شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - خودروهای فیات
بررسی پنج مدل مفهومی جدید

فیات اخیرا از پنج مدل مفهومی جذاب و خیره‌کننده رونمایی کرد که قرار است پیش‌نمایشی چشم‌نواز از آینده این برند اهل تورین را به رخ بکشند. اگرچه هر کدام از این خودروها طراحی جذاب و منحصربه‌فردی دارند اما می‌توان آن‌ها را از لحاظ زبان طراحی، در یک خانواده قرار داد. با این حال، بعضی از آن‌ها نیز با در ذهن داشتن عرضه نسخه تولیدی در برخی از بازارهایی که فیات عملکردی مثبت و مثال‌زدنی در آن‌ها دارد طراحی شده‌اند. در هر صورت، به بررسی مختصر و مفید عناصر و ابعاد طراحی این پنج مدل خواهیم پرداخت.

 

AutomobileFa FIAT Concept Pickup 14021216 006



فیات مگا پاندا
اولین پروژه فیات، یک خودروی شهری است که از مدل فعلی پاندا بزرگ‌تر و طبیعتا، مگا پاندا نام دارد. این خودرو با الهام از محل تولد برند یعنی ساختمان مرکزی لینگوتو در تورین که از معماری جالبی بهره می‌برد و پیست تست معروفی هم در سقف آن وجود دارد طراحی شده است. طراحان فیات به سرپرستی فرانسوآ لوبوآن تحت تاثیر بعضی از عناصر خاص ساختمان لینگوتو قرار گرفتند و بر اساس آن، زبان طراحی جدیدی را بنا کردند که دو ویژگی محوری دارد: ساختار سبک اما مستحکم و بهینه‌سازی استفاده از نور و فضا. نشانه‌های از این زبان طراحی و البته تاثیر منبع الهام آن را می‌‌توان در تقریبا تمام عناصر فضای داخلی از داشبورد گرفته تا نمایشگر و صندلی‌ها یافت.

 

AutomobileFa FIAT Concept Pickup 14021216 001



فیات گیگا پاندا
بعد از مدل مگا پاندا، فیات مدل مفهومی دیگری را معرفی کرد که یک شاسی‌بلند خانوادگی و بزرگ است و گیگا پاندا نام دارد. طبق اطلاعات منتشرشده توسط فیات، این خودرو مهر تایید دیگری است برای توجه و تعهد فیات به نیازهای رفت‌وآمدی خانواده‌های بزرگ و پرجمعیت. به لطف خطوط تند و تیز، این مدل مفهومی از ظاهر خشن و جذابی بهره می‌برد. رساندن این مدل مفهومی به تولید انبوه می‌تواند دستاوردی بزرگ و مهم باشد اما حتی در صورت رخ ندادن این اتفاق، فیات می‌تواند از عناصر طراحی آن در ساخت مدل خانوادگی دیگری استفاده کند.

 

AutomobileFa FIAT Concept Pickup 14021216 002



فیات فست‌بک
سومین کانسپت یک مدل فست‌بک است که وارث معنوی دو مدل محسوب می‌شود: فیات فست‌بک در برزیل و فیات تیپو در خاورمیانه و آفریقا. فست‌بک جدید قصد دارد با ادامه مسیری که این دو مدل بنا نهادند، جایگاه جهانی خود را پیدا و تثبیت کند. از بازارهای آمریکای لاتین، خاورمیانه، آفریقا و حتی بخش‌های از اروپا به عنوان مقصد نسخه تولیدی احتمالی این خودرو یاد شده است. گفتنی است که این مدل مفهومی بر همان پلتفرم ماژولار خودروهای یادشده سوار است و از طراحی اسپرت و جذابی بهره می‌برد. به لطف طراحی داینامیک و ویژگی‌های آیرودینامیکی خودرو، این مدل مصرف سوخت متوسط کم‌تری دارد و طراحی مدرن و جوان‌پسند آن می‌تواند منجر به جذب گروه جدیدی از مخاطبان و مشتریان برای فیات شود.

 

AutomobileFa FIAT Concept Pickup 14021216 003



فیات کمپر
«دولچه ویتا» اصطلاحی ایتالیایی است که می‌توان آن را «زندگی شیرین» یا «زندگی خوب» توصیف کرد. البته این عبارت، نوعی سبک زندگی مخصوص ایتالیایی‌ها را به تصویر می‌کشد و فیات می‌گوید که مدل مفهومی کمپر، بیانیه‌ای برای به تصویر کشیدن این سبک زندگی در صنعت خودروسازی است. ویژگی‌ها و عناصر طراحی فیات کمپر با هدف دوباره متصل کردن انسان‌ها به یکدیگر و به طبیعت خلق شده‌اند. این مدل مفهومی به «همه‌کاره بودن» مدل اصلی پاندا در دهه ۸۰ میلادی ادای احترام می‌کند. مدلی که ابعاد و ویژگی‌های یک خودروی شهری را داشت اما از برخی از عناصر و قابلیت‌های کاربردی یک شاسی‌بلند مناسب طبیعت هم بهره می‌برد.

 

AutomobileFa FIAT Concept Pickup 14021216 004



فیات پیکاپ
یکی از بازارهایی که فیات توانسته حضوری موفق و اثرگذار در آن‌ها داشته باشد، آمریکای جنوبی است. مدل پیکاد استرادا نیز پرفروش‌ترین خودروی بازار برزیل محسوب می‌شود. فیات امیدوار است که بتواند در آینده نیز با گسترش دادن محصولات خود در این سگمنت،‌ موفقیت استرادا را در مناطق و کشورهای دیگر از جمله اروپا تکرار کند. این مدل مفهومی، ویژگی‌های خاص یک پیکاپ را با عناصر کاربردی یک LCV (خودروی تجاری سبک) و همچنین راحتی و تجهیزات رفاهی یک شاسی‌بلند ترکیب می‌کند و در حالی موفق به انجام این کار می‌شود که از ابعادی مناسب یک خودروی شهری بهره می‌برد.

نظر دهید


در همین زمینه