شبکه‌های اجتماعی

آشنایی با پیکاپ تمام برقی گروه مپنا + کاتالوگ و ویدیوی رسمی
اتومبیل فارسی - پیکاپ برقی مپنا

 عرضه نسخه برقی شده Kawei K1 از سوی مپنا

 

 

در تیر ماه سال 1399 شرکت مکو از زیر مجموعه‌های گروه مپنا اعلام کرده که تولید خودروهای برقی در این شرکت وارد فاز عملیاتی شده و تا به امروز ۲۰ دستگاه خودروی برقی به صورت آزمایشی در کارخانه مکو تولید شده است.

آن طور که در آن زمان اعلام شد، شرکت مکو می‌تواند خودروهای بنزینی فعلی را به نمونه‌های برقی و هیبریدی تبدیل کند و این شرکت به عنوان نمونه یک دستگاه پژو ۴۰۵ بنزینی را به یک خودروی هیبریدی تبدیل کرده است. این اتفاق با نصب موتور برقی روی محور خودرو انجام شده و این امکان را می‌دهد تا با هر بار شارژ کامل باتری‌ها، پژو ۴۰۵ هیبریدی مسافت ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر را بپیماید. در صورت نیاز راننده می‌تواند به جای استفاده از موتور برقی، از پیشرانه بنزینی خودرو استفاده کند. موتور استفاده شده در نسخه هیبریدی پژو 405 توانایی تولید 160 اسب بخار قدرت را دارا است که سبب ایجاد شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 7 ثانیه‌ای برای این خودرو خواهد شد. 

 

 

عرضه یک پیکاپ برقی توسط مپنا

در کنار توانایی این شرکت برای تبدیل خودروهای تولید داخل به نمونه‌های برقی و هیبریدی، شرکت مکو عرضه محصولی تمام برقی را در برنامه خود در آینده نزدیک داشت. این اتومبیل یک پیکاپ با نام K1 و محصول خودروسازی چینی به نام کاوی (Kawei) است که توسط گروه مپنا به یک پیکاپ کاملا برقی تبدیل شده است.

 البته ناگفته نماند که شرکت کاوی چین این پیکاپ را در دو نسخه K1 با پیشرانه درون‌سوز و EV7 با موتور الکتریکی به بازار عرضه می‌کند و هنوز مشخص نیست که آیا نسخه‌ای که مپنا قصد عرضه آن را به بازار دارد کاوی EV7 خواهد بود یا نسخه بنزینی کاوی K1 توسط مپنا به طور اختصاصی الکتریکی شده و به بازار عرضه می‌شود.

 

 

 

 

موتور الکتریکی و بسته باتری‌ها

بسته باتری‌های مورد استفاده در پیکاپ برقی مپنا دارای ظرفیت ظرفیت 48.6 کیلووات ساعتی با وزن 400 کیلوگرم است که با یکبار شارژ کامل می‌تواند برد مسافتی 312 کیلومتری را بر اساس سیکل استاندارد NEDC  برای این اتومبیل به ارمغان آورد.

موتور الکتریکی مورد استفاده در پیکاپ برقی مپنا توانایی تولید 90 تا 160 اسب بخار قدرت و 335 تا 1100 نیوتن متر گشتاور را دارد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت پیکاپ برقی مپنا در کاتالوگ رسمی این محصول، 11.5 ثانیه و حداکثر سرعت قابل دسترسی با آن نیز 170 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

شارژ شدن باتری‌های پیکاپ برقی مپنا از طریق شارژرهای خانگی حدود 8 ساعت طول می‌کشد و در صورت استفاده از  شارژر سریع (فست شارژر) 50 کیلوواتی می‌توان در مدت زمان 30 دقیقه شارژ باتری‌ها را از صفر به 80 درصد رساند.

 

 

      ظرفیت‌ و اندازه‌های پیکاپ برقی مپنا

   طول: 5600 میلی‌متر

   عرض: 1590 میلی‌متر عرض

   ارتفاع: 1805 میلی‌متر 

   فاصله بین دو محور: 3500 میلی‌متر

   بیشینه جرم قابل حمل: 1000 کیلوگرم

   جرم خالص: 2230 کیلوگرم

   طول محفظه بار: 1805 میلی‌متر

   عرض محفظه بار: 1590 میلی‌متر

   ارتفاع محفظه بار: 560 میلی‌متر

   اندازه تایر: 245/65R17

 

      سیستم تعلیق و ترمزهای پیکاپ برقی مپنا

   تعلیق جلو: دوبل جناغی

   تعلیق عقب: فنر شمش

   ترمز جلو: دیسکی

   ترمز عقب: کاسه‌ای

 

 

سامانه‌های ایمنی، رفاهی و احیا کننده انرژی

از جمله تجهیزات ایمنی و رفاهی به کار رفته در پیکاپ برقی مپنا می‌توان به مواردی نظیر سنسور دنده عقب، ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، فرمان برقی، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع با پنل دیجیتالی، دوربین دنده عقب، سامانه سرگرمی با نمایشگر لمسی و بلوتوث، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها، سیستم الکترونیکی تنظیم انتقال قدرت و... اشاره کرد.

در کنار این تجهیزات، سیستم بازیابی انرژی به کار رفته در پیکاپ برقی مپنا در زمان ترمز گیری یا حرکت در سرازیری با عملکردی مشابه ژنراتور اقدام به شارژ کردن بسته باتری‌های خواهد کرد. در این سیستم با برداشتن پا از روی پدال گاز، بازیابی انرژی آغاز شده و با فشردن پدال ترمز این بازیابی انرژی به بالاترین مقدار خود خواهد رسید. استفاده از این سامانه باعث افزایش میزان شارژ باتری‌ها در زمان رانندگی و درنتیجه افزایش پیمایش خودرو خواهد شد.

 

 

قیمت و زمان عرضه پیکاپ برقی مپنا

هنوز گروه مپنا اطلاعاتی را در مورد قیمت و زمان عرضه این محصول ارایه نکرده اما با توجه به قیمت اعلام شده مشخص است که با پیکاپ ارزان قیمتی سر و کار نخواهیم داشت.

لازم به ذکر است که گروه مپنا در کنار فعالیت‌های اعلام شده، شرکت مکو و گروه مپنا تولید دستگاه شارژ باتری خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبرید را مطابق با استانداردهای اروپا آغاز کرده‌اند و در حال حاضر این ظرفیت را دارند تا در تیراژ بالا بسیاری از مناطق و مجتمع‌های مسکونی و تجاری را به دستگاه‌های شارژ خودروهای برقی تجهیز کنند. 

 

AutomobileFa Mapna EV Pickup Specs

 

 

نظر دهید