شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - پیکاپ تویوتا تاکوما
همراه با پیشرانه هایبرید و تریم آفرود جدید

 

با ورود نسل جدید تویوتا تاکوما، رقابت در کلاس پیکاپ‌های سایز متوسط که در آنجا نیسان با فرانتیر، شورولت با کلورادو، جی‌ام‌سی با کنیون و فورد با رنجر حضور دارند بار دیگر داغ‌تر می‌شود. نزدیک به 30 سال از اولین ورود تاکوما به ایالات متحده می‌گذرد و حتی در نسخه‌های اولیه نیز همچنان جذاب به نظر می‌رسد. سال گذشته این خودروساز بیش از 250 هزار دستگاه تاکوما به فروش رساند که به احتمال بسیار زیاد، سال جاری به لطف پیشرانه و تریم جدید بیشتر نیز می‌شود.


تویوتا 4 خروجی متفاوت برای این پیکاپ در نظر گرفته که با تریم پایه SR آغاز می‌شود. این تریم از پیشرانه چهار سیلندر 2.4 لیتر توربو بهره می‌برد که همراه با گیربکس استاندارد 8 سرعته، 228 اسب‌بخار قدرت و 329 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. تریم بعدی SR5 نام دارد که با همان پیشرانه و گیربکس 6 سرعته دستی 270 اسب‌بخار قدرت و 420 نیوتن‌متر گشتاور تولید خواهد کرد. اگر این پیشرانه به گیربکس 8 سرعته اتوماتیک مجهز شود، خروجی آن به 278 اسب‌بخار قدرت و 429 نیوتن‌متر گشتاور تغییر می‌کند.


در تریم بالا، تاکوما برای اولین با از پیشرانه هایبرید استفاده می‌کند که از ترکیب پیشرانه 2.4 لیتر توربو و موتور الکتریکی با باطری 1.9 کیلووات ساعت تشکیل شده است. مجموع خروجی این پیشرانه 326 اسب‌بخار قدرت و 630 نیوتن‌متر گشتاور عنوان شده که از خروجی پیشرانه V6 دو برابر قدرت بیشتری تولید می‌کند. در مقابل رقبا این نمونه گشتاور بیشتری دارد اما از نظر اسب بخار پس از رنجر رپتور با 405 اسب‌بخار قدرت قرار می‌گیرد.


در تریم‌های SR و SR5 دیفرانسیل عقب مانند گذشته به صورت استاندارد عرضه می‌شود اما برای مدل جدید تویوتا از دیفرانسیل لغزش محدود استفاده کرده است. نمونه‌های چهارچرخ محرک از ترنسفر کیس دو سرعته الکترونیکی بهره می‌برند که ضریب بالا و ضریب پایین همراه با سیستم کنترل کشش ارتقا یافته و دیفرانسیل لغزش محدود دارد. تریم بالا نیز از سیستم چهارچرخ محرک تمام وقت همراه با قفل مرکزی دیفرانسیل عرضه می‌شود.


از نظر طراحی، تغییرات پیکاپ تویوتا تاکوما به اندازه‌ای چشمگیر هستند که در اولین نگاه به سرعت متوجه تغییرات خواهید شد. فارغ از انتخاب هر تریم، چراغ‌ها در نسل جدید تاکوما باریک شده‌اند، ارتفاع جلوپنجره کاهش پیدا کرده، زیر سپر فرمی شش ضلعی دارد که به سمت جلوپنجره کشیده شده است. تریم TRD Sport از لوگو تویوتا بر روی جلوپنجره پلاستیکی استفاده می‌کند در حالیکه تریم لیمیتد از لوگو و جلوپنجره کروم با خطوط افقی بهره می‌برد. تریم TRD Pro و Trailhunter برخلاف دو نمونه دیگر از لوگو تویوتا بهره نمی‌برند و بر روی آنها به صورت سنتی از لوگو تایپ TOYOTA استفاده شده که همراه با بادی کیت‌ها عضلانی، محافظ‌های زیر سپر، رینگ و لاستیک آفرودی 18 اینچ همراه با تایرهای 33 اینچ Goodyear کاملا استایلی تهاجمی و آفرودی به خود گرفته‌اند.

