شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - چانگان شنلان SL03
لیفت‌بک برقی با پرفورمنس بالا در غرفه سایپا

 همانطور که می‌دانیم خودروسازان چینی در خصوص تولید خودروهای برقی و هایبرید پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته و در برخی موارد نیز پیشتاز هستند، به طور مثال شرکت BYD چین در حال حاضر یکی از با کیفیت‌ترین و بهترین برندهای خودروسازی چین بوده که در حوزه تولید خودروهای برقی دستاوردهای بسیار چشم‌گیر را کسب کرده است.


بسیاری از استارتاپ‌ها و خودروسازی‌های چینی به دنبال تولید خودروهای برقی با عملکرد فنی بالا هستند تا بتوانند رقبای اروپایی و آمریکایی خود از جمله تسلا را پشت سرگذاشته و در آینده دنیای خودرو که به نظر می‌رسد خبری از پیشرانه‌های درون‌سوز نخواهد بود، جایگاهی برای خود فراهم کنند اما در نمایشگاه تحول صنعت خودرو تهران که در آن خودروسازان و مونتاژکاران داخلی جدیدترین دستاوردهای خود را در زمینه واردات و مونتاژ محصولات جدید به نمایش گذاشتند تمرکز اصلی روی خودروهای برقی و هایبرید بوده و بعد از اینکه عباس علی آبادی به مقام وزارت دست پیدا کرد یکی از برنامه‌های اصلی خود را عرضه خودروهای هایبرید و برقی در بازار دانست و همانطور که می‌دانید جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی نیز در میدان‌ آزادی، برج میلاد و محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در خیابان سئول نصب شد تا در صورت عرضه خودروهای برقی به بازار حداقل چند جایگاه در اختیار مشتریان قرار داده شده باشد.


اگرچه هنوز زیرساخت‌های لازم برای عرضه خودروهای برقی ایجاد نشده است و در صورت عرضه این خودروها قطعا مشتریان با مشکل خدمات پس از فروش و کمبود جایگاه‌های شارژ مواجه خواهند شد و همچنین در شهرها و استان‌های بزرگ نیز هنوز ظرفیت هایی برای شارژ و خدمات پس از فروش خودروهای برقی ایجاد نشده است اما برنامه خودروسازان نشان می‌دهد عرضه خودروهای هایبرید و برقی را در دستور کار دارند و محصولاتی را برای حضور در این بخش از بازار دارند به نظر می‌رسد تا زمانی که زیرساخت‌ها به طور کامل فراهم نشود عملا این عرضه غیر ممکن بوده و در صورت عرضه نیز با استقبال خوبی روبه‌رو نشود. گفتنی است قرار است از محصول جدید برقی سایپا ساخت شرکت چانگان مدل شنلان SL03 تنها 100 دستگاه وارد شود و معلوم نیست اصلا توجیه اقتصادی دارد که برای 100 دستگاه زیرساخت‌های خدمات پس از فروش و ایستگاه‌های شارژ مرتبط ایجاد شود.


در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو گروه خودروسازی سایپا یکی از عجیب‌ترین محصولاتی که تا کنون به بازار ایران راه پیدا کرده است را به نمایش گذاشت. در غرفه سایپا دو دستگاه شنلان SL03 به نمایش درآمد. شنلان SL03 خودروی الکتریکی بوده که حاصل همکاری سه شرکت چانگان، CATL و هوآوی است. این خودرو در سه تیپ برقی، هایبرید و برقی با ژنراتور الکتروشیمیایی هیدروژنی عرضه می‌شود که قرار است در صورت عرضه نسخه هایبرید آن به بازار ارائه شود.


شنلان SL03 را باید در بخش طراحی جذاب‌ترین خودرو دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو دانست، طراحی جذاب، گیرا و خشن چراغ‌های جلو، چلوپنجره و فرم دماغه خودرو و همچنین شیب ملایم ستون C که خبر از لیفت‌بک بودن این خودرو می‌دهد در کنار طرح رینگ‌ها، سپر عقب و چراغ‌های یکپارچه چهره بسیار جذاب و جسور به این محصول داده است.


به خودروهایی هایبریدی که در آن‌ها موتور بنزینی برای به حرکت درآوردن ژنراتور جهت شارژ باتری‌ها استفاده می‌شود مانند شنلان SL03، خودروهای هایبرید EREV گفته می‌شود. نسخه هایبرید شنلان SL03 که از همین دسته از خودروهای هایبرید است، دارای یک موتور برقی است که توانایی تولید 258 اسب‌بخار قدرت و حدود 320 نیوتن‌متر گشتاور را دارا است. مجموع مسافت قابل پیمایش این خودرو 1200 کیلومتر اعلام شده که این مسافت با احتساب باک پر بنزین و شارژ کامل باتری‌ها است.


نسخه هایبرید شنلان SL03 دارای پک باتری 28.39 کیلووات ساعتی است که توسط بخش انرژی‌های نوین شرکت چانگان به تولید رسیده است. شنلان SL03 یک لیفت‌بک با طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور به ترتیب 4820، 1890، 1480 و 2900 میلی‌متر است. این خودرو الکتریکی با نام دیپال SL03 (DeepAl) نیز به بازار عرضه می‌شود. این خودرو در فاز پرتوتایپ چانگان CS85 نیز شناسایی می‌شد و در سال 2022 به طور رسمی رونمایی شد.


آنطور که چانگان ادعا کرده است شنلان SL03 دارای ضزیب درگ 0.23dc است که ضریب درگ بسیار خوبی به شمار می‌رود. سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده با 27 سنسور و سامانه رانندگی خودکار سطح 4 به همراه چیپست کوالکام SA8155P برای سیستم اطلاعات و سرگرمی از جمه ویژگی‌های جذاب این محصول است. شنلان SL03 رقیب مستقیمی برای تسلا مدل 3 به شمار می‌رود. لازم بذکر است داخل کابین این خودرو همانند خودروهای پیشرو برقی همچون تسلا از یک نمایشگر بزرگ تبلتی استفاده شده است که قابلیت چرخش 90 درجه‌ای داشته و در کنار آن روی داشبورد و کنسول مرکزی هیچ دکمه فیزیکی استفاده نشده است، در واقع راننده باید تمامی تنظیمات سامانه‌های مختلف خودرو را از طریق این نمایشگر انجام دهد و در کنار این نمایشگر چند دکمه کنترلی روی غربیلک فرمان تعبیه شده است.


همانطور که پیش از این اشاره شد شنلان SL03 یکی از مدرن‌ترین، به‌روزترین و جذاب‌ترین خودروهای برقی چینی که در حال حاضر در غرفه سایپا حضور پیدا کرده است به طور حتم تکنولوژی خودروسازی ایران امکان مونتاژ چنین محصولی را نخواهد داشت و قطعا این محصول به صورت وارداتی به بازار عرضه می‌شود. نخسه EREV شنلان SL03 از حدود 21 هزار دلار شروع خواهد شد.

نظر دهید


در همین زمینه