شبکه‌های اجتماعی

گونسل B9 نخستین خودروی قبرس شمالی رونمایی شد
Automobile Farsi - 2020 Günsel B9

نتیجه همکاری صنعت و دانشگاه

دانشگاه خاور نزدیک قبرس شمالی ظرف کمتر 4 سال و صرف 1.2میلیون ساعت-نفر بر پروژه ساخت خودرو به وعده خود عمل کرد و نخستین نمونه تولیدی خود را بیستم فوریه رونمایی کرد، محصولی که از ابتدا به عنوان یک هاچ‌بک تمام الکتریکی مطابق استانداردهای روز تحت عنوان پروژه گونسل1 تعریف شده بود، تا سال آینده میلادی با نام تجاری B9 آماده تولید انبوه است.
ردپای قوچ قبرسی که الهام دهنده طراحی مدل مفهومی در سال 2016 بود، اکنون کاملاً در نمونه تولیدی مشاهده می‌شود. در واقع بیش‌ترین تلاش و تمرکز تیم در بخش تحقیق و توسعه صرف شده است و از جمله تغییرات می‌توان به برجسته شدن و بیرون زدگی جلوپنجره پنج ضلعی و طراحی فضای داخلی کابین اشاره کرد که در نمونه مفهومی اثری از آن وجود نداشت و تنها شاهد بدنه و نمای خارجی بودیم، در نتیجه نخستین محصول این خودروساز نوظهور یک هاچ بک متمایل به کوپه است که دارای دو در کناری با پنجره های بدون قاب و دستگیره های عمودی در کناره‌ها است و پس از ستون C ضخیم به درب سوم در عقب می رسیم که به صورت یکپارچه، تقابل شیشه و سپر را به نمایش می گذارد.
روح برخی کلیشه‌های آئودی را به وضوح می توان در گونسل بی9 یافت و چراغ‌های جلو که از آئودی Q3 نسل اول به ارث رسیده‌اند به همراه مجموعه داشبورد با طرحی کلی و غربیلک فرمان این برند آلمانی بر این موضوع صحه می‌گذارند، حال آن که چراغ های عقب از همسایه فرانسوی آئودی؛ سیتروئن و از نسل اول C4 کاکتوس قرض گرفته شده‌اند که البته به گفته عرفان.س. گونسل سرپرست تیم طراحی و تولید با حفظ سمت رئیس هیئت امنای دانشگاهِ پایه گذار این برند، بی9 حاصل همکاری بیش از 800 تامین کننده قطعه و کارخانه از 28 کشور در سراسر دنیاست و قرار است ظرف چند سال برخی از شرکای مذکور به تاسیس کارخانه در این سرزمین برای انتقال نسبی دانش فنی خود اقدام کنند تا ظرفیت تولید گونسل از 2 هزار خودرو در سال 2021 به 20هزار در سال 2025 برسد.
بد نیست بدانید گونسل بی9 از این نظر دارای اهمیت زیادی است که نخستین محصول داخلی قبرس شمالی ( Turkish Republic of Northern Cyprus) با تکیه بر دانش همان منطقه است. تمام اعضای این تیم هم عضو همین دانشگاه هستند و هدف پروژه خودرویی تمام برقی و دوست‌دار محیط زیست برای جوانان است تا نخستین گامشان همگام با استراتژی جدید دیگر خودروسازان باشد، یک شروع عالی!
تیم سازنده تاکید ویژه‌ای بر قابلیت پیمایش حداکثری با مصرف انرژی حداقلی دارد که با شعار وزن کم‌تر با حفظ ایمنی و آیرودینامیک بیش‌تر بدون از دست دادن ظرافت همراه است. شاسی آلومینیومی در بدنه‌ای کامپوزیتی قرار گرفته تا شعار آن‌ها به واقعیت بپیوندد. این مدل در رنگ های مختلف در کنار امکانات رفاهی متداول و حتی قابلیت سفارشی سازی رنگ‌های ترکیبی سقف و بدنه قابل عرضه است.
از جمله ویژگی های تکنیکی گونسل بی9 می توان به سامانه خودران سطح 2 اشاره کرد همچنین باتری‌های 52.2 کیلووات ساعتی که در کف اتاق جاسازی شده‌اند، نیروبخش موتور 140کیلوواتی (187 اسب بخار) هستند، وزن موتور تنها 74 کیلوگرم عنوان شده و قابلیت دستیابی سرعت صفر تا 100 کیلومتر را طی 8 ثانیه و بیشترین سرعت 170 کیلومتر در ساعت به این خودرو می‌بخش. گونسل بی9 همچنین به واسطه سامانه بازتولید انرژی می‌تواند در زمان ترمزگیری به شارژ باتری‌های خود بپردازد، برای شارژ کامل باتری ها با استفاده از شارژر استاندارد به 7 ساعت زمان نیاز است البته شارژر سریع با استاندارد اروپا (شارژر دو قسمتی) نیز برای آن درنظر گرفته شده است تا زمان شارژ را به 20 دقیقه تقلیل دهد، در نهایت با هربار شارژ کامل قابلیت پیمایش بی9 350 کیلومتر خواهد بود.
درون کابین از طراحی قابل قبولی برخوردار است که شامل یک داشبورد با زوایای تیز متشکل از یک صفحه نمایش عمودی بزرگ و دریچه های هوای پیوسته عرضی است. جای اهرم دنده را نیز یک ماژول با چند دکمه گرفته است، همچنین یک صفحه نمایش دیگر نقش صفحه کیلومتر را بازی می‌کند تا مجموعه کابین قابل قبول و به روز باشد. به دلیل این که در گذشته قبرس در اختیار انگلیس بوده است، سیستم رانندگی به صورت سمت راست باقی مانده و کابین این خودرو متاثر از این امر به صورت فرمان در سمت راست ساخته شده است.

 

AutomobileFa Gunsel J9 2020

 

شاسی بلند J9 پروژه جدید
در روز رونمایی در کنار Gunsel B9 یک مدل مفهومی در ابعاد شاسی بلند چهار در به نام J9 نیز معرفی شد که گویا قرار است خانواده ها و بازار آمریکا را هدف قرار دهد و در تعریف پروژه آن طراحی خیره کننده و استفاده از آخرین تکنولوژی خودروهای الکتریکی آمده است، به گفته تیم طراحی آینه‌های کناری Gunsel J9 به واسطه طرح و رنگشان نمایشی از پرچم جمهوری ترک قبرس شمالی هستند تا همانند B9 همچنان اشاره‌ای به سرزمین مادری خود داشته باشد. پروژه مذکور قرار است در سال 2022 به تولید برسد و مدل سوم کارخانه در 2023 معرفی خواهد شد.

نظر دهید


در همین زمینه