شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - تویوتا لندکروز الکتریکی
عرضه احتمالی در سال ۲۰۲۶ با مسافت الکتریکی هزار کیلومتری

تویوتا قصد دارد خط تولید لندکروزر را گسترش دهد و با این محصول، به عنوان یک مجموعه مجزا و برند اختصاصی خود برخورد کند. رسیدن به این هدف به لطف عرضه دو مدل الکتریکی جدید که فروششان به زودی آغاز خواهد شد راحت‌تر شده است. تویوتا قصد دارد یک مدل کوچک برای مشتریان نسل جوان معرفی کند و همچنین، یک مدل بزرگ‌تر هم برای کسانی که ذائقه لوکس‌تری دارند در نظر گرفته شده است. معرفی این دو مدل پیش از این با به نمایش گذاشتن دو مدل مفهومی مشابه تایید شده بود.

مدل الکتریکی که پیش‌نمایشی از آن را در قالب مدل مفهومی لندکروزر SE در سال ۲۰۲۳ دیده بودیم، قرار است بزرگ‌تر و مجهز به تجهیزات رفاهی بیشتری در مقایسه با سری J250 لندکروزر (پرادو) باشد. این نسخه همچنین از فناوری‌های پیشرفته از جمله فناوری جدید سلول‌‌های باتری تویوتا استفاده خواهد کرد. گفته شده که این فناوری هم هزینه ارزان‌تری نسبت به باتری‌های فعلی دارد و هم توانایی ذخیره انرژی بیشتری را خواهد داشت.

ترکیب فناوری و تجهیزات لوکس و راحت می‌تواند این نسخه را به گزینه‌ای ایده‌آل برای معرفی و رونمایی در هفتاد و پنجمین سالگرد نام لندکروزر در سال ۲۰۲۶ تبدیل کند. دو سال بعد از آن، نسخه حتی قدرتمندتر و مجهز به باتری قوی‌تری هم عرضه خواهد شد که می‌تواند با یک بار شارژ، مسافتی برابر با هزار کیلومتر را طی کند.

اگرچه نسخه جدید توانایی‌های آف‌رودی لندکروزر پرادو J250 را نخواهد داشت اما تویوتا تضمین کرده که لندکروزر SE از «دست‌فرمان بادقت و بسیار پاسخ‌گو» در مسیرهای آف‌رودی بهره خواهد برد. حجم بالای گشتاوری که توسط پیشرانه‌های الکتریکی تولید می‌شود باعث خواهد شد که لندکروزر SE بتواند از هر دشت مرتفعی بالا برود و یا از مسیرهای پر از چاله به راحتی عبور کند.

در رابطه با نسخه کوچک‌تر، فعلا زمان عرضه تاییدشده‌ای در دسترس نیست. این نسخه که پیش‌نمایشی از آن را در قالب مدل مفهومی Compact Cruiser EV در سال ۲۰۲۱ مشاهده کردیم، اندازه‌ای نزدیک با bZ4X خواهد داشت اما از ظاهر اسپرت‌تری بهره خواهد برد. از این لحاظ و البته تاکیدی که روی کاربردی بودن آن وجود دارد، می‌توان نسخه کوچک‌تر را رقیب محصولاتی مثل لندروور دیفندر کوچک و همچنین، نسخه کوچک‌تر مرسدس جی‌کلاس دانست. دو محصولی که هنوز عرضه نشده‌اند و ابعاد نسبتا کوچک را با ظاهر خشن و جذاب رایج خودروهای آف‌رود ترکیب می‌کنند.

همانند مدل bZ4X، انتظار می‌رود که نسخه کوچک‌تر لندکروزر هم بر اساس سازه E-TNGA ساخته شود. این پلتفرم در حال حاضر، توانایی تولید تا ۲۱ اسب بخار را دارد و از یک بسته باتری ۷۱.۴ کیلووات ساعتی بهره می‌برد که می‌تواند با هر بار شارژ، مسافتی برابر با ۴۱۷ کیلومتر را طی کند. این که ابعاد و ظاهر جعبه‌ای مانند لندکروزر کوچک چه تاثیری بر رنج الکتریکی آن خواهد داشت فعلا مشخص نیست.

 



در نهایت باید به این نکته نیز اشاره کرد که پیش از این، گزارشاتی توسط منابع ژاپنی منتشر شده بود که می‌گفت علاوه بر نسخه‌های الکتریکی، برنامه‌های احتمالی برای معرف و عرضه نسخه‌های درون‌سوز و هایبریدی جدید هم از لندکروزر وجود دارد. در هر صورت، هدف نهایی تویوتا این است که خط تولید لندکروزر را تا جای ممکن، متنوع و البته در دسترس و نسبتا ارزان نگه دارد. یکی از مدیران بازاریابی تویوتا نیز اخیرا گفته بود که مقامات ارشد این خودروساز ژاپنی می‌خواهند که خانواده لندکروزر را «در دسترس مردم بیشتری از جهان» بگذارند و این به نوعی می‌تواند تاییدی برای رقابتی بودن قیمت نسخه‌های مختلف خودرو باشد.

نظر دهید


در همین زمینه