شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - دوج چارجر ۲۰۲۴
بالاخره انتظار به پایان رسید

امروز قطعا روز خوشحال‌کننده و هیجان‌انگیزی برای علاقه‌مندان دوج و مخصوصا محصول افسانه‌ای آن یعنی چارجر خواهد بود چون بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، نسل جدید این محصول معرفی شد. البته منظورمان از مدت‌ها انتظار فقط چند سالی که از معرفی مدل مفهومی چارجر دایتونا SRT می‌گذرد نیست چون دوج چارجر دایتونا ۲۰۲۴ اولین مدل کاملا جدید مجموعه پس از ۱۹ سال محسوب می‌شود. بله،‌ درست خواندید. نسل فعلی چارجر ۱۹ سال پیش معرفی شده بود.

معرفی نسل جدید دوج چارجر اگرچه خبر مسرت‌بخشی برای هواداران این محصول است اما فهرست بلندبالای تغییرات آن قطعا باعث دو دستگی در بین این گروه خواهد شد. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تغییر نیز حذف کامل گزینه‌های V8 پیشرانه و جایگزین کردن آن‌ها با پیشرانه الکتریکی برای اولین بار در تاریخچه ۶۰ ساله چارجر است. پلتفرم تازه، سیستم تعلیق تمام‌چرخ محرک استاندارد و بازگشت شکل بدنه کوپه ۲درب از سایر تغییرات عمده هستند. البته پیوستگی‌هایی هم با نسل قبلی مشاهده می‌شود.

قرار است که نسخه سدان ۴درب با دو نسخه پیشرانه‌ای ۴۲۰ و ۵۵۰ اسب بخاری هم به خط تولید چارجر در سال آینده اضافه شود. علاوه بر ارائه بسته مخصوص پلیس، گزینه‌های شخصی‌سازی متعدد و نسخه‌های پرفورمنس‌محور دیگری هم برای دوج چارجر در سال‌های آینده معرفی شوند.


چارجر و چارجر دایتونا
دوج چارجر ۲۰۲۴ عملا هم جایگزین چارجر قدیمی خواهد شد و هم جای مدل چلنجر را خواهد گرفت و در واقع،‌ دو خودرو در یک بدنه محسوب می‌شود. پیش از این، فقط تصاویر تبلیغاتی و تیزرمانند از چارجر دایتونا ۲درب کوپه منتشر شده بود که قرار است تولید آن از تابستان آینده در کارخانه اونتاریو آغاز شود. دوج امروز تصاویر رسمی از چارجر سدان ۴درب را هم منتشر کرد که تولید آن در همان کارخانه از اوایل سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.

هر دو نسخه ۲ و ۴ درب از فاصله بین‌محوری یکسان که ۳۰۷۴ میلی‌متر (۲۰ میلی‌متر بیشتر از چارجر قدیمی) است، بهره می‌برند. با این حال، طول کلی خودرو به اندازه ۲۰۳ میلی‌متر بیشتر شده و به ۵۲۴۸ میلی‌متر می‌رسد. نسل جدید چارجر همچنین ۱۲۷ میلی‌متر عریض‌تر از نسل قبلی و مدل چلنجر است. با این ابعاد و اندازه‌ها،‌ دوج چارجر ۲۰۲۴ قطعا در دسته بزرگ‌ترین خودروهای سگمنت خود قرار می‌گیرد و به عنوان مثال، طولانی‌تر و عریض‌تر از مرسدس S-Class است. وزن کلی آن هم به عدد کمی ترسناک ۲۶۴۸ کیلوگرم در نسخه الکتریکی می‌رسد که از کادیلاک اسکلید ESV نیز سنگین‌تر است. وزن نسخه احتراقی درون‌سوز هنوز اعلام نشده است.

نسخه‌های ICE یا احتراقی درون‌سوز نسل جدید صرفا دوج چارجر نام دارند اما نسخه الکتریکی، نام دایتونا را هم یدک می‌کشد. این نام را می‌توان روی گلگیر عقب این نسخه نیز مشاهده کرد. از تفاوت‌های دیگر بین این دو نسخه می‌توان به کاپوت کمی ساده‌تر و یک ورودی هوای کوچک اضافی زیر جلوپنجره اصلی در نسخه درون‌سوز اشاره کرد. البته واقعا ظاهر خودرو در دو نسخه، تفاوت‌های زیادی ندارد و حتی ممکن است از زوایایی، امکان تشخیص بین آن‌ها وجود نداشته باشد.


