شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - پرزنتیشن محصولات رنو و آمپر
اضافه کردن حداقل ۷ مدل جدید و کاهش گسترده هزینه‌ها


آمپر (Ampere) واحد مستقل رنو است که به توسعه خودروهای الکتریکی و نرم‌افزارهای مربوط به آن در بازار اروپا اختصاص یافته است. این برند اکنون جزییات جدید مربوط به اهداف و برنامه‌هایش را منتشر کرده است. یکی از اهداف بلندمدت آن، طراحی و تولید هفت مدل تمام‌الکتریکی برای رنو از جمله ۲ محصول نسل بعد تا سال ۲۰۳۱ است. این خودروها بر اساس دو سازه الکتریکی ماژولار ساخته خواهند شد و قرار است شاهد عرضه نسخه‌های بدون آلایندگی محصولاتی از برندهای شریک رنو مثل آلپاین، نیسان و میتسوبیشی هم باشیم.

AutomobileFa Renault Ampere main logo



به عنوان بخشی از برنامه موسوم به Renaulution، آمپر در یکم نوامبر توسعه و گسترش فناوری خودران را هم در دستور کار خود قرار داد. لوکا دی‌مئو، مدیرعامل گروه رنو درباره این برند گفته است: «آمپر پاسخ جاه‌طلبانه، ساختارمند و همه‌جانبه صنعت خودروسازی اروپا به چالش‌هایی است که از شرق و غرب به سراغ ما می‌آیند.» او همچنین «مقرون به صرفه کردن خودروهای الکتریکی و متصل برای همه» را یکی دیگر از اهداف آمپر عنوان کرده است.



دست یاری به رنو، آلپاین و سایر شرکا
خط تولید گسترش‌یافته محصولات الکتریکی رنو شامل خودروهای سگمنت A-، B- و C- می‌شود و گستره وسیعی از خودروهای شهری کوچک تا کراس‌اوورهای خانگی را شامل خواهد شد. رنو مدعی است که ۷۵ درصد از بازار خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ متعلق به خودروهای سگمنت بی و سی خواهد بود.

اولین محصول رنو از نسل جدید الکتریکی‌ها، مدل مگان E-Tech است که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و قیمت آن از ۳۸ هزار یورو (۴۱ هزار و ۲۶۰ دلار) شروع می‌شود. دی‌مئو تایید کرد که این کراس‌اوور کوچک در نوع خود،‌ محصولی خاص است. دلیل آن هم حالت هاچ‌بک‌مانند خودرو و قیمت نسبتا بالایی است که اندازه کوچک و فشرده آن را توجیه نمی‌کند. با این حال، دی‌مئو می‌گوید که همین مدل هم موفق بوده و توانسته برند را به گروه جدیدی از مشتریان و علاقه‌مندان معرفی کند. مدل بعدی الکتریکی، رنو Scenic E-Tech است که در اوایل ۲۰۲۴ با قیمت پایه ۴۰ هزار یورو (۴۳ هزار و ۴۲۷ دلار) عرضه خواهد شد. تمرکز این محصول بر استفاده از سازه‌ها و مواد کم‌وزن و سبک است.

AutomobileFa Renault Megane E Tech



در ادامه، رنو ۵ الکتریکی سوپرمینی را خواهیم داشت که در فوریه ۲۰۲۴ و در نمایشگاه ژنو معرفی می‌شود. قیمت پایه این مدل، ۲۵ هزار یورو (۲۷ هزار و ۱۴۴ دلار) عنوان شده و قرار است که مسافت قابل‌پیمایشی برابر با ۴۰۰ کیلومتر داشته باشد. آر۵ همچنین از سیستم پیشرفته Avatar Revo استفاده خواهد کرد که یک کمک‌راننده مجازی مجهز به هوش مصنوعی است. رنو۴ یا آر۴ نیز در سال ۲۰۲۵ به بازار می‌آید. این محصول بر اساس نسخه طولانی‌شده‌ای از همان سازه آر۵ ساخته می‌شود و با فضای بیشتر و روحیه ماجراجویانه‌تری که دارد، شانس خود را در سگمنت B-SUV امتحان خواهد کرد.

