شبکه‌های اجتماعی

جک در روسیه خودروی برقی تولید می‌کند
Automobile Farsi - Sihao E10X

آیا مقصد بعدی ایران است؟

 

 

اوایل سال 2020، کاما-1 در انستیتوی پلی‌تکنیک سن پترزبورگ پترکبیر با سرمایه‌گذاری کاماز و وزارت آموزش و پرورش روسیه ساخته شده است. اما بعدا کاماز از ادامه همکاری در پروژه انصراف داد و کنار رفت اما این بدان معنا نبود که کاماز از تولید خودروی الکتریکی جمع‌ و جور شهری دست برداشته است. به گفته سرگئی کوگوگین یکی از مدیران کاماز قرار است این شرکت برای سال 2024 و 2025 چنین خودرویی را به بازار عرضه کند.

 

پیش‌بینی می‌شود این خودروی روسی به طول 4.4 متر با پیشرانه الکتریکی 150 اسب‌بخاری و دیفرانسیل جلو با قدرت پیمایش حدود 450 کلیومتر در هر بار شارژ تولید شود. به موازات این پروژه کاماز در حال همکاری با شرکت چینی جک است. کاماز پیش از این نسخه الکتریکی سیاهو E10X را به روسیه برده و همچنین مدیران جک از خط تولید کاماز در روسیه بازدید کرده‌اند.

 

E10X محصول مشترک جک و فولکس‌واگن است، این هاچ‌بک 3650 میلی‌متر طول دارد و در سال 2020 معرفی شده است و از پیشرانه الکتریکی 41 یا 61 اسب‌بخاری نیز برخوردار است. در چین این خودروهای برقی بین 6300 تا 11900 دلار قیمت دارند. از آنجایی که روسیه فاقد صلاحیت برای توسعه و از همه مهم‌تر آمادگی برای تولید انبوه خودروهای الکتریکی است، تولید خودرو الکتریکی تحت نظارت جک بسیار قانع کننده به نظر می‌رسد. علاوه بر این، کاماز در حال حاضر به تولید کامیون‌های جک Compass تبدیل شده است.

 

به گفته سرگئی کوگوگین، خودروهای الکتریکی کاماز با مدل‌های تولیدکنندگان بزرگ رقابت نخواهد کرد بلکه جایگاه تاکسی و خودروهای اجاره‌ای را برای بازار خود در نظر گرفته است. در مورد سایت تولید، خودروها در خود کاماز تولید نخواهد شد: طبق برنامه یکی از کارخانه‌های متروکه در روسیه برای این کار خریداری شده و به موازات آن تولید خارج از روسیه نیز در حال آماده‌سازی است.

 

اخیرا کاماز و وزارت نوآوری و فناوری مجارستان توافقنامه‌ای برای توسه مشترک در تولید خودروهای الکتریکی در مجارستان امضا کردند. بر این اساس همکاری در دو مرحله تعریف شده است. اول در خصوص تحقیق و توسعه مشترک که بدین معناست که در همین سال میلادی 2020 شعبه کاماز در مجارستان افتتاح خواهد شد. دوم شروع تولید برنامه‌ریزی شده برای سال 2025 است که عرضه خودروهای الکتریکی به بازار آغاز شود. طبق این توافقنامه قرار است ظرفیت تولید اولیه 32 هزار دستگاه خودرو باشد.

 

گفتنی است تولید خودروهای برقی و حرکت به سمت آن در ایران نیز یکی از ضروری‌ترین مواردی است که برخی شرکت‌های ایرانی توجه به آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند. به نظر می‌رسد شرکای تجاری چینی شرکت‌های ایرانی می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای آغاز این راه همچون همکاری کاماز و جک برای تولید خودروهای برقی باشند.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه