری جدید را معرفی می‌کند که قطعا موجب ایمنی و رفاه بیشتر شده است.»


مدیرعامل دنیای ماموت درباره خدمات این شرکت طی گفت: «اولین بار محور بالنی برای تریلر را شرکت ماموت خودرو ارائه کرد. همچنین چند سال قبل سیستم توزیع نیروی ترمز تریلر یا EBS را به بازار ایران عرضه کرد. اهمیت این سیستم توزیع هوشمند نیروی ترمز در تریلر این بوده که دیگر مشکل قیچی شدن تریلر در هنگام ترمزگیری و لغزنده بودن مسیر به طور کامل برطرف می‌شود.»


به گفته وی، رانندگی خودروهای سنگین به لطف فناوری‌های مدرن در حال گذر از رویکرد سنتی به دنیای دیجیتالی است. عبور از این مرحله دو اثر مهم دارد که یکی ایمنی و رفاه بیشتر راننده و دیگری امکان استفاده از تکنسین برای کنترل هوشمند و آنلاین ناوگان حمل بار شرکت هاست. همین امر دنیای ماموت را ملزم نموده که به این حیطه ورود و برای نخستین بار در ایران از تریلر هوشمند در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی کند.


مدیرعامل دنیای ماموت درباره ویژگی‌های محصول جدید شرکت خود گفت: «تریلر هوشمند دنیای ماموت امکان مسیریابی و هواشناسی، کنترل ارتفاع تریلی به همراه امکان ذخیره سازی، امکان موقعیت یابی آنلاین، مانیتورینگ دما و رطوبت یخچالی به همراه امکان آلارم دهی، نمایش دما و میزان فشار باد تایرها، تعیین سرویس‌های دوره ای به همراه آلارم دهی، نمایش میزان وزن بار تریلر و نحوه توزیع وزن بار روی اکسل‌‌ها و کنترل محور اول را دارد. تمامی‌این قابلیت‌‌ها برای اولین بار است که روی یک تریلر در بازار ایران لحاظ می‌شود و همه این امکانات به وسیله یک وب اپلیکیشن از روی یک تلفن همراه هوشمند یا هر وسیله دیگری قابل کنترل است.»


مومنی افزود: «اولین دستگاه هوشمندسازی تریلی را شرکت دانش بنیان شتاب سیستم جهانی در همکاری با دنیای ماموت و با رویکرد مدرن و هوشمند کردن تریلی با (GSTECH) بر پایه تکنولوژی اینترنت اشیاء تولید کرده است.»

 

وی ادامه داد: «هدف از تولید این فناوری نوین نظارت و مدیریت آنلاین تریلی توسط راننده و یا سازمان‌‌ها بوده که علاوه بر اینکه امکان در دسترس بودن تمامی‌اطلاعات به تریلی را دارد، می‌تواند تمامی‌اطلاعات مربوط به سوابق کارکرد و عملکرد تریلی را بصورت آنلاین ذخیره و ثبت نماید.»

 

به گفته مومنی، از جمله امکانات کاربردی نرم افزار ioTrailer می‌توان به نظارت و ردیابى تریلر، دیسپاچینگ و مدیریت مأموریتهاى ناوگان حمل و نقل، امکان ردیابى آنلاین تریلر‌های در حال مأموریت، ثبت و بایگانى اطلاعات ناوگان، یادآورى موارد کاربردی خودرو از جمله پرداخت بیمه نامه، زمانبندی هوشمند تعویض قطعات مصرفی تریلر و...، تهیه گزارش از عملکرد سامانه مدیریت ناوگان، تنظیم بیشینه و کمینه دما و رطوب توسط راننده تریلر یخچال دار و تشخیص سرعت خودرو اشاره کرد. این وب اپلیکیشن هر چند وقت یکبار بروزرسانی می‌شود و قابلیت‌های جدیدی به آن افزوده می‌شود. ضمن اینکه رابطه کاربری بسیار ساده ای دارد و هر فردی امکان کار کردن با این وب اپلیکیشن را دارد. نکته مهم در خصوص این هوشمندسازی این بوده که تنها محدود به مکان یابی نیست، بلکه دارای عملگرهای متعددی است که به وسیله همین وب اپلیکیشن قابل کنترل هستند.

 

در ادامه‌ بشیری مدیر عامل شتاب سیستم مواردی را در خصوص تریلر هوشمند ارائه کرد.


