شبکه‌های اجتماعی

چرا باتری خودرو در هوای سرد زودتر خراب می‌شود؟

دانستنی‌های لازم در زمان رانندگی و نگهداری از خودرو

فصل زمستان زمان نسبتا رایج خراب‌شدن باتری خودرو است. باتری‌های اسید سربی طوری طراحی شده‌اند تا در محدوده دمایی نسبتا وسیعی کار کنند، اما عملکرد آن‌ها در محیط‌های خیلی سرد و گرم افت می‌کند. در دمای انجماد حدود ۲۰ درصد از ظرفیت باتری نسبت به حالت عادی و هنگامی که دما به منفی ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد حدود ۵۰ درصد از ظرفیت باتری نسبت به حالت نرمال کاسته می‌شود.

همان‌طور که هوای خیلی سرد ظرفیت باتری اسید سربی را کاهش می‌دهد، دماهای بالا نیز در واقع ظرفیت باتری را افزایش می‌دهند. در حقیقت ظرفیت یک باتری اسید سربی در دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد نسبت به دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد حدود ۱۲ درصد افزایش می‌یابد. البته این افزایش ظرفیت باتری نیز بی‌ضرر نخواهد بود. با این که دماهای بالاتر ظرفیت باتری را افزایش می‌دهند، باعث کاهش عمر باتری نیز می‌شوند.

 

علت خرابی باتری خودرو در سرمای زمستان

سه عامل عمده‌ی تاثیرگذار که منجر به خرابی باتری خودرو در زمستان می‌شوند عبارتند از: 

1- کاهش ظرفیت باتری 

2- برق زیادی که استارتر موتور از باتری می‌گیرد

3-  مصرف اضافی که لوازم و ادوات برقی (نظیر بخاری، برف‌پاکن و...) از باتری می‌گیرند

 

هنگامی که خودروی خود را روشن می‌کنید موتور استارت برای چرخاندن موتور به شدت جریان زیادی احتیاج دارد. در شرایط عادی باتری خودرو با این امر مشکلی ندارد زیرا قابلیت ارائه شدت جریان بالا در مدت زمان کوتاه، یکی از نقاط قوت فناوری بسیار قدیمی باتری اسید سربی است.

اما یک باتری که مدت زیادی از عمر آن گذشته است، ممکن است در زمستان با مشکلات زیادی روبرو شود و حتی اگر ظرفیت باتری با گذشت زمان کاهش نیافته باشد، دمای صفر درجه یا زیر صفر درجه می‌تواند ظرفیت یک باتری کاملا نو را در حدی پایین بیاورد که نتواند شدت جریان مورد نیاز موتور استارت را تامین کند.

وقتی به ارقام حیاتی یک باتری نگاه می‌کنید، قدرت استارت باتری در حالت سرد به صورت یک عدد بیان می‌شود که بیانگر میزان شدت جریانی است که باتری می‌تواند در حالت سرد ارائه دهد. هر چقدر این عدد بالاتر باشد نشان می‌دهد که باتری مذکور می‌تواند نسبت به یک باتری که عدد پایینتری دارد، جریان بیشتری را تأمین کند. به عبارت دیگر، این باتری در هوای سرد که از ظرفیت آن کاسته می‌شود، عملکرد بهتری خواهد داشت.

در برخی موارد به خصوص در هوای خیلی سرد، موتور استارت خودرو نسبت به حالت عادی نیاز به شدت جریان بیشتری پیدا می‌کند که مشکل را حادتر می‌کند. مشکل اینجاست که وقتی هوا سرد است غلظت روغن موتور بیشتر می‌شود مخصوصا اگر از روغن موتور با درجه گرانروی ثابت استفاده کنید که درجه گرانروی متغیر برای هوای سرد و گرم نداشته باشد. وقتی غلظت روغن افزایش می‌یابد چرخاندن موتور دشوارتر خواهد بود که درنتیجه باعث می‌شود موتور استارت شدت جریان بیشتری مصرف کند.

رانندگی در زمستان نیز معمولا فشار بیشتری به باتری تحمیل می‌کند زیرا هنگامی که روزها کوتاهتر و احتمال نامساعدبودن هوا بیشتر باشد استفاده از وسایل برقی مانند چراغ‌های جلو و برف‌پاک‌کن‌ها افزایش می‌یابد که برق بیشتری مصرف می‌کنند. همچنین فن بخاری نیز احتمالا به طور پیوسته روشن است.

در چنین شرایطی سیستم شارژ خودروی شما به‌سختی می‌تواند برق مورد نیاز خودرو را تامین کند، مگر اینکه دینامی با عملکرد بالا داشته باشید. از آنجایی‌که در این شرایط به خاطر سردی هوا از ظرفیت باتری نیز کاسته شده است، عمر باتری کاهش خواهد یافت.

 

سالم نگه‌داشتن باتری در زمستان 

هر زمان که باتری خودروی شما خارج از محدوده دمایی ایده‌آل چه در دمای انجماد یا در هوای داغ کار کند احتمال خرابی آن بیشتر خواهد بود. یک اقدام بسیار مهمی که در زمستان می‌توانید انجام دهید این است که میزان شارژ باتری را حفظ کنید. یک باتری ضعیف در دمای صفر درجه در اثر سرما به تدریج خراب می‌شود درحالی‌که یک باتری با شارژ کامل تا دمای حدود منفی ۶۰ درجه سانتی‌گراد نیز آسیب نمی‌بیند. بنابراین اگر باتری اسیدی دارید، بهتر است قبل از فرارسیدن سرمای زمستان از سلامت آن اطمینان حاصل کرده، سطح مایع الکترولیت باتری را چک کنید و اتصالات باتری را از لحاظ داشتن علائم خوردگی بررسی کنید.

 

منبع: جام‌جم آنلاین

نظر دهید


در همین زمینه