قدرت الکتریکی تا ۶۷۰ اسب بخار
دوج برای چارجر ۲۰۲۴ سراغ پلتفرم جدید و بزرگ گروه استلانتیس یعنی STLA رفته است و همین پلتفرم باعث شده که استفاده از پیشرانه الکتریکی برای محصول دوج ممکن شود. این خودروساز آمریکایی می‌گوید که مدل‌ها و گزینه‌های متنوع دیگری هم برای پیشرانه و قدرت خودرو در نظر گرفته که در سال‌های آینده،‌ یکی پس از دیگری معرفی و عرضه خواهند شد. این مدل‌ها شامل یک نسخه ۸۰۰ وولتی با جعبه‌دنده دو سرعته به نام بنشی (Banshee) و همچنین، ۶ نسخه متنوع ۴۰۰ وولتی می‌شوند. این ۶ نسخه همگی از دو موتور الکتریکی، جعبه‌دنده تک‌سرعت و باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی بهره می‌برند اما سطوح و خروجی‌های مختلف قدرتی را ارائه خواهند داد. در حال حاضر، فقط دو نسخه ۴۰۰ وولتی که یکی از آن‌ها R/T و دیگری Scat Pack نام دارد، عرضه می‌شوند. هر دو نسخه مجهز به فناوری قدرت Direct Connection eStage هستند. قرار است این فناوری برای مدل‌های آتی به عنوان یک آپشن دیگر در دسترس مشتریان قرار داده شود.

دوج چارجر ۲۰۲۴ R/T می‌تواند ۴۹۶ اسب بخار و گشتاور ۵۴۸ نیوتن‌متر تولید کند و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون،‌ به فقط ۴.۷ ثانیه نیاز دارد. نسخه Scat Pack اما از سطح ۲ به‌روزرسانی این پیشرانه بهره می‌برد و قدرت خروجی آن به ۶۷۰ اسب بخار و گشتاور ۸۵۰ نیوتن‌متر می‌رسد. این نسخه می‌تواند در تنها ۳.۳ ثانیه، شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را طی کند. نکته مهم در این آمار و ارقام این است که راننده فقط زمانی می‌تواند به این سطوح قدرتی دست پیدا کند که دکمه Power Shot روی فرمان را بزند. این دکمه به مدت ۱۵ ثانیه، ۴۰ اسب بخار بیشتر را آزاد می‌کند.

تفاوت جالب بین این دو نسخه این است که با وجود قدرت بیشتر، Scat Pack سرعت نهایی برابر با ۲۱۶ کیلومتر در ساعت دارد اما حداکثر سرعت نسخه R/T به ۲۲۱ کیلومتر در ساعت می‌رسد. البته که شاید این تفاوت قدرت چندان به چشم نیاید،‌ اما تفاوت مسافت قابل‌پیمایش آن‌ها برای خریداران آمریکایی قطعا مهم محسوب خواهد شد. دوج چارجر R/T می‌تواند با هر بار شارژ،‌ مسافتی برابر با ۵۱۰ کیلومتر را طی کند اما نسخه Scat Pack با باتری شارژ کامل می‌تواند فقط تا ۴۱۸ کیلومتر را بپیماید. زمان شارژ هر دو نسخه یکی است: ۵ تا ۸۰ درصد در ۴۱۱ دقیقه با استفاده از یک شارژر سطح ۲ و یا ۳۲.۵ دقیقه با متصل شدن به منبع ۳۵۰ کیلوواتی. دوج هنوز اعلام نکرده که چارجر به شبکه سوپرشارژر تسلا دسترسی خواهد داشت یا خیر اما به نظر می‌رسد امکان به‌روزرسانی‌های بیشتری در این زمینه وجود دارد.