جذاب‌ترین و موردانتظارترین محصول اما رنو Twingo است که یک الکتریکی شهری با قیمت پایه ۲۰ هزار یورو (۲۱ هزار و ۷۱۶ دلار) است. زمان عرضه این مدل سال ۲۰۲۶ اعلام شده و رنو از آن به عنوان «بهترین محصول از لحاظ کارکرد و مصرف متوسط در کلاس خود» یاد می‌کند. این خودرو در مقایسه با عمر متوسط یک خودروی درون‌سوز اروپایی، ۷۵ درصد کربن دی‌اکسید کم‌تری تولید می‌کند. از رقبای اصلی این مدل در سگمنت A اروپا نیز می‌توان به فولکس‌واگن ID.1، سیتروئن e-C3 و فیات پاندای الکتریکی اشاره کرد.

رنو همچنین برای تولید دو مدل الکتریکی دیگر هم برنامه دارد که به ترتیب در ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ عرضه خواهند شد. از آن‌ها به عنوان جانشین‌های مگان و سنیک الکتریکی یاد شده است. هدف رنو این است که این محصولات، هزینه و قیمت نهایی کم‌تری نسبت به مدل‌های فعلی داشته باشند.

علاوه بر محصولات تحت برند رنو، آمپر همچنین حداقل ۲ مدل الکتریکی جدید برای آلپاین هم عرضه خواهد کرد. نسل بعد نیسان میکرا و یک شاسی‌بلند کوچک اعلام‌نشده برای میتسوبیشی هم از برنامه‌های آتی آمپر است. الکتریکی‌سازی محصولات داچیا نیز به آمپر سپرده شده و این برند قرار است راه‌حل‌های نرم‌افزاری متعددی برای تمام محصولات گروه رنو نیز داشته باشد.

AutomobileFa Renault 5 Renault 4Ever Concepts



در نهایت هم یک مدل عجیب و غریب داریم که قرار است در سال ۲۰۲۶ عرضه شود. این خودرو که به عنوان «اولین خودروی نرم‌افزار محور» (Software-Defined Vehicle) یا SDV توصیف شده، قرار است سطوح بالا و تازه‌ای از اتصال هوشمند و به‌روزرسانی را در طول عمر خود ارائه دهد. دی‌مئو می‌گوید که به‌روزرسانی‌های اینترنتی، به معنای این است که رنو بتواند این SDV را تا هر موقع که بخواهد، در کاتالوگ محصولات خود داشته باشد. ارتقای اینترنتی این خودرو البته با هزینه‌هایی هم همراه خواهد بود اما رنو امیدوار است که استفاده از چنین رویکرد هوشمندانه‌ای، به جذب گروه تازه‌ای از مشتریان و علاقه‌مندان منجر شود.



داستان دو پلتفرم
تمام مدل‌ها و محصولات ذکرشده، سوار بر یکی از این دو پلتفرم خواهند بود: سازه AmpR Small (با کد CMF-BEV) برای محصولات سگمنت بی و سازه AmpR Medium (با کد CMF-EV) برای محصولات سگمنت سی. هدف اتخاذ چنین تصمیمی، کاهش قابل‌توجه و شدید هزینه‌های تحقیق و توسعه و البته تولید محصولات الکتریکی است.

هدف نهایی آمپر در رابطه با هزینه‌ها این است که بتواند مجموع هزینه‌های بالادستی بین نسل اول و دوم محصولات الکتریکی کوچک و سبک را تا سال ۲۰۲۷ الی ۲۰۲۸ به اندازه ۴۰ درصد کاهش دهد. آن‌ها برای رسیدن به این هدف کلی، باید به اهداف کوچک‌تر خود در این بخش‌ها برسند: کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های باتری، کاهش ۲۵ درصدی هزینه‌های پیشرانه الکتریکی، کاهش ۲۵ درصدی هزینه‌های پلتفرم‌ها و کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های بدنه در هر خودرو. البته که کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های لجستیکی و تولیدی را هم باید در نظر داشت.

AutomobileFa Renault 2024 Scenic E Tech



چنین اهداف جسورانه‌ای ممکن است کمی باعث حیرت یا حتی نگرانی علاقه‌مندان رنو شود. با این حال، رنو امیدوار است که بتواند با تحقق این اهداف تا سال ۲۰۲۸، از رقبای خود جلو بیفتد و زودتر از آن‌ها به دستاورد مهم «برابری قیمت الکتریکی‌ها با درون‌سوزها» برسد. رنو در آن زمان، آماده عرضه مدل‌های جانشین مگان و سنیک الکتریکی خواهد بود.


ساخته‌شده در فرانسه
آمپر می‌خواهد با بهره بردن از تاسیسات تولیدی ElectriCity گروه رنو، تمامی محصولات الکتریکی مذکور را در داخل فرانسه تولید کند. البته که خط اسمبلی خودروها، تولید باطری‌ها و قطعات الکتریکی و پیشرانه‌های الکتریکی هر کدام در مراکز مختلفی انجام خواهند شد.

AutomobileFa Renault 5 Facility



توانایی تولید این تاسیسات در ابتدا ۴۰۰ هزار دستگاه در سال است اما هدف نهایی، افزایش این رقم به ۶۲۰ هزار دستگاه تا سال ۲۰۲۸ است. افزایش توان تولید در کنار مجموعه‌ای از محصولات جدید و خط تولید ارتقایافته به معنای این است که فروش سالانه خودروهای الکتریکی از ۴۵ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۳ به نزدیک ۳۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد یافت. هدف نهایی رنو و آمپر در این بخش نیز رساندن آمار فروش سالانه به ۱ میلیون دستگاه محصول الکتریکی تا سال ۲۰۳۱ است. در صورت تحقق چنین هدف جاه‌طلبانه‌ای، رنو نزدیک به ۱۰ درصد از سهم بازار الکتریکی‌ها در اروپا را تصاحب خواهد کرد.

درآمد محقق‌شده رنو در سال جاری، ۲.۸ میلیارد یورو بوده که در صورت تحقق تمام اهداف ذکرشده در این مقاله، این رقم در سال ۲۰۲۵ به ۱۰ میلیارد دلار و سپس در سال ۲۰۳۱ به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید. رنو امیدوار است که حاشیه سود عملیاتی برند نیز پس از برابر شدن درآمدها و هزینه‌‌ها در سال ۲۰۲۵، رشد آهسته و پیوسته‌ای داشته باشد و با شروع سال ۲۰۳۰، به بیش از ۱۰ درصد برسد.

تمام آمار و ارقام ارائه‌شده از سوی رنو و آمپر، تحسین‌برانگیز و حساب‌شده هستند اما تحقق عملیاتی آن‌ها چالش دیگری خواهد بود. اگر رنو بتواند بر اساس همین برنامه پیش برود و اهداف کوتاه‌مدتش را یکی پس از دیگری محقق کند، می‌توان به اهداف بلندمدت آن نیز خوش‌بین ماند. در هر صورت، با گذر زمان و البته عملکرد تجاری محصولات آمپر متوجه خواهیم شد که این اهداف چقدر واقع‌گرایانه بوده‌اند. این احتمال را هم باید در نظر داشته باشیم که شاید رنو و آمپر در خواب خوش به سر می‌برند و رقبای اروپایی آن‌ها زودتر از آن‌چه که انتظارش را داشتند، به خود می‌آیند و مسیر الکتریکی را در پیش خواهند گرفت.

نظر دهید


در همین زمینه