شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - نیسان قشقایی
کراس‌اوور محبوب نیسان

 قشقایی، کراس‌اوور محبوب نیسان، که نامش از ایل قشقایی در ایران الهام گرفته شده، طی دو دهه گذشته به یکی از پرفروش‌ترین محصولات این شرکت تبدیل شده است. نسل اول این خودرو که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ تولید شد، به دلیل استقبال گسترده، نه تنها سودآوری قابل توجهی برای نیسان به ارمغان آورد، بلکه عاملی برای رواج کراس‌اورهای کوچک در بین سایر خودروسازان نیز شد. این روزها نامی خودرو، واردکننده تازه نفس محصولات نیسان، قشقایی را در سبد محصولات خود قرار داده و به زودی شاهد حضور مجدد کراس اوور دوست داشتنی نیسان در خیابان‌های ایران خواهیم بود.

 

مشخصات ظاهری نیسان قشقایی

کراس اوور وارداتی نامی خودرو با طول ۴,۴01، عرض ۱,۸۳۸ و ارتفاع ۱,611 میلی‌متر عرضه خواهد شد. این ابعاد تقریباً مشابه کیا اسپورتیج موجود در بازار ایران است و از این نظر می‌توان این دو خودرو را رقیب یکدیگر دانست. چراغ‌های باریک و شمشیری، جلوپنجره ذوزنقه‌ای و تزئینات کروم، مهم‌ترین المان‌های طراحی قشقایی هستند. این عناصر، هویتی جسورانه و مدرن به این خودرو می‌بخشند و آن را از سایر شاسی‌بلندها متمایز می‌کنند. حذف مه‌شکن‌های سنتی و قرارگیری آنها در موقعیتی متفاوت، حسگرهای اولتراسونیک مخفی در شیارهای باریک و خطوط ساده روی کاپوت، از دیگر نکات برجسته طراحی قشقایی هستند. این ظرافت‌ها در کنار زبان طراحی کلی خودرو، ظاهری منحصر به فرد و چشم‌نواز به قشقایی داده‌اند.

نمای جانبی کراس اوور وارداتی نامی خودرو، با خطوط شکسته و المان‌های متعدد، ظاهری شلوغ و حجیم به آن می‌بخشد. رینگ‌های اسپرت 19 یا 20 اینچی آلومینیومی با سایز 215/55R18 و شیب ملایم سقف تا انتهای بدنه، حس اسپرت بودن خودرو را تقویت می‌کنند. نیسان قشقایی با ظاهری مطلوب و عامه‌پسند، در بازار خودروی ایران آینده خوبی خواهد داشت. طراحی این خودرو در نمای روبرو، متمایز و جذاب به نظر می‌رسد، اما در نمای عقب شباهت‌هایی به کراس‌اوورهای چینی دارد. در مجموع، طراحی نیسان قشقایی در کنار ابعاد مناسب و کابین جادار، آن را به انتخابی محبوب در میان علاقمندان به کراس‌اوورهای کامپکت تبدیل کرده است.

 

 

مشخصات فنی قشقایی وارداتی نامی خودرو

نامی خودرو اعلام کرده است که نیسان قشقایی در بازار ایران با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی عرضه می‌شود. این پیشرانه قادر به تولید 139 اسب بخار قدرت و ۱8۴ نیوتن‌متر گشتاور است. پیشرانه کراس اوور نیسان در کنار گیربکس CVT، شتاب صفر تا صد را در ۱۱ ثانیه طی می‌کند و می‌تواند قشقایی را تا سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت به پیش ببرد. مصرف سوخت ترکیبی آن به طور میانگین 6.7 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است. لازم به ذکر است که در حال حاضر فقط نسخه تک دیفرانسیل محرک جلو با فرمان برقی از این خودرو در ایران عرضه می‌شود و فعلاً خبری از نسخه‌های دو دیفرانسیل یا مجهز به فرمان هیدرولیک در بازار ایران نیست.

 

امکانات ایمنی و رفاهی نیسان قشقایی

در بررسی امکانات ایمنی و رفاهی قشقایی موارد زیر را مشاهده می‌کنیم:

  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS) به همراه سیستم کنترل توزیع نیروی ترمز به صورت الکترونیکی (EBD)، ترمز پارک برقی (EPB)، سیستم ترمز کنترل لغزش خودرو هنگام شتاب گیری (ASR)، اتوهلد و ترمز کمکی فشار مضاعف (BAS)
  • دیسک ترمز جلو و عقب از نوع دیسکی
  • سیستم کنترل پایداری الکتونیکی (ESP)، سیستم کنترل کمکی حرکت در سربالایی و جلوگیری از حرکت رو به عقب (HAC)
  • هشدار کم بودن و نمایش فشار هوای درون تایر به طور مجزا برای هر چرخ (TPMS)
  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پرده ای
  • اتصال صندلی کودک (ISOFIX)
  • سیستم صوتی با نمایشگر 9 اینچی لمسی و 4 بلندگو و پورت USB
  • استارت دکمه‌ای
  • سیستم روشنایی اتوماتیک و چراغ روشنایی روز

 

امتیاز ایمنی نیسان قشقایی

تست ایمنی نیسان قشقایی توسط دو سازمان مستقل تست تصادف، یورو NCAP و ANCAP انجام شده است. قشقایی در سال ۲۰۲۱ در تست Uero NCAP موفق شد پنج ستاره ایمنی را دریافت کند. کابین خودرو در برخوردهای جلو و جانبی عملکرد خوبی داشت و این خودرو در زمینه محافظت از بزرگسالان و کودکان امتیاز بالایی کسب کرد. در سال ۲۰۲۲ در تست ANCAP هم Qashqai امتیاز ایمنی پنج ستاره را دریافت کرد. این امتیاز برای مدل های ساخته شده از سپتامبر ۲۰۱۷ به بعد اعمال می شود. گزارش ANCAP عملکرد چشمگیر قشقایی را در بخش کمک ایمنی، به لطف برخورداری از فناوری‌های پیشرفته جلوگیری از برخورد، برجسته اعلام کرد.

 

نیسان قشقایی وارداتی در بازار ایران

پیش از این و با وجود محبوبیت جهانی قشقایی، این خودرو در ایران به تعداد محدود توسط پارس خودرو عرضه شد و نتوانست آنطور که باید به جایگاه واقعی خود در بازار کشورمان دست یابد. اما در حال حاضر نامی خودرو تصمیم گرفته جانی دوباره به بازار این محصول در کشورمان تزریق کند و هرچند در سال 2022 نسل سوم این کراس اوور معرفی شد، اما به نظر می‌رسد نسخه‌ نیسان قشاقی نامی خودرو برای بازار ایران نسل دوم این محصول باشد. با توجه به آغاز روند ثبت درخواست خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه، به زودی شاهد اعلام قیمت و شرایط فروش این محصول خواهیم بود.

اگر علاقمند به اطلاع از تازه‌ترین خبرها درباره نیسان قشقایی هستید، گزارش‌های اتومبیل فارسی درخصوص این خودرو را اینجا بخوانید.

 

نظر دهید


در همین زمینه