شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - لیپ‌موتور C10
شروع کار با یک مدل الکتریکی و یک مدل خانوادگی

اگر نمی‌توانید شکستشان بدهید، آن‌ها را بفروشید! این جمله خلاصه‌ای از رویکرد و نگرش استلانتیس است که به تازگی برنامه‌های خود برای فروش دو خودروی الکتریکی چینی ساخت برند Leapmotor در اروپا در ماه سپتامبر را تایید کرده است. قرار است که حداقل چهار محصول دیگر نیز تا پایان سال ۲۰۲۸ به این مجموعه بپیوندند.

 

برنامه های استلانتیس برای اروپا: کمک از چین اجتناب ناپذیر است

استلانتیس مانند همه خودروسازان بزرگ غربی، نگران این بوده که چگونه می‌تواند با برندهای چینی که می‌توانند خودروهای الکتریکی را به قیمت خودروهای درون‌سوز تولید کنند رقابت کند. یکی از راه‌های رقابت که استلانتیس فکر می‌کند می‌توند از طریق آن به رقابت ادامه دهد، فروش خودروهای چینی است. به همین دلیل بود که استلانتیس در سال گذشته ۱.۶ میلیارد دلار برای خرید ۲۱ درصد از سهام لیپ‌موتور پرداخت کرد.

اولین خودروهایی که قرار است تحت این همکاری جدید عرضه شوند، مدل الکتریکی شهری T03 و یک شاسی‌بلند الکتریکی به نام C10 هستند. مدل T03 تقریبا هم‌اندازه تسلا مدلY است و یک هاچ‌بک ۴درب کوچک محسوب می‌شود. این مدل که کمی هم کوچک‌تر از میتسوبیشی میراژ است توسط یک پیشرانه الکتریکی با توان تولید ۱۰۰ اسب بخار تغذیه می‌شود و می‌تواند با یک بار شارژ کامل، مسافتی برابر با ۲۶۵ کیلومتر را طی کند.

تصور می‌شود که استلانتیس مدل T03 را در لهستان تولید کند، اما تولید مدل C10 به چین محول شده است. با توجه به اینکه تسلا مدل Y پرفروش‌ترین خودروی سواری در اروپا در سال گذشته بود، احتمالا مدل C10 مهم‌ترین و موردانتظارترین محصول از بین خودروهای جدید خواهد بود. البته که میزان تقاضا برای خودروهای الکتریکی کمی رو به کاهش بوده و بعید است که هیچ‌کدام از این خودروها بتوانند عملکرد تجاری محصولات موفق سال گذشته را تکرار کنند.

 



مدل C10 به طور مستقیم با تسلا مدل Y رقابت نخواهد کرد اما ممکن است برای خریدارانی که ایده داشتن یک مدل تسلا را دوست دارند ولی نمی‌توانند هزینه بالای آن را بپردازند جذاب باشد. این شاسی‌بلند ۵سرنشین توانایی تولید تا ۲۲۸ اسب بخار را دارد و می‌تواند مسافت تا ۴۲۰ کیلومتر را بپیماید. مسافت قابل پیمایش خودرو احتمالا چندان جذاب نیست اما اگر استلانتیس بتواند قیمتی رقابتی و در دسترس برای آن در نظر بگیرد، شاید بتوان از این ایراد چشم‌پوشی کرد.

فرانسه، ایتالیا، آلمان، هلند، اسپانیا، پرتغال، بلژیک، یونان و رومانی اولین کشورهایی هستند که از ماه سپتامبر به خودروهای الکتریکی لیپ‌موتور دسترسی پیدا می‌کنند. استلانتیس سپس در سه‌ماهه چهارم سال، محصولات برند جدید خود را در خاورمیانه، آفریقا، هند، آسیا اقیانوسیه و آمریکای جنوبی نیز عرضه خواهد کرد.

نظر دهید