شبکه‌های اجتماعی

عرضه سودا eK1 توسط کارمانیا از مرداد 1400 / مذاکره با دو برند برای محصولات بنزین‌سوز در جریان است
اتومبیل فارسی - سودا eK1

تعهدات معوق محصولات BYD در اولویت عرضه سودا eK1

 

 

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، خودروسازی کارمانیا پس از مدتی غیبت به دلیل از دست دادن شریک تجاری خود یعنی شرکت خودروسازی BYD چین در اثر بازگشت تحریم‌های صنعت خودروسازی ایران، دور تازه فعالیت‌های خود را با آماده سازی محصولی برقی برای بازار ایران آغاز کرد. این اتومبیل که در ایران eK1 نام گرفته در واقع SUDA SA01 نام دارد و محصولی از شرکت خودروسازی سودا چین است. علی‌رغم اینکه گفته می‌شد این محصول با برند اختصاصی کارمانیا به بازار عرضه می‌شود، اما قرار است کارمانیا این محصول را با نام سودا eK1 به بازار عرضه کند البته کماکان نشان SA01 نیز در قسمت عقب این خودرو نصب خواهد شد!

حال این خودروساز بخش خصوصی با یک برگزاری نشست خبری، برای اولین بار این محصول را در معرض دید خبرنگاران قرار داده و شرایطی را برای رانندگی آن‌ها با سودا eK1 در پیست اختصاصی خود مهیا کرده است. در این مراسم محسن برازوان مدیرعامل خودروسازی کارمانیا توضحیاتی را پیرامون این محصول جدید، محصولات آینده این شرکت و برنامه کارمانیا برای ارائه خدمات پس از فروش بهتر ارائه کرده است. 

 

 

خودروسازی کارمانیا بارها هدف خود از عرضه این محصول را ارائه خودرویی پاک با تکنولوژی روز در راستای کمک به حفظ محیط زیست، حذف هزینه سوخت، کاهش آلودگی صوتی و کمک به چرخه بازیابی انرژی اعلام کرده است. حال مدیرعامل این شرکت گفته است که از زمان تاسیس این خودروسازی، پیشگام بودن در بحث خودروهای برقی برای این شرکت بسیار حائز اهمیت بوده است. به همین دلیل خودروسازی کارمانیا در دور جدید فعالیت‌های خود توانسته است سودا eK1 را که محصولی پاک به شمار می‌رود برای عرضه در بازار خودروی کشور آماده کند.

به گفته برازوان این شرکت برنامه دارد تا در کنار سودا eK1، محصولاتی بنزین سوز را از دو برند دیگر به بازار ایران عرضه کند و در حال حاضر این محصولات در مرحله نهایی شدن برای عرضه قرار دارند. به گفته وی دلیل اصلی که باعث شد عرضه محصولات بنزین سوز جدید نسبت به اتومبیل برقی سودا eK1 با تاخیر مواجه شود این است که سودا eK1 بسیاری از مراحل دریافت استانداردها را برای ورود به بازار آلمان طی کرده بود و همین امر سبب تسریع فرآیند نهایی سازی محصول برای عرضه در بازار ایران شد. لازم به ذکر است که به گفته مقامات کارمانیا هنوز قیمت نهایی سودا eK1 برای بازار ایران مشخص نشده و این شرکت در انتظار بازگشت آرامش به بازار و کاهش نوسانات نرخ ارز است. علاوه بر این، بحث انتقال تکنولوژی میان این خودروساز چینی و کارمانیا نهایی شده و از طرفی سودا نیز برای رشد و توسعه بیش‌تر، علاقه بسیاری برای ورود به بازار ایران داشته است.

 

 

یکی از نگرانی‌هایی که درباره عرضه خودروهای برقی در کشور مطرح است، بحث خدمات پس از فروش و همچنین زنجیره ایستگاه‌های شارژ است. به گفته محسن برازوان، مذاکراتی با طرف چینی انجام شده تا خدمات پس از فروش و گارانتی متفاوتی برای سودا eK1 در بازار ایران در نظر گرفته شود. همچنین خودروسازی کارمانیا در حوزه توسعه زیرساخت‌های مربوط به تاسیس ایستگاه‌های شارژ سریع به دنبال استفاده از منابع داخلی بوده و در تلاش است تا پیش از ورود این محصول به بازار، زیرساخت حداقلی در زمینه ایستگاه‌های شارژ ایجاد شود که در این مساله نیز رینگ ارتباطی شمال به جنوب کشور در اولویت قرار دارد.

در کنار موارد فوق، خودروسازی کارمانیا نکاتی فنی در باره سودا eK1 را به شریک چینی خود منتقل کرده‌اند تا اصلاحاتی روی این محصول صورت پذیرد. همچنین فعالیت‌هایی در زمینه توسعه پلتفرم کراس‌اوور برقی از سوی سودا در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود که کراس‌اوور برقی این برند نیز سال ۲۰۲۲ وارد بازار شود. مدیرعامل خودروسازی کارمانیا در مورد برنامه این شرکت برای حضور در بازارهای جهانی نیز اشاره کرد و گفت که توافقاتی با سودا منعقد شده که بر اساس آن قرار است خودروسازی کارمانیا تامین کننده محصولات سودا در بسیاری از بازارهای منطقه‌ای به جز کشور قرقیزستان باشد.

