شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - دوج چارجر دایتونا SRT EV (دوج چارجر الکتریکی)

اولین خودرو برقی دوج معرفی شد


تا چند سال قبل، تنها برخی از کمپانی‌ها به سراغ تولید خودرو‌های الکتریکی می‌رفتند و دیگران همچنان به ساخت نمونه‌های بنزینی با مصرف سوخت کمتر و بازده بیشتر تمرکز داشتند. اما حالا اکثر کمپانی‌ها لاین‌آپ خود را الکتریکی کرده‌اند و یا تا پایان 2024 آن را عملی خواهند کرد. شاید کمترین توقع را از آمریکایی‌ها و برندی مانند دوج داشتید اما بر اساس قانون تجارت، باید با موج به راه افتاده همراه شوید تا بتوانید سهم بازار را حفظ کنید. حالا دوج نیز دقیقا همان کار را انجام داده و اولین خودرو برقی خود و همچنین اولین ماسل کار برقی را معرفی کرده است.


دوج چارجر دیتونا SRT کانسپتی است که اخیرا دوج آن را معرفی کرده اما هیچ اطلاعات فنی و دقیقی از آن منتشر نکرده تا همچنان علاقه‌مندادن منتظر و پیگیر اخبار آن باشند. اما اندک اطلاعاتی که ارائه شده نشان می‌دهد که دوج برای ورود به این عرصه دست پر آمده و به هیچ عنوان نمی‌خواهد مانند دیگر کمپانی‌ها به نظر برسد. محصول دوج از چند منظر کاملا نسبت به دیگر مدل‌های برقی که تا امروز دیده‌اید متفاوت است.


اولین موضوع طراحی رترو مانند آن خواهد بود که از نمونه‌های قبلی این خودرو در سال‌های 1968 تا 1970 الهام گرفته شده است. این طراحی باعث می‌شود تا خریدارانی که مخالف خودرو‌های برقی هستند نیز به خاطر جذابیت بصری و چهره کلاسیک و تنومند آن به چارجر EV جذب شوند. دومین موضوع قوای محرکه جدید با نام بنشی است که به گفته کمپانی از نظر عملکرد و پرفورمنس از هلکت SRT بالاتر خواهد بود. لوگو بنشی بسیار شبیه به لوگو هلکت طراحی شده اما؛ بنشی اشاره به یکی از اساطیر ایرلندی دارد که در واقع روح یک زن و پیام آور مرگ است. آخرین نکته و مهترین و جذاب‌ترین آنها، سیستم اگزوز فراتزونیک چمبرد است که بر روی این نمونه نصب شده تا صدایی با 126 دسیبل تولید کند. این صدا در حد و اندازه هلکت SRT بنزینی خواهد بود. با نگاه به این سه نکته متوجه خواهید شد که دوج می‌خواهد متفاوت و بالاتر از دیگر سازندگان خودرو‌های برقی باشد.


طراحی خارجی دوج چارجر EV همانطور که بالاتر اشاره شد، از مدل کلاسیک 1968 تا 1970 الهام گرفته شده و مانند آن از جلو پنجره کشیده و پهن استفاده می‌کند. در این قسمت نکته‌ای جذاب وجود دارد که در نگاه اول شاید به آن توجه نکنید و یا از روی آن عبور کنید. کاپوت این خودرو مانند دیگر خودرو‌ها صاف و برجسته نیست و دقیقا برعکس تمام آنها گود و فرو رفته است.


اگر به جلوپنجره دوج چارجر EV دقت کنید نیز خواهید دید که بالا جلوپنجره نیز به صورت کامل بسته نیست و دو حفره در سقف آن وجود دارد. عملکرد این دو با یکدیگر همان عملی را انجام می‌دهد که اسپویلر در عقب انجام می‌دهد. نام این بال که عضوی از جلوپنجره به حساب می‌آید، R-Wing است که باعث می‌شود هوا از آن عبور کند تا به حفره کاپوت برسد و پس از حرکت از روی آن نیروی رو به پایین برای حفظ تعادل ایجاد شود. ممکن است با دیدن این قسمت و یا حتی پشت خودرو به نمادی مثلثی شکل برخورده باشید که برایتان عجیب و غریب باشد و سوالی در ذهنتان ایجاد کند که این لوگو دیگر چیست؟


لوگویی که بر روی پیشانی جلو و مرکز چراغ‌های عقب دوج چارجر EV می‌بینید، Fratzog نام دارد. این لوگو در سال‌های 1962 تا 1976 بر روی مدل‌های دوج نصب می‌شده است. زمانی که از مدیر عامل شرکت یعنی تیم کونیسکیس سوالی مبنی بر اینکه آیا این لوگو قرار است برای خودروهای برقی و یا هایبرید استفاده شود؟ پرسیده شد، او از جواب دادن به آن سر باز زد و به صورت کامل آن را جواب نداد. تنها جوابی که می‌توان به آن رسید، تلفیق گذشته با آینده است.


نمای جانبی با همان خط مشی جلو رفته است اما در عقب خبری از صندوق کشیده نیست و تنها بخش کوچکی مانند یک خودرو فستبک وجود دارد که در صورت خواباندن ردیف عقب فضایی مناسب در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. نمای عقب مانند چلنجر طراحی شده و چراغ‌هایی متصل به یکدیگر دارد که در حاشیه روشن می‌شوند.


همانطور که بالاتر توضیح داده شد، نام قوای محرکه دوج چارجر EV بنشی و آن لوگو‌ها نیز مربوط به این موضوع است. اما دوج هیچ مشخصاتی از آن را منتشر نکرده و تنها دیتا از آن سیستم 800 ولتی آن خواهد بود که خروجی آن توسط گیربکسی موسوم به eRupt به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. در خصوص گیربکس که دوج قول یک سیستم مکانیکی-الکترومکانیکی جذاب را داده نیز هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست.

 

 

 

 


اما به سیستم اگزوز Fratzonic Chambered می‌رسیم که برای اولین بار بر روی یک خودرو الکتریکی سوار می‌شود. اما عملکرد این سیستم اگزوز چگونه است؟ این سوالی است که دوج پاسخ آن را به صراحت نداده اما با توجه به صحبت‌ها و تحقیقات عملکرد آن را اینگونه به دست آوردیم " عملکرد موتور‌های الکتریکی جریان هوایی را ایجاد می‌کند که با تقویت آن توسط محفظه‌ها و آمپیلی‌فایر‌ها به سمت عقب کشیده می‌شود تا در نهایت صدایی به بلندی 126 دسیبل ( در حد و اندازه یک پیشرانه 8 سیلندر درون سوز مانند هلکت SRT ) ایجاد کند. "


داخل خودرو دوج چارجر EV مانند دیگر خودرو‌های الکتریکی فضای عجیب و غریبی نیست و اتفاقا مانند دیگر محصولات دوج فضایی اسپرت با چیدمان معمولی پیدا خواهید کرد. پشت فرمان نمایشگر دیجیتال 16 اینچ قرار دارد که با هدآپ دیسپلی 8 اینچ هماهنگ است. یک نمایشگر 12.3 اینچ اطلاعات و سرگرمی نیز در مرکز داشبورد نصب شده که به سمت راننده زاویه گرفته تا کار با آن آسان‌تر شود. نور‌های کابین مانند نوار نورانی جلوپنجره، دور تا دور کابین کشیده شده تا هماهنگی بسیار خوبی ایجاد کند. کنسول میانی میزبان لیور دنده، دکمه‌های لمسی سنسور‌ها و ESP، ترمز دستی و دکمه لانچ قرمز رنگ نورانی است که زیر یک پوشش با آرم Fratzog قرار دارد. این کنسول تا ردیف عقب کشیده شده و آنجا نیز میزبان خروجی تهویه مطبوع، دکمه‌های لمسی تنظیمات صندلی از جمله گرمکن و سرد کن و یک زیر آرنجی است.


فرمان خودرو دوج چارجر EV از جنس چرم با دوخت آبی و لوگو SRT نورانی قرمز رنگ تشکیل شده که بر روی آن کلید‌های لمسی برای کروز کنترل، نمایشگر دیجیتال پشت فرمان و.. نصب شده است. اما دو دکمه فیزیکی بر روی آن وجود دارد که یکی از آنها درایو مود با حالت‌های Auto, Sport, Track, Drag و دیگر پاورشات است که با استفاده از آن نیروی لحظه‌ای به موتور‌ها داده می‌شود.


باید دید که نمونه اصلی که پس از توقف تولید چارجر و چلنجر فعلی در سال 2023 اتفاق می‌افتد چقدر شبیه به نمونه کانسپت خواهد بود. دوج قصد دارد تا پایان سال 2023 و توقف تولید این دو مدل، نمونه‌های ویژه و خاصی از آنها را به بازار عرضه کند.

 

نظر دهید


در همین زمینه