شبکه‌های اجتماعی

سامانه‌های ایمنی و کمکی راننده در اتومبیل‌ها چقدر قابل اعتماد است؟
اتومبیل فارسی - آزمون بررسی عملکرد سامانه‌های کمکی راننده

توسط انجمن اتومبیل آمریکا بررسی شد

سیستم‌های کمکی رانندگان در وسایل نقلیه برای نجات جان انسان‌ها و رفاه بیش‌تر آن‌ها در زمان رانندگی طراحی شده‌اند، اما در عمل آن طور که انتظار می‌رود عالی عمل نمی‌کنند.

 

یک مطالعه و آزمون میدانی جدید از سوی انجمن اتومبیل آمریکا انجام شده تا میزان عملکرد سامانه‌های کمکی راننده سنجیده شود. در این مطالعه تعدادی از اتومبیل‌های مدل 2019 و 2020 شامل کیا تلوراید، فورد اج، کادیلاک CT6، ب‌ام‌و X7 و سوبارو آوت‌بک مورد بررسی قرار گرفتند. تمامی این مدل‌ها به نوعی از فناوری رانندگی نیمه خودکار همانند سامانه سوپر کروز کادیلاک یا دستیار رانندگی در بزرگراه تلوراید مجهز بودند.

این آزمایش نشان داد که بسیاری از سامانه‌‎های کمکی راننده دارای مشکل و خطا در شرایط گوناگون رانندگی و پیشامدها هستند. بخش بزرگی از مشکلات را می‌توان متوجه سامانه کنترل حرکت بین خطوط دانست زیرا این سامانه باعث 73 درصد حوادث در این مطالعه بود. لازم به ذکر است که وضعیت جاده و خط کشی‌ها تاثیر زیادی عملکرد این سامانه در آزمون داشت.

این مطالعه نشان داد که در خیابان‌ها و معابری که خط کشی تازه‌ای دارند عملکرد سامانه کمکی حرکت بین خطوط بسیار مطلوب است اما در جاده‌ها و بزرگراه‌ها معمولا خط کشی‌ها در بسیاری از بخش‌های جاده از بین رفته و پاک شده‌اند بنابراین در زمان حرکت در چنین مسیری، سامانه به طور مداوم با بخش‌هایی از جاده که به طور متناوب دارای خط کشی و  فاقد خط کشی است مواجه شده و در نتیجه به درستی نمی‌تواند خودرو را در مسیر بین دو خط نگه دارد. البته این تنها مشکل این بخش نبود، زیرا این سیستم‌ها در کنترل فاصله خودرو با وسیله نقلیه جلویی دچار مشکل شده و بیش از حد به آن‌ها نزدیک می‌شدند. بنابراین این سیستم کاملا قابل اعتماد نیست و در انجام آزمون‌ها علاوه بر مشکلات بیان شده، در شناسایی یک ماکت که وظیفه شبیه‌سازی یک خودرو خراب و متوقف شده در یکی از لاین‌ها را بر عهده داشت دچار خطا شدند. 

 

ب‌ام‌و X7 در این آزمایش به دو مورد از سه وسیله‌نقلیه شبیه‌سازی شده برخورد کرد. در مورد اول این خودرو مانع را به درستی تشخیص نداد و در سرعت 46.5 کیلومتر در ساعت با آن برخورد و از روی آن عبور کرد. با این حال، در مورد دوم تشخیص به درستی انجام شد و با فعال کردن ترمزها سرعت کاهش پیدا کرده و برخورد با سرعت 40.4 کیلومتر در ساعت صورت گرفت و در مورد سوم، مانع شبیه‌سازی شده به موقع توسط X7 شناسایی و از تصادف جلوگیری شد.

AutomobileFa Driving Assistance System Test(1)

 

کیا تلوراید با خودرو شبیه‌سازی شده در هر سه مورد برخورد کرد. البته لازم به ذکر است که در هر سه مورد پیش از برخورد ترمزها فعال شده و سرعت کمی کاهش پیدا کرد. سوبارو آوت‌بک تنها در یک مورد با مانع شبیه‌سازی شده برخورد کرد.

 

AutomobileFa Driving Assistance System Test(2)

 

انجمن اتومبیل آمریکا می‌گوید که به طور متوسط در این آزمون در 66 درصد موارد تصادف رخ داده است و میانگین سرعت برخورد نیز 40.2 کیلومتر در ساعت اعلام شده که این مقدار کم‌تر از سرعت تنظیم شده 48.3 کیلومتر در ساعت در آزمون بود. همچنین لازم به ذکر است که این سیستم‌ها برای شناسایی وسایل نقلیه‌ای که تنها یک لاین را مسدود کرده‌اند طراحی نشده‌ است.

از طرف دیگر در این آزمون مشخص شد که سامانه‌های کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف/حرکت و سامانه کمکی حرکت در ترافیک عملکرد کاملا مطلوبی داشتند و هیچ برخورد و تصادفی در این آزمون از این سامانه‌ها ثبت نشد.

گرگ برانون از مدیران انجمن اتومبیل آمریکا می‌گوید بروز این مشکلات و رقم خوردن تجربیات منفی برای رانندگان در طولانی مدت باعث می‌شود که در آینده عرضه خودروهای خودران با استقبال بسیار اندکی روبرو شده و مردم از خرید این خودروها سر باز زنند.

 

نظر دهید