شبکه‌های اجتماعی

سود خودروسازان چینی از تحریم غرب علیه روسیه
Automobile Farsi - Lada Vesta

رنو با دومین بازار بزرگ خود چه می‌کند؟

 

 

در ایران نیز با برقراری تحریم‌های غربی بعد برجام این چینی‌ها بودند که جای پژو و رنو را در ایران گرفتند و از بازار ایران بیشترین منفعت را بردند. حالا از آنجایی که بسیاری از خودروسازان غربی تولید و تحویل خودرو در داخل و صادرات به روسیه را متوقف می‌کنند، این خودروسازان کلیدی چینی هستند که می‌توانند سود کلانی ببرند.


چین هنوز هیچ تحریمی علیه روسیه در رابطه با جنگ اوکراین برقرار نکرده و خودروسازان چینی به فعالیت‌های عادی خود در روسیه ادامه می‌دهند. صادرات خودروهای چینی به روسیه در سال 2021 نسبت به 2020 سه برابر شده بود و چری با فروش 40874 دستگاه خودرو در روسیه در سال 2021 پرفروش‌ترین برند چینی در روسیه است که فروش آن نسبت به سال 2020 بیش از 250 درصد رشد داشته است.


پس از چری، هاوال با بیش از 39 هزار دستگاه قرار دارد و بالاتر از جیلی با 24587، چانگان با 5705 و فاو با 3137 دستگاه خودرو قرار دارد. این ارقام البته برخی خودروسازان چینی را خارج از 10 برند پرفروش خودرو در روسیه قرار می‌دهد که با خروج غربی‌ها بازار خوبی نصیب آن‌ها خواهد شد.


یونیس لی، تحلیلگر ارشد حوزه خودرو با تمرکز بر خودروهای آسیایی در برنشتاین گفته که تحریم‌ها علیه روسیه می‌تواند کمک کند تا سهم بازار خودرو روسیه را بدست آورد. در صورتی که تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه برای مدت طولانی ادامه پیدا کند و خودروسازان آمریکایی و اروپایی عملا از تجارت با روسیه منع شوند این چینی‌ها هستند که پتانسیل لازم برای بدست آوردن بازار این کشور دارند.

 

      بخوانید -> خودرویی که در اکراین زیر تانک له شد چه بود؟


یکی از خودروسازان غربی که انتظار می‌رود به دلیل جنگ روسیه و اوکراین واقعا آسیب ببیند رنو است، این خودروساز فرانسوی مالک آتوواز روسیه بوده که بزرگ‌ترین برند کشور روسیه یعنی لادا را اداره می‌کندو 24 درصد از کل بازار خودرو روسیه را در اختیار دارد. روسیه دومین بازار بزرگ رنو در جهان است و تحلیلگران انتظار دارند تولید خودرو در این کشور برای سال جاری تا 70 درصد کاهش یابد.

 

 

نظر دهید