 


تویوتا برای پلتفرم جدید TNGA-F تاکوما از فولاد با استحکام بسیار بالا استفاده کرده و برای کاهش وزن پیکاپ تاکوما نیز از بدنه آلومینیومی سود جسته تا بتواند در اوج مقاومت، وزن مناسبی داشته باشد. سیستم تعلیق مولتی لینک برای سفارش موجود است اما در تریم‌ دو کابین SR5 همچنان از فنر شمش با کمک فنر ارتقا یافته استفاده شده و در تریم‌های بالاتر مهندسین تویوتا هر سیستم تعلیق را به صورت ویژه و اختصاصی تنظیم کرده‌اند.


تریم‌ TRD Pro یکی از سخت‌ترین مدل‌های تاکوما به حساب می‌آید که از کمک فنر‌های Fox استفاده می‌کند. برای نسخه آفرودی این تریم از کمک فنرهای Bilstein که مشابه سال قبل است استفاده شده و TRD Sport نیز مجهز به کمک فنرهای ویژه برای راحتی بیشتر در جاده است.


ظرفیت حمل بار این نسخه پیکاپ تویوتا تاکوما نسبت به قبل 10.8 کیلوگرم بیشتر شده اما تاکوما 2024 نسبت به نسخه قبل 136 کیلوگرم ظرفیت یدک کشی کمتری دارد. برای سهولت در یدک کشی، تویوتا امکاناتی مانند ترمز تریلر، آینه دیجیتال تریلر و trailer backup guide را اضافه می‌کند.


تاکوما به صورت استاندارد به نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی 8 اینچ مجهز شده اما در تریم‌های بالا نمایشگر سفارشی 14 اینچ به صورت استاندارد بر روی آنها قرار گرفته است. نمایشگر دیجیتال پشت فرمان نیز به صورت استاندارد از نوع 7 اینچ است اما در صورت سفارش با نمونه 12.1 اینچ جایگزین می‌شود. نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی در تاکوما به آخرین ورژن رابط کاربری تویوتا مجهز شده و از اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی می‌کند.


از نظر ایمنی نیز تاکوما به لطف Safety Sense 3.0 که شامل پیشگیری از برخورد جلو، هشدار خروج از خط، کروز کنترل تطبیقی، تشخیص خطوط، تشخیص علائم رانندگی، نوربالا اتوماتیک و Proactive Driving می‌شود در رده بالایی قرار می‌گیرد. سیستم Proactive Driving با یکپارچه کردن دوربین و رادارها در حین استفاده از کروز کنترل تطبیقی، با کنترل بر گاز، فرمان و ترمزها به راحتی بیشتر در جاده‌ها کمک می‌کند. این سیستم برای اولین بار است که بر روی تاکوما عرضه می‌شود.


حالت رانندگی Multi-Terrain Select که با اضافه شدن 4WD High و 4WD Low گسترش پیدا کرده‌اند در سه حالت Mud, Dirt, Sand قابل تنظیم هستند. سیستم کروال کنترل که به نوعی کروز کنترل مسیرهای آفرودی به حساب می‌آید، صدای کمتری در تاکوما 2024 خواهد داشت. از همه مهمتر، تویوتا برای اولین بار از صندلی‌های IsoDynamic استفاده کرده که برای کاهش تنش سرنشینان در قسمت تکیه‌گاه از کمک فنر استفاده کرده است.


قیمت و زمان عرضه تاکوما 2024 مشخص نشده اما انتظار می‌رود تویوتا آن را اواخر سال جاری به بازار عرضه کند.

 

نظر دهید


در همین زمینه