 

 


همراه با صدای پس‌زمینه Hemi
هر دو نسخه R/T و Scat Pack دوج چارجر دایتونا ۲۰۲۴ به جنراتور سیستم صوتی مخصوص دوج که Fratzonic Chambered Exhaust نام دارد، مجهز هستند. این سیستم، صدای اگزوز نسخه‌های الکتریکی را به اندازه یک چارجر هل‌کلت قدیمی بلند و تقویت می‌کند و البته امکان خاموش کردن آن با فعال کردن حالت Stealth Mode خودرو وجود دارد. صدای این سیستم بسته به حالت رانندگی انتخاب‌شده، متفاوت خواهد بود اما تیم کونیشکیس، مدیرعامل دوج مدعی است که ریتم، تمپو و فروآوای این سیستم عینا مثل دوج‌های قدیمی مجهز به پیشرانه Hemi V8 است. ما فعلا مجبوریم که ادعای آقای مدیرعامل را قبول کنیم چون دوج در طول مراسم رونمایی، هیچ صدایی از این سیستم صوتی را پخش نکرد. در هر صورت، زمان چندانی تا راستی‌آزمایی این ادعا باقی نمانده و دیر یا زود، میزان قدرت و اثرگذاری این سیستم صوتی مشخص خواهد شد.


چرخ‌های بزرگ‌تر و صفحه‌های بزرگ‌تر: برتری‌های Scat Pack
حروف R/T و لوگوی مخصوص مسابقه‌ای Scat Pack در فندرهای جلو، باعث متمایز شدن نسخه استاندارد الکتریکی با نسخه پرچم‌دار دوج چارجر دایتونا ۲۰۲۴ می‌شوند. البته این‌ها تنها متمایزکننده‌ها نیستند. نسخه R/T سوار بر چرخ‌های ۱۸ اینچی تک‌سیلور (به عنوان گزینه استاندارد) است اما نسخه Scat Pack از چرخ‌های ۲۰ اینچی ساتین‌کربن بهره می‌برد.

تفاوت‌های بین این دو نسخه در فضای داخلی آن‌ها نیز ادامه پیدا می‌کند. به طور کلی، کابین و فضای داخلی را می‌توان بسیار نزدیک به مدل مفهومی SRT دانست. این فضا از دو صفحه نمایشگر، پد شارژ بدون سیم گوشی‌های همراه، نورپردازی داخلی آمبینت آپشنال و دنده شیفتر جدید که طراحی خود را از برخی مدل‌های کلاسیک الهام گرفته تشکیل شده است. هر دو نسخه، از یک صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی لمسی مرکزی بهره می‌برند اما در R/T، یک پنل ابزار دیجتالی ۱۰.۲۵ اینچی دیده می‌شود که در نسخه Scat Pack، جای آن را یک صفحه بزرگ‌تر ۱۶ اینچی گرفته است. گزینه‌های شخصی‌سازی دیگری هم در هر دو نسخه وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توان به صندلی‌های چرمی ناپا در دو رنگ مشکی و قرمز و صندلی‌های اسپرت با محل فیکس استراحت سر اشاره کرد.


خداحافظی با پیشرانه V8؛ اما کار پیشرانه احتراقی هنوز تمام نشده
خبر خوب برای علاقه‌مندان سنتی دوج این است که با وجود کنار گذاشتن پیشرانه V8، این خودروساز هنوز پیشرانه‌های احتراقی درون‌سوز را به طور کامل کنار نگذاشته است. فروش دو نسخه بنزینی از اوایل سال ۲۰۲۵ تایید شده که هر دو توسط پیشرانه ۶ سیلندر خطی استلانتیس Hurricane تغذیه خواهند شد. از این پیشرانه در بسیاری از مدل‌های جیپ و تراک‌های رم و شاسی‌بلندها استفاده شده است. نسخه‌های بنزینی نسل جدید دوج چارجر قطعا ارزان‌تر از نسخه‌های الکتریکی دایتونا خواهند بود و اگرچه دل کندن از پیشرانه V8 ممکن است برای گروهی از طرفداران پروپاقرص دوج سخت باشد اما حداقل این نسخه‌ها، ارائه عملکردی مشابه و هم‌رده با V8 را وعده می‌دهند.

نسخه‌های پایه و استاندارد درون‌سوز Charger Sixpack S.O. نام دارند و نسخه‌ای ۴۲۰ اسب بخاری از پیشرانه ۳ لیتری توین‌توربو ۶ سیلندر را دریافت خواهند کرد که طبق ادعای دوج، عملکرد آن حتی بهتر از پیشرانه ۵.۷ لیتری همی V8 با توان تولیدی ۳۷۵ اسب بخار است. نسخه قوی‌تر، Charger Sixpack H.O. نام دارد که جایگزین مدل قدیمی همی ۶.۴ خواهد شد و قدرت خروجی آن با ۶۵ اسب بخار بیشتر به ۵۵۰ اسب بخار می‌رسد. دوج هنوز سایر مشخصات فنی مربوط به نسخه‌های بنزینی را منتشر نکرده اما در هر صورت، هیچ‌کدام از این نسخه‌ها قادر به شکست دادن زمان ۳.۳ ثانیه‌ای نسخه فول‌آپشن الکتریکی نیستند.


