شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - 2024 Mercedes-AMG C63 S E Performan
با 4 سیلندر کمتر

 

مرسدس بنز C63 AMG سال 2008 به جهت پرفورمنس و جذابیت بالا در پانتئون (pantheon معبد رومی‌ها و کلیسای کاتولیک فعلی و یک بنای تاریخی در رم) خودروها یک جا برای خودش به دست آورده است. پیشرانه 8 سیلندر 6.2 لیتر تنفس طبیعی که 451 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد باعث شده بود تا این سدان کوچک در بازار‌های جهانی تبدیل به یک جواهر شود.


سال 2016، پیشرانه 8 سیلندر 6.2 لیتر تنفس طبیعی جای خود را به 8 سیلندر 4 لیتر توئین توربو داد که با وجود حجم کمتر به لطف دو توربو 503 اسب‌بخار قدرت و 516 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد. این تغییرات برای خریداران C63 مهم نبود و آنها همچنان پیشرانه 8 سیلندر خود را با توان بیشتر در اختیار داشتند. مرسدس بنز حالا پا را فراتر گذاشته و نیمی دیگر از سیلندر‌ها و حجم پیشرانه را کم کرده است. بله درست متوجه شدید 2024 Mercedes-AMG C63 S E Performance حالا از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتر توئین توربو بهره می‌برد که به لطف قرقره برقی توربو و موتور الکتریکی که در عقب نصب شده، خروجی بیشتری تولید می‌کند. در اصل C63 جدید یک پلاگین هایبرید به حساب می‌آید که در مجوع 671 اسب‌بخار قدرت و 1019 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار راننده قرار می‌دهد. این بالاترین خروجی یک C کلاس و یکی از بهترین‌ها در محصولات AMG است.


این پیشرانه (M139) حتی بدون کمک سیستم الکتریکی 476 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند که آن را تبدیل به قدرتمند‌ترین پیشرانه 4 سیلندر درونسوز دنیا می‌کند. همانطور که پیش‌تر در مدل C43 دیده‌ایم و بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، کنار این پیشرانه توربوچارجر‌ها از سیستم الکتریکی بهره می‌برند تا میزان لگ به اندازه غیر قابل لمسی کم شود. این سیستم که از خودروهای فرمول یک گرفته شده دارای یک موتور الکتریکی بین توربین اگزوز و پره کمپرسور است که به محض درخواست راننده آن را به سرعت در مدار قرار می‌دهد.


شاید 5 سال قبل، 476 اسب‌بخار قدرت برای یک سدان کافی به نظر می‌رسید اما حالا خریداران چیزی بیشتر می‌خواهند. از این رو موتور الکتریکی وارد می‌شود تا با کمک پیشرانه بنزینی نیاز راننده را مرتفع کند. موتور نصب شده بر روی مرسدس بنز C63 AMG از باطری 6.1 کیلووات ساعت با معماری 400 ولت بهره‌می‌برد تا به تنهایی 204 اسب‌بخار قدرت تولید کند. این خودرو با موتور الکتریکی می‌تواند تنها 12 کیلومتر پیمایش داشته باشد اما همانطور که یوخن هرمان مدیر فنی AMG می‌گوید، موتور الکتریکی برای پیمایش بالا و بهره‌وری نصب نشده و بر عکس ایده برای استفاده از آن تنها برای افزایش قدرت و سرعت بوده است.


C63 با استفاده از تمام قوای خود حالا می‌تواند طی مدت زمان 3.3 ثانیه (0.3 ثانیه سریعتر از نمونه قبلی) از حالت سکون به تندی 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. بیشینه سرعت نیز حالا از 289 کیلومتر بر ساعت به 280 رسیده که اهمیت چندانی ندارد. مهمتر از کم شدن 9 کیلومتر بر ساعت از بیشینه سرعت مدل قبل صدای گیرا AMG خواهد بود که طبیعتا مانند نمونه قبلی نخواهد بود اما همچنان طنین انداز،شگفتی آور و زنده خواهد بود. مرسدس در خروجی اگزوز سنسوری کار گذاشته تا تغییر فشار نویز را حس و سپس آن را به صورت تقویت شده از سیستم صوتی استریو کابین پخش کند.


