شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - تویوتا هایلوکس FCEV
پیشروی آهسته و پیوسته در اهداف بلندمدت

تویوتا ۱۰ دستگاه نمونه اولیه خودروی الکتریکی سوخت سلولی هیدروژنی (FCEV) از مدل هایلوکس را در بریتانیا ساخته و وارد مرحله نمایش پروژه‌ای شده است. در این فاز از آزمایشات، استفاده از سوخت سلولی هیدروژنی در یک وانت ارزیابی می‌شود. این پیشرانه که از مدل میرای گرفته شده است، به هایلوکس اجازه می‌دهد تا ۶۰۰ کیلومتر مسافت را بین هر بار سوخت‌گیری طی کند و این کار را بدون آلایندگی‌های اگزوز یا اتکا به شبکه شارژ انجام دهد.


جزییات پروژه هیدروژنی تویوتا

این پروژه اولین بار در دسامبر ۲۰۲۲ اعلام و اولین دستگاه نمونه اولیه آن نیز در سپتامبر ۲۰۲۳ رونمایی شد. از ۱۰ نمونه اولیه ساخته شده توسط تویوتا در انگلستان، پنج نمونه برای آزمایش‌های میدانی استفاده خواهند شد و پنج نمونه دیگر برای نمایش‌های عمومی برای مشتریان و اصحاب رسانه از جمله رویداد بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ در پاریس استفاده خواهند شد.

تویوتا هایلوکس FECV تقریبا عین نسخه استاندارد و معمولی مدل است و طول آن در پیکربندی بدنه دو کابین به ۵ هزار و ۳۲۵ میلی‌متر می‌رسد. با این حال، همه چیز زیر پوسته خودرو متفاوت است و اولین تغییر، جایگزین شدن پیشرانه دیزلی با یک پیشرانه تمیزتر،‌ پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر است.

AutomobileFa Toyota Hilux FCEV 14030320 1

این نسخه دارای سه مخزن هیدروژن پرفشار است که در داخل شاسی نردبانی یکپارچه شده‌اند و ظرفیت کلی ۷.۸ کیلوگرم دارند. یک مجموعه سلول سوختی الکترولیت پلیمری ۳۳۰ سلولی که در زیر کاپوت قرار دارد، انرژی تولید کرده و آن را در یک باتری لیتیوم‌یونی که در بستر عقب قرار گرفته است، ذخیره می‌کند.

در نهایت نیز پیشرانه الکتریکی نصب‌شده در عقب را داریم که با تولید ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر، چرخ‌های عقب را به حرکت درمی‌آورد. تویوتا می‌گوید که پیشرانه سبک وزن این خودرو امکان بارگیری بیشتر و ظرفیت یدک‌کشی بیشتری را نسبت به یک وانت تمام الکتریکی سنگین‌تر (از جمله نسخه احتمالی الکتریکی هایلوکس) فراهم می‌کند، در حالی که مسافت قابل پیمایش بیشتری را هم در اختیار کاربر می‌گذارد.

 

تویوتا قصد عقب نشینی ندارد

تویوتا در حال تحقیق در مورد پشته‌های سلول سوختی مقیاس‌پذیر و شکل‌های متنوع مخازن هیدروژن است تا سازگاری آن‌ها با انواع مختلف خودروها را تضمین کند. نسل سوم فناوری سوخت سلولی این شرکت که در حال حاضر در دست توسعه است، قرار است در مدل‌های تولیدی تا سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ به کار گرفته شود. این نسل جدید قرار است افزایش مسافت ۲۰ درصدی و کاهش هزینه‌ها به میزان بیش از یک‌سوم را ارائه دهد که به لطف پیشرفت‌های فناوری و افزایش توان تولیدی برند محقق شده است.

AutomobileFa Toyota FCEV Powertrain 14030320

پیشرانه‌های FCEV بخشی از رویکرد چندگانه تویوتا هستند که شامل واحدهای هایبریدی، پلاگ‌این هایبریدی، الکتریکی باتری‌دار (BEV) و پیشرانه‌های احتراق درون‌سوز با سوخت‌های الکتریکی نیز می‌شود. این خودروساز ژاپنی انتظار دارد که اروپا تا سال ۲۰۳۰ به یکی از بزرگ‌ترین بازارها برای خودروهای هیدروژنی تبدیل شود.

نظر دهید


در همین زمینه