درگ، دونات و دریفت: حالت‌های رانندگی اختصاصی
صاحبان نسخه R/T می‌توانند با زدن یک دکمه روی فرمان، بین حالت‌های اتو، اکو، اسپرت، مرطوب/برفی و پیست یکی را انتخاب کنند. آن‌ها همچنین به گزینه‌های لانچ کنترل و قفل خطوط که برای علاقه‌مندان نسخه‌های بنزینی محصولات دوج آشنا است دسترسی دارند. البته این صاحبان نسخه Scat Pack هستند که به بهترین گزینه‌ها و حالات رانندگی دوج چارجر دایتونا دسترسی خواهند داشت.

یکی از این ویژگی‌ها، حالت رانندگی Donut Mode است که به راننده‌های نسخه Scat Pack اجازه می‌دهد بدون فشار وارد کردن به سامانه ESP، فقط باعث چرخیدن چرخ‌های عقب روی محور خود شوند و به عبارتی، «دونات» بزنند. حالت Drift Mode نیز به راننده‌های نوپایی که دوست دارند این حرکت را اجرا کنند،‌ امکان محقق کردن خواسته‌شان را می‌دهد. این کار با نرم و شل کردن دمپرهای جلو و سفت نگه داشتن دمپرهای عقب رخ خواهد داد.


بسته مخصوص پیست
یکی دیگر از ویژگی‌های انحصاری نسخه Scat Pack،‌ امکان اضافه کردن بسته اختصاصی Track Package است. این بسته دیسک‌های بزرگ ۱۶ اینچی برمبو و کالیپرهای شش پیستون در جلو و چهار پیستون در عقب را به خودرو اضافه می‌کند. تایرهای مخصوص گودیر با نام Eagle F1 Supercar و چرخ‌های عقب عریض‌تر، دمپرهای تطبیق‌پذیر و سیستم ضبط Drive Experience Recorder که یک دوربین کابین، میکروفون و ضبط‌کننده وقایع و اطلاعات خودرو را اضافه می‌کند از سایر برتری‌های این بسته محسوب می‌شوند. البته Track Package تنها بسته انتخابی خودرو نیست و مشتریان می‌توانند بسته‌های متعدد دیگری که شامل گزینه‌های مختلف شخصی‌سازی و تزیینی و موارد دیگر مثل تودوزی چرم جیر یا قطعات کربنی می‌شوند را هم به دوج چارجر ۲۰۲۴ خود اضافه کنند.


چه سرنوشتی در انتظار چلنجر است؟
زمانی که دوج در سال گذشته عملا چارجر قدیمی را کنار گذاشت، تولید مدل چلنجر را هم متوقف کرد و بعد از آن هم صحبت دیگری درباره آینده این مدل محبوب و دوست‌داشتنی مطرح نشد. البته دوج به این موضوع اشاره کرد که برند و نام چلنجر یکی از میراث‌های باقی‌مانده است و با توجه به این توصیف، ممکن است که در آینده شاهد احیا و دوباره مطرح کردن نام چلنجر باشیم. با این حال، فعلا خبری از چلنجر نیست و دوج تمام تمرکز خود را روی خانواده چلنجر ۲۰۲۴ و خط تولید متنوع آن گذاشته است.


قیمت و زمان عرضه
دوج فعلا از برچسب قیمتی چلنجر ۲۰۲۴ صحبتی نکرده اما طبق ادعای برخی از متخصصین، انتظار می‌رود که نسخه پایه یعنی R/T حداقل ۵۰ هزار دلار قیمت داشته باشد و نسخه Scat Pack نیز نزدیک یا کمی بیش از ۶۰ هزار دلار قیمت بخورد. همان‌طور که گفته شد،‌ نسخه‌های بنزینی ارزان‌تر خواهند بود. دوج احتمالا نزدیک به زمان عرضه رسمی خودرو که پاییز آینده است، قیمت رسمی این محصولات را اعلام خواهد کرد.

نظر دهید


در همین زمینه