شتابگیری با مرسدس بنز C63 AMG به لطف گیربکس 9 سرعته اتوماتیک چند کلاچه بسیار لذت‌بخش خواهد بود. AMG Speedshift MCT به جای تورک کانورتر از یک پک کلاچ خیس پیچیده استفاده می‌کند که به C63 این اجازه را می‌دهد تا واکنشی به مراتب سریعتر از گیربکس اتوماتیک معمولی داشته باشد. موتور الکتریکی نیز به صورت مجزا از گیربکس دو سرعته مخصوص به خود استفاده می‌کند که در سرعت‌های بالا نیز پشتیبان خوب و سریعی برای مجموعه است.


برای اولین بار در تاریخ، مرسدس C کلاس را با سیستم چهارچرخ محرک به بازار عرضه خواهد کرد. سیستم موسوم به 4Matic+ همراه با دیفرانسیل عقب لغزش محدود با کنترل الکتریکی پایداری خوبی را برای این سدان به ارمغان می‌آورد. موتور الکتریکی بر روی محور عقب نصب شده اما دارای یک کلاچ است که می‌تواند در حالت تمام الکتریکی نیز درایوشفت را بچرخاند تا این سدان جذاب همیشه در حالت چهارچرخ محرک باشد. از نظر ابعاد عرض این خودرو 3.0 اینچ و قوس گلگیر‌ها 2 اینچ بیشتر از نسخه استاندارد است. از نظر طول نیز این خودرو به صورت کلی 3.3 اینچ بلندتر و 0.4 اینچ فاصله بین دو محور C63 از مدل‌های C43 و یا C300 بیشتر شده تا در مجموع استایل جسورانه‌تر و عضلانی‌تری به خود بگیرد.


تغییرات ظاهری در مرسدس بنز C63 AMG ناچیز و بسیار ظریف است. در داخل خودرو سیستم جدید اطلاعات و سرگرمی، تایمر ثبت زمان پیست، سلکتور نصب شده برای سیستم اگزوز و سیستم تعلیق بر روی فرمان، صندلی اسپرت و جدید سفارشی AMG نکاتی هستند که باید به آنها توجه بشود.


مرسدس بنز تنها به افزایش خروجی بسنده نکرده و به دیگر جزئیات مرسدس بنز C63 AMG مانند سیستم تعلیق تطبیق پذیر با فنر‌های فولادی که باعث هندلینگ و ثبات بیشتر خودرو می‌شود پرداخته است. مانند دیگر مدل‌ها مودهای رانندگی Electric, Comfort, Sport, Sport+, Race, Battery Hold, Slippery به عنوان پیش‌فرض ست شده تا با انتخاب آن راننده بتواند طبق سلیقه خود تعلیق، دریچه گاز، ترمزها، فرمان و صدای اگزوز را تنظیم کنند.


چرخ‌های عقب مرسدس بنز C63 AMG مانند S کلاس قابلیت فرمان پذیری در سرعت‌های کمتر از 100 کیلومتر را دارد تا با چرخش 2.5 درجه در عین حال که شعاع گردش بهتری را برای C کلاس فراهم می‌کند، هندلینگ و پایداری بهتری را به ارمغان می‌آورد. در سرعت‌های بالاتر، میزان انحراف چرخ‌ها 0.7 خواهد بود. ترمز‌های کامپوزیتی AMG با شش پیستون در جلو به صورت استاندارد بر روی این خودرو نصب می‌شود و در کنار آن موتور الکتریکی از قابلیت بازیابی سریع انرژی حاصل از ترمزگیری تا نرخ 150 کیلووات استفاده می‌کند تا راننده بتواند از آپشن رانندگی با یک پدال (one-pedal driving: در خودروهای PHEV و EV قابلیتی با این نام وجود دارد که اجازه می‌دهد راننده تنها با یک پدال گاز خودرو را کنترل کند. این سیستم همانطور که در خط بالا اشاره شد با استفاده از بازیابی انرژی که توسط ترمز‌ها به دست می‌آید می‌تواند با افزایش مقاوت مغناطیسی موتور الکتریکی نیرویی مانند ترمز در آن ایجاد می‌شود که می‌تواند خودرو را به صورت کامل متوقف کند.) به راحتی سود ببرد.


فروش این خودرو اوایل سال آینده آغاز خواهد شد اما خریداران آمریکایی باید تا سال 2024 منتظر این سدان جذاب باشند. قیمت این خودرو در زمان عرضه مشخص خواهد شد.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه