شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - جیوتو بیزارینی
پیشرانه 12 سیلندر، بدنه فیبر کربن

 

شرکت بیزارینی توسط مهندس سابق فراری و آلفارومئو یعنی جیوتو بیزارینی در دهه 60 تاسیس شد. هدف از تاسیس این شرکت ساخت خودروهای اسپرت رده بالا با پیشرانه کم حجم بود. بیزارینی در فراری بر روی خودروهایی همچون 250 GTO و 250 GT SWB کار کرد و نقش پر رنگی در توسعه آنها داشت. او حتی بر روی اولین پیشرانه 12 سیلندر لامبورگینی نیز از طریق شرکت مهندسی خود با نام Societa Autostar کار کرد. پیش از اینکه جیوتو شرکت بیزارینی را در لیورنو و سال 1964 تاسیس کند، او برای شرکت ایزو ریولتا نیز کار می‌کرد.


پس از تاسیس بیزارینی، تنها 140 دستگاه در لیورنو خودرو تولید کرد و پس از 5 سال این شرکت منحل شد. این نام از سال 1969 تا 2020 کنار گذاشته شده بود تا Pegasus Brands حق نام و امتیاز آن را خریداری کرد. آنها برای احیا نام بیزارینی تولید خودرویی را با نام 5300 GT در دستور کار خود قرار دادند که تنها 24 عدد از آن تولید خواهد شد.


طراحی این خودرو به جورجتو جوجیارو و پسرش فابریزیو سپرده شده که در آن سال‌ها همراه با جیوتو مشغول کار بر روی 5300 بودند. بدنه این هایپرکار که ارتفاع کمی دارد از فیبرکربن ساخته خواهد شد و به احترام بنیانگذار این شرکت، نام آن را یدک می‌کشد. در طراحی این خودرو سعی شده تا از 5300 GT الهام گرفته شود اما بزرگترین تغییر جا نمایی پیشرانه از جلو به عقب بوده است.


گفته می‌شود قوای محرکه این خودرو از نوع 12 سیلندر تنفس طبیعی است که به گیربکس اتوماتیک 8 سرعته متصل خواهد شد. این پیشرانه بطور اختصاصی برای بیزارینی توسط کریس پوریت که بر روی مهندسی استون مارتین، تسلا و ریماک نظارت دارد توسعه پیدا کرده و هیچ اطلاعات بیشتری در دسترس نیست.


طبق برنامه این خودرو در سال 2024 تست‌هایش آغاز خواهد شد و بر این اساس فروش و عرضه آن به سال 2025 موکول می‌شود.

 

نظر دهید