شبکه‌های اجتماعی

آیا نیسان به دنبال خداحافظی همیشگی با برند داتسون است؟
اتومبیل فارسی - داتسون Redi-Go

به دنبال کاهش 90 درصدی فروش داتسون در سال گذشته

 

در مارس سال 2013 میلادی بود که نیسان پس از حدود 3 دهه توقف تولید، برند داتسون را احیا کرد. این برند با محصولات بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه برای بازارهایی مانند اندونزی، نپال، آفریقای جنوبی، هند و روسیه دوباره راه اندازی شد اما در سال 2019، نیسان اعلام کرد داتسون تولید خود را در روسیه و اندونزی متوقف خواهد کرد و اکنون همین اتفاق در بازار بزرگ دیگری رخ داده است.

 

هفته گذشته نیسان هند اعلام کرد داتسون دیگر در هند خودرو تولید نخواهد کرد. این خودروساز ژاپنی می‌خواهد سرمایه خود را از برند اقتصادی داتسون به بخش خودروهای برقی خود منتقل کند. طبق گزارش Asia Nikkei، فروش خودروهای داتسون در سال‌های اخیر به تنها 6400 دستگاه در سال 2021 رسیده است که بیش از 90 درصد کاهش را نسبت به فروش 87300 دستگاهی در سال 2016 نشان می‌دهد. در هند، سال 2017 که بهترین سال برای داتسون بود که این برند تقریبا 75 درصد از کل فروش نیسان در این کشور را به خود اختصاص داد و همه اینها به لطف مدل جدید Redi-Go در آن زمان بود.

 

در بیانیه رسمی نیسان آمده است: «تولید داتسون Redi-Go در کارخانه چنای متوقف شده است. فروش این مدل همچنان ادامه خواهد داشت. ما می‌توانیم به همه دارندگان فعلی و آینده داتسون اطمینان دهیم که رضایت مشتری همچنان اولویت ماست و به ارائه بالاترین سطوح خدمات پس از فروش، در دسترس بودن قطعات و پشتیبانی از طریق گارانتی ادامه خواهیم داد.»

 

همانطور که  گفته شد، هند یکی از بازارهای اصلی و هدف برای برند احیا شده داتسون بود. اولین مدلی که در این بازار عرضه شد داتسون Go بود که عملکرد خوبی نداشت. پس از آن Go پلاس (که از نظر فروش نیز چندان موفق نبود) و سپس Redi-Go آمد که فروشس بهتری را رقم زد. در همین حال، در روسیه، داتسون مدل On-Do را عرضه می‌کرد که اساسا همان لادا گرانتا ری‌بج شده با تغییرات جزئی در طراحی بود. البته تولید این مدل در سال 2020 متوقف شد و دیگر در دسترس نیست.

 

در حال حاضر هیچ اطلاع رسمی در مورد فعالیت‌های داتسون در آفریقای جنوبی وجود ندارد، اگرچه سایت محلی این برند همچنان مدل‌های Go و Go پلاس را به عنوان مدل‌های موجود در این کشور در فهرست خود قرار می‌دهد. در حال حاضر در هند، نمایندگی‌های نیسان باقی‌مانده خودروهای داتسون تولید شده را با تخفیف‌های سنگین به فروش می‌رسانند.

 

 

 

نظر دهید


در همین زمینه