شبکه‌های اجتماعی

جنگ اوکراین و تاثیر آن بر بازار خودروی روسیه
اتومبیل فارسی - جنگ اوکراین

بیکاری، رشد قیمت‌ها و انحصار

 

 

جنگ و مخاصمه در سطح دنیا همیشه تبعات ناگواری برای مردم، صنایع و روابط بین‌الملل داشته است. حمله روسیه به اوکراین به هر دلیلی که انجام شده باشد به شدت اقتصاد روسیه را تحت تاثیر قرار داده و صنعت خودرو این کشور نیز از این جنگ تاثیر پذیرفته است به طوری‌که بسیاری از شرکت‌ها یا ارتباط خود را قطع کرده‌اند یا به حالت تعلیق در آورده‌اند.


مرسدس بنز همکاری خود با کاماز را قطع کرد
مرسدس‌بنز فعالیت خود در بازار روسیه را متوقف و صادرات خودروهای سواری، خودروهای سبک و همچنین تولید در کشور روسیه را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است. این در حالی است که مرسدس بنز در سال 2019 کارخانه خود در شهر مسکو را افتتاح کرده بود. در این کارخانه مونتاژ سدان‌های کلاس E و کراس‌اوورهای این شرکت انجام شده که قطعات آن از آلمان و ایالات متحده تامین می‌شود. دیگر مدل‌های مرسدس بنز به صورت وارداتی به بازار روسیه عرضه می‌شد.


در حوزه خودروهای تجاری نیز شرکت دایملر تراک تولید کننده کامیون‌های مرسدس بنز نیز تحویل خودروهای تجاری خود به بازار روسیه را متوقف کرده و علاوه بر این، همکاری استراتژیک خود با کاماز روسیه را نیز به حالت تعلیق درآورده است.

تویوتا با مواضع دوپهلو
ریانووستی خبرگزاری روسی گزارش داد، تویوتا و لکسوس تا اطلاع ثانوی تحویل خودروهای خود به بازار روسیه را متوقف کرده‌اند. جالب آن‌که تویوتا این عدم تحویل خودروها را به موضوع تحریم روسیه مرتبط ندانسته و تاکید کرده که تحویل خودرو را به دلیل تقص زنجیره تامین و همچنین پشتیبانی در منطقه متوقف کرده و با احیای آن‌ها تحویل خودروها از سر گرفته خواهد شد. به نظر می‌رسد این خودروسازی قصد دارد تا در این شرایط بین غرب و روسیه قرار گرفته و مواضعی دو پهلو شرایط خود را در آینده بسنجد.


گفتنی است به دلیل تاخیر تامین قطعات، کارخانه تویوتا در سنت پترزبورگ از 4 مارس به حالت تعلیق درخواهد آمد و جدول زمانی برای از سرگیری تولید نیز تعیین نشده است. در این کارخانه دو مدل سدان کمری و کراس‌اوورهای راو4 تولید شده و دیگر مدل‌های تویوتا از کشورهای مختلفی همچون ژاپن، ترکیه، تایلند و حتی ایالات متحده تامین می‌شود.


فورد به جمع تحریم کنندگان پیوست
فورد با انتشار بیانیه‌ای فعالیت خود در خاک روسیه به طور کامل به حالت تعلیق درآورده است. فورد از گذشته ورود و تولید خودروهای سواری را در روسیه متوقف کرده بود اما از سال 2019 سرمایه‌گذاری مشترکی با شرکت روسیه سولرز انجام داد و کاملا بر تولید و فروش خودروهای تجاری و به طور مشخص فورد ترانزیت متمرکز شد و موفقیت‌های بزرگی نیز در بازار روسیه به دست آورد به طوری‌که دومین اتومبیل پرفروش بازار روسیه در این سگمنت شد.

 
جالب آن‌که فورد قصد توسعه بازار خود در روسیه را با همکاری سولرز داشته و قرار بود بیش از 100 شغل جدید تعریف شده و در سال 2022 استخدام گسترده‌ای در این شرکت انجام شود. از روز گذشته فعالیت فورد در روسیه به طور کامل به حالت تعلیق درآمده جالب آن‌که شریک روسی تعهد به کارمندان را برعهده گرفته اما ادامه کار به شرکت آمریکایی وابسته است.