بشیری گفت: «این دستگاه کمتر از یک کیلوگرم وزن دارد و این وزن در مقایسه با تقریبا 8 تن وزن تریلر قابل مقایسه نیست. در مورد بحث هوشمندسازی، از اینجا آغاز می‌کنم که شتاب تک به عنوان بازوی اصلی ماموت در سرمایه‌گذاری در تکنولوژی و نوآوری‌ها، طی یک رویداد استارتاپی که سال 1398 برگزار کرد، از بین 80 شرکت‌کننده، ایده شرکت مشاوران سیستم را به عنوان ایده برتر انتخاب کرد و این اتفاق، تاسیس شرکت شتاب سیستم جهانی با همکاری شتاب‌تک و مشاوران سیستم جهت توسعه و تکمیل طرح مذکور را به همراه داشت. کاری که این شرکت در رابطه با هوشمندسازی استارت زده، بحث تریلر هوشمند و هوشمندسازی تریلرهاست. همین هوشمندسازی را ما برای کشنده‌ها، کامیون‌ها و پیکاپ‌ها نیز در نظر گرفته ایم و حتی بحث کشنده را در حال تحقیق و توسعه و رساندن به نتیجه هستیم اما از آنجایی که فعلا تست‌های نهایی را پاس نکرده، در نمایشگاه فعلا در مورد آن بحث نمی‌کنیم.»

 

وی تاکید کرد: «نکته ای که در مورد این هوشمندسازی باید مورد توجه قرار بگیرد این است که تنها محدود به GPS و مکان‌یابی نیست؛ فرمان‌‌ها و عملگرهایی که روی این سیستم کار شده، به عنوان مثال یک کاربر با اپلیکیشنی که روی گوشی هوشمند دارد، می‌تواند با زدن یک دکمه نسبت به بالا یا پایین بردن محورها اقدام کند و دیگر نیازی نباشد که بخواهد از یک سری قطعات مکانیکی برای آن استفاده کند. پس یکی از مهمترین بحث هایی که در مقوله هوشمندسازی مطرح می‌شود این است که این سیستم به عنوان یک عملگر کار می‌کند و ورای آن، اتصال سیستم به مدولاتور است و در واقع می‌شود به وسیله کمباس می‌توانیم تمامی‌اطلاعات تریلر را بصورت آنلاین در مدیریت حمل و نقل ببینیم.»


وی ادامه داد: «یکی دیگر از موضوعات اصلی که می‌توان گفت در بحث هوشمندسازی داریم، بیگ‌دیتاست یعنی دیتایی که هیچ وقت، هیچ جایی ثبت نمی‌شود و اطلاعاتی که ما هیچ وقت نمی‌توانیم به دست بیاوریم و از آن استفاده کنیم. آینده همین کار در بخش کشنده است که بتوانیم با تجمیع اطلاعات تریلر و کشنده، برسیم به اطلاعات تاثیرگذار از رفتار راننده، هزینه‌های هر سفر و مواردی از این دست که می‌تواند بسیار برای شرکت‌های حمل و نقل حیاتی باشد.»

 

مومنی در تکمیل صحبت‌های مدیر عامل شتاب سیستم گفت: «شرکت شتاب‌سیستم، یک شرکت دانش‌بنیان است که روز اول، یک ایده استارتاپی بود و در قالب یک شرکت مستقل ایفای نقش می‌کرد. این که دنیای ماموت به عنوان سرمایه‌گذار در کنار این شرکت قرار گرفته به این جهت است که دیده این ایده استارتاپی می‌تواند منجر به یک اتفاق بزرگ در حمل و نقل کشور شود. شاید اگر هم این سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گرفت قطعا کار دوستان متوقف نمی‌شد چراکه کار دانش‌بنیان و کار مبتنی بر فناوری دیجیتال است و ما افتخار این را داریم برای اولین بار این سیستم را بر روی محصولات خودمان عرضه کردیم. و همانطور که اشاره شد، در ادامه قابلیت استفاده از سیستم مشابه بر روی کلاس‌های خودرویی مختلف نیز وجود دارد. برای اولین بار در دنیا، شرکت آلمانی اشمتیس کارگوبول بود که به این حوزه ورود پیدا کرد. کاری که این اپلیکیشن انجام می‌دهد دقیقا مشابه سیستم بکار رفته در تریلر هوشمند دنیای ماموت است. در واقع تریلرهای اروپایی امروز به این سیستم مجهز هستند و ما هم به عنوان اولین شرکت ایرانی هستیم که تریلری هوشمند هم‌رده با نمونه‌های حال حاضر اروپا در کشور عرضه می‌کنیم.»

 

 

نظر دهید


در همین زمینه