شبکه‌های اجتماعی

تویوتا سودای گسترش الکتریکی‌های خود را دارد

تویوتا آهسته و پیوسته در حال گسترش دادن محصولات الکتریکی خود در مناطق و بازارهای متنوع دنیا از جمله چین است. تویوتا با همکاری یکی از شرکای تجاری خود در چین یعنی گروه GAC، دو مدل مفهومی تازه‌ را در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۲۳ به نمایش گذاشت که یکی از آنها،‌ یک سدان الکتریکی جذاب است.

این مدل که معنای نام چینی آن «فضای راحت» می‌شود، فعلا در حالت نمونه اولیه قرار دارد و در واقع،‌ پیش‌نمایشی از یک مدل تولیدی است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۵ به تولید انبوه برسد. این خودرو الکتریکی با همکاری GAC به صورت محلی تولید می‌شود و به احتمال بسیار، به عنوان یک مدل انحصاری برای بازار چین عرضه عرضه خواهد شد.

مدل مفهومی «فضای راحت» شباهت غیرقابل انکاری با مدل مفهومی bZ Sport Crossover دارد که اوایل امسال معرفی شده بود. البته که نسخه تولیدی آن خودرو با همکاری برند دیگری در چین یعنی FAW و تویوتا ساخته خواهد شد. چراغ‌های LED متصل به هم در جلو و خطوط منحنی سقف که ظاهر کوپه‌مانندی به خودرو بخشیده، از ویژگی‌های طراحی این کانسپت محسوب می‌شوند. نبود دستگیره‌های سنتی و رایج در و جایگزین شدن آینه‌ها با دوربین‌های متعدد نیز از سایر ویژگی‌های این مدل مفهومی به شمار می‌آیند.

طبق برخی اطلاعات تاییدنشده، طول این سدان الکتریکی به تقریبا ۵ متر می‌رسد و فاصله بین محورهای آن هم نزدیک به ۳ متر خواهد بود. اگر این ابعاد به صورت رسمی تایید شوند، می‌توان گفت که نسخه تولیدی این مدل با محصولاتی مثل نیو ET7، جیلی گلکسی E8 و لاکسید S7 رقابت خواهد کرد. البته نباید سایر عوامل تاثیرگذار مثل قیمت و جزییات فنی را فراموش کنیم.

 

AutomobileFa Toyota Concept 001



علاوه بر این سدان،‌ تویوتا GAC یک شاسی‌بلند الکتریکی را هم در نمایشگاه گوانگژو به نمایش گذاشت. این مدل که ترجمه نام آن «فضای لذت‌بخش» می‌شود، تقریبا عین مدل مفهومی bZ FlexSpace است که در آپریل ۲۰۲۳ معرفی شد و انتظار می‌رود که تولید آن از زمانی در سال ۲۰۲۴ شروع شود. این شاسی‌بلند خانوادگی نیز با طول برابر با ۴.۸ متر و فاصله بین‌محوری ۲.۹ متر، کمی بزرگ‌تر از تسلا مدلY است. به گفته برخی از منابع خبری چین، احتمالا شاهد عرضه این مدل در دو نسخه تک و دو موتور الکتریکی خواهیم بود و نسخه استاندارد آن، قیمتی برابر با ۳۵ هزار دلار خواهد داشت.

نسخه‌های تولیدی دو مدل مفهومی «فضای راحت» و «فضای لذت‌بخش» به زیرگروه جدید تویوتا GAC یعنی Bozhi سپرده خواهد شد. علاوه بر دو مدل گفته‌شده، این برند مسئول تولید انبوه نسخه تولیدی bZ4X هم خواهد بود.

نظر دهید


در همین زمینه