شبکه‌های اجتماعی

ماجرای ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی از سوی سوریه
اتومبیل فارسی - خط تولید

کمبود ارز کار دست دولت سوریه داد

 

 

به گزارش اتومبیل فارسی به نقل از ایران جیب، دیروز خبری منتشر شد که سر و صدای زیادی به راه انداخت؛ دولت سوریه مجوز واردات خودرو ایرانی را لغو کرد. خبر لغو مجوز واردات خودرو ایرانی به سوریه با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شد و محدودیت ارزی سوریه علت اصلی آن عنوان شد. با این حال برخی نیز بحث اعمال تحریم‌های آمریکایی علیه ایران ازسوی سوریه را پیش کشیدند که از سوی فعالان اتاق مشترک ایران و سوریه تکذیب شد.


خبر لغو مجوز واردات خودرو ایرانی که به سرعت پخش می‌شد با واکنش محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران رو‌به‌رو شد. هرچند او ممنوعیت واردات خودرو و قطعات خودرو ساخت ایران از سوی سوریه را تأیید کرد، اما گفت که این تصمیم را تنها شامل خودروهای ایرانی نیست و برای تولیدات سایر کشورها نیز اعمال شده‌است. علت هم به گفته او، نبود ارز کافی و نگرانی از جهش نرخ ارز در این کشور است.


او با اعلام اینکه ایران از سال‌های گذشته، کارخانه تولید خودرو مجهز به سه سالن را در سوریه احداث کرد، یادآور شد که از سال گذشته، مذاکرات میان شرکت ایران‌خودرو با نخست‌وزیر و وزارت صنایع سوریه برای صدور دوباره مجوز واردات خودرو از ایران آغاز شده‌است و ایران‌خودرو در تلاش است تا مقامات و تصمیم‌گیران این کشور را مجاب کند تا با توجه به وجود تنها کارخانه سه سالنی خودرو از ایران در این کشور، اجازه واردات به تولیدات ایرانی داده شود.


به گفته نجفی‌منش، مذاکره‌کنندگان ایرانی همچنین راهکارهایی برای عدم نیاز به نقل‌وانتقال ارز جهت واردات خودرو از ایران را به مقامات دولت سوریه ارائه داده‌اند و ایجاد خط اعتباری از طریق بانک توسعه صادرات ایران، از جمله این راهکارها برای تشویق دولت سوریه به واردات مجدد خودرو از ایران است.

 

ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی به سوریه دروغ است
این واکنش‌ها کماکان ادامه دارد. مجید مهتدی، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه نیز با تأیید مشکلات ارزی در سوریه در این باره گفته: سوریه هم مانند ایران محدودیت ارزی دارد و واردات برخی از کالاها که مشابه داخلی دارد را ممنوع کرده است. به گفته او، این‌که در رسانه‌ها عنوان شده واردات خودروی ایرانی به کشور ممنوع شده، درست نیست، زیرا واردات خودرو مدت‌هاست که برای این کشور ممنوع است.


او می‌افزاید: «شرکت‌های ایران خودرو و سایپا هم که در این کشورها نمایندگی دارند قطعات را به صورت CKD وارد کرده و مونتاژ می‌کنند که این وضعیت همچنان ادامه دارد و تغییری در آن ایجاد نشده است.»

با این حال مهتدی یادآور می‌شود که واردات برخی قطعات مانند لنت ترمز و یا روغن موتور که در سوریه امکان تولید آنها وجود ندارد، همچنان ادامه دارد و ایران هم از مهم‌ترین صادرکنندگان این کالاها به سوریه است.

 

گزارشی از تاجران دریافت نکردیم
برخی رسانه‌ها نیز از اتفاق رخ داده در فاز تحریم یاد کرده بودند. آنها طبق شنیده‌ها اعلام کرده بودند که این اقدام سوریه در راستای اعمال تحریم‌ها صورت گرفته است، اما این ادعا را محمدرضا مرتضوی، نائب‌رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه رد می‌کند.


مرتضوی می‌گوید اگر چنین بود باید با مراجعه تجار ایران در سوریه به اتاق روبه‌رو می‌شدیم و اعلام می‌شد که فرضا کالای ایرانی از گمرکات سوریه برگشت خورده است، اما چنین نشده است.


لغو یک‌سال و نیمه مجوز واردات خودروی ایرانی به سوریه
با این حال در گزارش اتاق تهران آمده بود که مجوز واردات خودرو ساخت ایران از سوی دولت سوریه، طی دست‌کم یک‌سال‌ونیم اخیر لغو شده‌است و هیچ خودرو تولید داخل به این کشور اجازه ورود به این کشور را ندارد.
بررسی‌های روابط عمومی اتاق تهران نشان داد که تدوین و اعمال برخی استانداردهای سخت‌گیرانه از سوی دولت سوریه، از جمله دلایل ممنوعیت واردات خودرو و قطعات از ایران بوده‌است، درحالی‌که دولت سوریه تعرفه واردات خودرو از ایران را نیز افزایش داده‌است.


ممنوعیت واردات خودرو ساخت ایران به سوریه در حالی طی بیش از یک سال گذشته برقرار شده‌است که خودروسازان ایرانی به دنبال ورود به دیگر بازارهای منطقه از جمله ارمنستان هستند و حتی بازار جمهوری آذربایجان را نیز در دستورکار قرار داده‌اند.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه