شبکه‌های اجتماعی

وجود اما و اگرهای بسیار برای پذیرش درخواست ورود

 


درخواست تیم مسابقه فرمول آندرتی برای ورود به فرمول۱ همچنان اقدامی بحث‌برانگیز است. مخصوصا که فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) پیش از این، این درخواست را تایید کرده بود. با این حال، اکنون و طبق گزارش که آسوشیتد پرس منتشر کرده، مدیران فرمول۱ از جنرال‌موتورز خواسته‌اند که به جای آندرتی، به دنبال شراکت با تیم‌های رانندگی دیگر باشد.


در گزارش آسوشیتد پرس آمده است: «آندرتی می‌تواند پرونده‌ای علیه فرمول۱ با ادعای کینه‌های شخصی مدیران این سازمان علیه خودش تشکیل دهد. سه منبع مختلف که به صورت مستقیم با این قضیه در ارتباط هستند، مدعی شده‌اند که فرمول۱، تقاضای شراکت جنرال‌موتورز با افراد دیگری به جز آندرتی را مطرح کرده است.»


در این گزارش، دو دلیل به عنوان تعلل فرمول۱ برای پذیرش آندرتی مطرح شده است. اول این که تیم‌های فرمول۱ نمی‌خواهند که پول جایزه را بین ۱۱ نفر تقسیم کنند. این علت هم می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که از جنرال‌موتورز خواسته شده تا با یکی از ۱۰ تیم فعلی قرارداد ببندد. بن سولیم به آسوشیتد پرس گفته است: «ماجرا راجع به پول است. در واقع، تنها مسئله پول است. چنین رویکردی باعث شخصی شدن کل قضیه می‌شود. آن‌ها نمی‌خواهند که پول جایزه را با کسی شریک شوند.»


البته که پول جایزه تقسیم خواهد شد اما یک تیم آمریکایی مثل آندرتی به خاطر برند شناخته‌شده‌ای که در ایالات متحده دارد، می‌تواند درآمد بیشتری هم به این ورزش وارد کند. توجه به این نکته نیز ضروری است که صاحب فرمول۱ یعنی کمپانی لیبرتی مدیا مدتی است که به دنبال گسترش دادن فعالیت‌های خود در داخل ایالات متحده است. اضافه کردن مسابقه‌های بیشتر به تقویم مسابقات از جمله گرند پری لاس‌وگاس از جمله همین فعالیت‌ها است. کادیلاک هم از ورود به مسابقات نفع خواهد برد و می‌تواند خودروهایی مثل Lyriq را در معرض نمایش بگذارد.


دلیل دوم مسائل شخصی مربوط به تیم‌ها است که نشان می‌دهد فرمول۱ حاضر است مسابقات ۲۲ خودرویی را هم برگزار کند اما بدون حضور آندرتی. آسوشتید پرس از ۴ تیم حاضر در مسابقات نظرشان را درباره این موضوع پرسیده است. زک براون، مدیرعامل تیم مک‌لارن ریسینگ تعاملات تجاری مختلفی با آندرتی دارد و به همین خاطر، نظر او مشخص است. رییس آستون‌مارتین یعنی مایک کراک نیز در گذشته در مسابقات فرمولE با آندرتی کار کرده و او هم موافق پیوستن این راننده است. توتو وولف، مدیر مرسدس و گانتر استینر، مدیر تیم هاس نیز اعلام کرده‌اند که اگرچه چندان با آندرتی نزدیک نیستند اما کینه شخصی نسبت به او به دل ندارند.


دلیل این تعلل‌ها هر چه باشد، با قاطعیت می‌توان گفت که فرمول۱ و FIA دلیل موجه قانونی برای رد کردن درخواست آندرتی پیدا نکرده‌اند. این تیم حتی یک خودروی فرمول۱ با مشخصات موردنیاز فصل ۲۰۲۳ را هم تست کرده اما هنوز اجازه رسمی برای ورود او به مسابقات داده نشده است. گزارشگر آسوشتید پرس معتقد است که احتمال حل و فصل این پرونده در یک دادگاه فضایی رسمی نیز وجود دارد.

نظر دهید