شبکه‌های اجتماعی

پس از کشمکش‌های فراوان، چهارمین گروه بزرگ خودروسازی جهان متولد شد
اتومبیل فارسی- استلانتیس (شرکت حاصل از ادغام دو گروه پژو سیتروئن و فیات کرایسلر)

استلانتیس، حاصل ادغام پژو سیتروئن و فیات کرایسلر

 

 

سهامداران گروه فیات کرایسلر و پژو سیتروئن ادغام این شرکت‌ها را به منظور تاسیس استلانتیس چهارمین گروه بزرگ خودروسازی جهان با سرمایه ۵۲ میلیارد دلاری را تصویب کردند. این گروه جدید خودروسازی پس از فولکس واگن، تویوتا و اتحاد رنو نیسان، چهارمین غول خودروسازی جهان خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری اتومبیل فارسی به نقل از ایرنا، در این توافقنامه، فروش سالانه 8 میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو و به دست آوردن 12 میلیارد یورو (15 میلیارد دلار) سود از درآمد بیش از 165 میلیارد یورویی بر اساس نتایج سال 2019میلادی پیش بینی شده است. بر اساس این توافقنامه، شرکت‌های فیات، جیپ، دوج، رم، آلفارومئو و مازراتی با پژو، سیتروئن، اوپل و دی‌اس ادغام می‌شوند. کارلوس تاوارس مدیرعامل کنونی پژو سیتروئن برای پنج سال نخست، مدیر اجرایی استلانتیس خواهد بود و قرار است سهام این غول خودروسازی در بورس‌های پاریس، میلان و نیویورک عرضه شود.

 این گروه 11 عضو هیات مدیره شامل کارلوس تاوارس، پنج عضو از پژو و پنج عضو از فیات خواهد داشت و در نتیجه این ادغام، هیچ یک از تاسیسات شرکت‌های تابعه تعطیل نخواهد شد. گروه خودروسازی پژو سیتروئن (PSA) و فیات کرایسلر (FCA) پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کردند: «مذاکرات ما راهی برای ایجاد یک گروه جدید در مقیاس جهانی به وجود آورده است که 50 درصد از مالکیت آن با سهام داران گروه PSA و 50 درصد دیگر مالکیت هم با سهام‌داران گروه FCA خواهد بود.»

 

فیات کرایسلر، هلدینگ خودروسازی چند ملیتی است که پس از خریداری صد درصد از سهام گروه کرایسلر توسط شرکت فیات در 27 ژانویه 2014 در آمستردام هلند تاسیس شد. بخشی از سهام این شرکت در بازارهای بورس نیویورک و ایتالیا مبادله می‌شود. گروه خودروسازی پژو سیتروئن نیز به‌عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی فرانسه و دومین خودروساز بزرگ اروپا به‌شمار می‌آید. 

اوضاع گروه پژو سیتروئن در سال‌های اخیر به ویژه بعد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و خروج این شرکت، به نحوی پیش رفت که سبب افزایش مشکلات آن از جمله کاهش سود شد. این شرکت پیش از این در سال 2016 در نتیجه بحران سریالی در شرکت‌های خودروسازی فرانسه، اعلام کرد که در سال 2017 بیش از دو هزار نفر از کارکنان خود را اخراج می‌کند.

 

 

 

 

 

نظر دهید


در همین زمینه