شبکه‌های اجتماعی

در اطراف ایران بنزین لیتری چند؟

مقایسه قیمت هر لیتر بنزین در کشورهای خاورمیانه و مشترک‌المنافع

با تغییر نرخ ارز و نوسانات ارزی در کشور نرخ سوخت در ایران به نسبت متوسط نرخ جهانی به شدت افت کرد، نرخ ثابت سوخت در ایران باعث شد تا ارزش سوخت در کشور نیز به شدت افت کند. پیش از این نیز کاهش ارزش ریال ایران باعث افزایش قاچاق سوخت به کشورهای هم جوار شده بود و دولت وقت با هزینه بسیار سهمیه بندی بنزین را در کشور به اجرا گذاشت که روند مصرف سوخت کنترل و قاچاق به شدت کاهش یافت.

با افزایش نرخ سوخت در دولت دهم و یازدهم دولت تصمیم گرفت تا سهمیه بندی سوخت را متوقف کند، با نوسانات اخیر ارزی و کاهش قیمت سوخت به نسبت دلار و افزایش هزینه واردات بنزین به کشور، دولت را مجاب کرد تا بار دیگر سهمیه بندی سوخت را به اجرا بگذارد.
با افزایش نرخ دلار و افزایش هزینه واردات به کشور و همچنین رشد بیکاری در مناطق مرزی و تفاوت قیمت سوخت در داخل و خارج از ایران، قاچاق سوخت رونق دوباره گرفته است. با سهیه بندی و احیای کارت سوخت، هدف اصلی کنترل قاچاق سوخت و در نتیجه آن کنترل قاچاق ارز است و این لطمه ای به مصرف داخلی نخواهد زد.
با توجه به شناوری نرخ بنزین در برخی کشورهای همسایه، منطقه خاورمیانه و حوزه کشورهای مشترک المنافع در 16 مهر ماه 1397، ایران ارزان‌ترین نرخ بنزین با ارزش 0.07 دلار را داشته و گران‌ترین بنزین برای سرزمین‌های اشغالی فلسطین به ارزش 1.87 دلار است. در کشورهای همسایه نیز ترکیه بالاترین نرخ بنزین برای هر لیتر به ارزش 1.17 دلار و در حوزه CIS یا جمهوری‌های استقلال یافته شوروی سابق، روسیه با 0.68 دلار است.
از دیگر سیاست‌های احتمالی دولت برای احیای کارت سوخت، می‌توان واقعی کردن نرخ بنزین را پیش‌بینی کرد، نباید دور از ذهن باشد در آینده‌ نه چندان دور بنزین باز هم در ایران دو نرخی شود. تحلیل‌ها بر این استوار است که با توجه به التهاب‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی با طرح دو نرخی شدن بنزین و افزایش قیمت آن مخالفت کند و دولت نیز تا انتخابات مجلس آینده برنامه‌ای برای اجرای آن نداشته باشد.

 اینفوگرافی زیر که به وسیله تیم گرافیک اتومبیل فارسی آماده شده، قیمت بنزین را در کشورهای خاورمیانه و مشترک المنافع در تاریخ 16 مهر ماه نشان می‌دهد.

 

AutomobileFa Gasoline Price Comparison

 

نظر دهید


در همین زمینه