تکلیف مزدا و هوندا در بازار روسیه چیست؟
در مورد این دو شرکت خودروسازی هنوز تکلیف مشخص نبوده و خبرها ضد و نقیض است به نظر می‌رسد این دو شرکت تصمیم‌گیری برای حضور یا ترک بازار روسیه را به آینده موکول کرده‌اند.


کره‌ای‌ها و چینی‌ها بازار روسیه را ترک نمی‌کنند/ فولکس‌واگن و شرکت‌های تابعه و سوزوکی به تحریم‌ها پیوستند
در خصوص آخرین شرکت‌هایی که به جمع تحریم کنندگان روسیه پیوسته‌اند می‌توان به فولکس‌واگن و تمام شرکت‌های تابعه آن و همچنین سوزوکی اشاره کرد.


از نکات جالب توجه در خصوص فعالیت شرکت‌های خودروسازی تعلیق فعالیت‌ها است و هیچ یک از آن‌ها خروج کامل خود از بازار روسیه را اعلام نکرده‌است و به نظر می‌رسد این فعالیت در راستای فشار اقتصادی بیشتر به روسیه انجام شده و بعید است هیچ یک از این خودروسازان قصد داشته باشند به طور دائمی بازار روسیه و کشورهای مشترک المنافع را از دست بدهند از این رو بازار روسیه روسیه برای آن‌ها نقش مهمی دارد.


همچنین اکثر این خودروسازان در بازار روسیه سرمایه‌گذاری کرده و سرمایه خود را به همین راحتی از دست نداده و بازار این کشور را ترک نخواهند کرد. تفاوت بازار روسیه با بازار ایران در بعد از برجام این است شرکت‌های خودروسازی جهانی در روسیه سرمایه داشته و قصد ندارند این سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را از دست بدهند در این در حالی است که در ایران صرفا شرکت‌ها واردات خودرو از طریق ثبت سفارش انجام می‌دادند و شرکت‌های تامین کننده تعهدی به بازار ایران نداشتند. همچنین حجم بازار دو کشور نیز کاملا متفاوت بود از این رو نباید این نوع از تحریم بازار روسیه را با آن چیزی که در بازار ایران رخ داد مقایسه کرد.


از این رو جای امیدواری برای بازار روسیه وجود دارد پس از پایان عملیات نظامی در اوکراین و تثبیت شرایط اقتصادی این شرکت‌های خودروسازی فعالیت خود در روسیه را از سر بگیرند.


خودروسازان چینی و کره‌ای همچنان به کار خود بر خلاف شرکت‌های دیگر کشورها ادامه داده و و نکات قابل توجه در این خصوص این است که دولت کره جنوبی از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه حمایت کرده است. به نظر می‌رسد حتی وزارت بازرگانی این کشور در هماهنگی با ایالات متحده فهرستی از کالاهای تحریمی را مشخص کرده که اکثرا به محصولات استراتژیکی خلاصه می‌شود که فناوری یا نرم‌افزارهای آن آمریکایی است. جالب آن‌که علاوه بر خودروها، تلفن همراه، لوازم خانگی کره‌ای نیز شامل این تحریم‌ها نمی‌شوند.


تا این لحظه نیز دولت و همچنین خودروسازان چینی به تحریم روسیه نپیوسته و جیلی و چری اعلام کرده‌اند به کار خود در بازار روسیه ادامه می‌دهند. چری در اعلامیه‌ای نیز اعلام کرده که توسعه برنامه‌های خود برای بازار روسیه را ادامه داده و برند زیرمجموعه اکسید با کراس‌اوور اکسید LX در این ماه میلادی به بازار این کشور عرضه خواهد شد.

 

       بخوانید -> چری برای سال 2022 چهار محصول جدید به روسیه عرضه می‌کند

 

تاثیر جنگ روسیه علیه اوکراین تبعات اقتصادی از جمله رشد بیکاری حداقل در صنعت خودروسازی را برای روسیه به دنبال خواهد داشت به طوری‌که از هم‌اکنون بورس این کشور تاثیرات لازم را گرفته و با افت شدید همراه بوده است. همچنین با کاهش ارزش روبل احتمالا حتی خودروسازان چینی نیز قیمت‌های خود را بالاتر خواهند برد و در نتیجه قدرت خرید مردم روسیه به شدت کاهش خواهد یافت باید دید در آینده نزدیک همکاری رنو و لادا به کجا خواهد رسید.

نظر دهید


در همین زمینه