 

 

برازوان در پایان، مرداد ماه سال ۱۴۰۰ را زمان احتمالی ورود سودا eK1 به بازار اعلام کرد و از هدف‌گذاری خودروسازی کارمانیا برای عرضه حداقل 1000 دستگاه از این محصول برقی در سال اول خبر داد. همچنین به گفته وی تعهدات معوق محصولات BYD در زمان عرضه سودا eK1 در اولویت قرار خواهند داشت.

 

 

ویژگی‌ها و مشخصات فنی سودا eK1

سودا eK1، یک سدان سگمنت C است که در بخش قوای فنی به یک موتور برقی سنکرون با توانایی تولید 107 اسب بخار قدرت و بیشینه 240 نیوتن‌متر گشتاور مجهز است. بیشینه سرعت دورانی این موتور الکتریکی به 9000 دور در دقیقه خواهد رسید و بر اساس اعلام رسمی کارمانیا، مصرف توان الکتریکی این موتور برقی 15.5 کیلووات در هر 100 کیلومتر است. همچنین این موتور با کوپلینگ مستقیم که اصطلاحا Direct Drive نامیده می‌شود، توان تولیدی خود را به محور جلو سودا eK1 منتقل خواهد کرد. بسته باتری به کار رفته در سودا eK1، از نوع خنک شونده با آب با طرفیت 44.5 کیووات ساعت با ولتاژ 329.4 ولت از نوع نیکل-کبالت-منگنز و جریان مستقیم (DC) است. همچنین برای افزایش ایمنی سرنشینان، در زمان تصادف کلیه اتصالات برقی باتری‌ها قطع خواهد شد. دمای این بسته باتری به کمک عبور جریان مابع خنک کننده موتور الکتریکی از میان سلول‌ها در محدوده معین و استانداردی نگهداری می‌شود تا از این بابت نیز کاملا عملکردی ایمن داشته باشد. با این بسته باتری، سودا eK1 توانایی پیمایش 305 کیلومتر را در مسیرهای درون شهری و 370 کیلومتر را در مسیرهای بین شهری با یک بار شارژ کامل دارد. لازم به ذکر است که بیشینه سرعت محصول جدید کارمانیا نیز 130 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

 

 

بدون شک یکی از مهم‌ترین ویژگی خودروهای برقی را باید علاوه بر میزان پیمایش با یک بار شارژ، سرعت و نحوه شارژ باتری‌ها دانست. بر اساس اعلام کارمانیا، میزان شارژ باتری‌های سودا eK1 با شارژر خانگی 220 ولت 16 آمپری در مدت زمان 6 تا 8 ساعت از 30 درصد به 80 درصد خواهد رسید. این درحالی است که همین میزان شارژ (شارژ 30 درصد تا 80 درصد) با شارژر سریع 3 فاز 380 ولتی (فست شارژر) در مدت زمان 45 دقیقه تا یک ساعت انجام می‌شود. عمر مفید بسته باتری‌ها نیز 2300 سیکل کامل شارژ معادل با 700.000 کیلومتر پیمایش است. کارمانیا هزینه برق مصرفی برای هر بار شارژ کامل باتری‌های سودا eK1 را حدود 3164 تومان اعلام کرده است. بر اساس محاسبات کارمانیا، با فرض شارژ کامل باتری‌های سودا eK1 به طور روزانه (هر روز یک بار شارژ کامل) در یک سال حدود 384.000 تومان هزینه برق مصرفی برای فرآیند شارژ خواهد بود که طبیعتا تعداد دفعات شارژ بسیار کم‌تر از روزانه یکبار خواهد بود.

 

 

در کاتالوگ رسمی منتشر شده از سوی کارمانیا، سودا eK1 دارای جرم خالص 1390 کیلوگرمی بوده و طول و عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب 4417، 1737، 1576 میلی‌متر اعلام شده است. ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و دیسکی در عقب، رینگ‌های 16 اینچی آلیاژی، سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و نیمه مستقل با فنر پیچشی در عقب و بیشینه جرم مجاز 1765 کیلوگرم از دیگر ویژگی‌های این سدان الکتریکی است.
در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز سودا eK1 به امکاناتی نظیر سیستم ترمز ضد قفل ABS، فرمان برقی، نمایشگر میزان فشار باد تایرها، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی در روز، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سیستم تهویه مطبوع با پنل دیجیتالی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر و بلوتوث و دوربین دید عقب مجهز شده است.

 

 

لازم به ذکر است که این خودرو در بازار چین بین 150.000 تا 170.000 یوآن قیمت دارد که بایارانه دولتی به 110.000 تا 120.000 یوآن کاهش می‌یابد. سودا eK1 با گارانتی 4 سال یا 100.000 کیلومتر گارانتی کلی خودرو و 6 سال یا 150.000 کیلومتر گارانتی موتور الکتریکی، کنترلر موتور و بسته باتری‌ها عرضه خواهد شد. این اتومبیل به تازگی توسط شرکت تولید کننده یعنی سودا (SUDA) چین به کشور آلمان نیز صادر شده و قرار است تا پایان سال 2020 میلادی 12.000 دستگاه از آن در این کشور به فروش برسد.

 

 

نظر دهید